2016-02-03, 10:12
  #8005
Bannlyst
Enligt avtalet ska jag få full a-kassa då jag har jobbat i 1 år och fått över 30000 i lön. När jag ser till min utbetalning är den på 6400 kr för 10 dagar. För 4 veckor blir det således 12800 kr vilket inte alls är full a-kassa.

Full a-kassa är 15700 efter skatt. Blir jag blåst?
Citera
2016-02-03, 11:35
  #8006
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sataniparken
Hej! Jag sitter i en kruxig sitts och vänder mig hit för att se om någon har ett bra råd eller så..

Jag kommer efter denna månaden att förlora mitt jobb efter 2år, vilket inte hade vart hela världen om jag hade kunnat få a-kassa, är dock ej medlem men grundersättning.

Det är tyvärr dock så att man inte kan få ens den ersättningen ifrån a-kassan om man studerar, vilket jag gör. Och visst då kan man ta csn, men jag är inte beviljad csn eftersom jag har kuggat i två kurser.

Läser dock på distans så jag uppfyller kraven för arbetslöshetskassan om att kunna ta emot jobb, men vet inte om detta blir irrelevant?

Finns det någon lösning som inte innebär att jag ev måste avsluta mina studier för att kunna få ha kvar mitt boende etc? Livet går åt helvete nu helt enkelt.

Tacksam för svar!
Utbildningen ska så vitt jag minns vara godkänt före den påbörjas. Mitt tips är att maila/ringa din a-kassa och fråga om det i praktiken finns några vägar runt det, om dom kan gå med på att du fortsätter en utbildning som påbörjats utan deras godkännande.

Citat:
Ursprungligen postat av Hannover
Enligt avtalet ska jag få full a-kassa då jag har jobbat i 1 år och fått över 30000 i lön. När jag ser till min utbetalning är den på 6400 kr för 10 dagar. För 4 veckor blir det således 12800 kr vilket inte alls är full a-kassa.

Full a-kassa är 15700 efter skatt. Blir jag blåst?
Har du bara 20 arbetsdagar på en månad?

Så här räknas ersättningen i vart fall ut:
http://www.aea.se/forsakringen/om-ersattningen
http://www.aea.se/arbetslos/om-ersattningen/sa-raknar-vi
Citera
2016-02-03, 14:21
  #8007
Medlem
degtobbes avatar
Har inte en aning hur jag inte fått jobb än, har skoterkort, mckort, lastbilskort, körkort, släpvagnskort, anställ mig om ni söker någon av dessa.
Citera
2016-02-03, 14:23
  #8008
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Utbildningen ska så vitt jag minns vara godkänt före den påbörjas. Mitt tips är att maila/ringa din a-kassa och fråga om det i praktiken finns några vägar runt det, om dom kan gå med på att du fortsätter en utbildning som påbörjats utan deras godkännande.


Har du bara 20 arbetsdagar på en månad?

Så här räknas ersättningen i vart fall ut:
http://www.aea.se/forsakringen/om-ersattningen
http://www.aea.se/arbetslos/om-ersattningen/sa-raknar-vi
Nej man räknar på 22 arbetsdagar väl?

Däremot får jag ju inte runt 1500 för 2 dagar. Beräkningen är ju rätt men jag får fortfarande för lite.
Citera
2016-02-03, 19:28
  #8009
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Utbildningen ska så vitt jag minns vara godkänt före den påbörjas. Mitt tips är att maila/ringa din a-kassa och fråga om det i praktiken finns några vägar runt det, om dom kan gå med på att du fortsätter en utbildning som påbörjats utan deras godkännande.

Jag har inte sökt om a kassa än, jag frågar om det finns någon chans att få a-kassa när man läser på distans och haft jobb i 2år som man förlorar nu i februari, så kraven där är godkända för a-kassa men iom att jag pluggar distans kanske jag inte får ta a kassa ändå trots att jag kan jobba heltid utöver mitt plugg.
Citera
2016-02-04, 01:16
  #8010
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hannover
Nej man räknar på 22 arbetsdagar väl?

Däremot får jag ju inte runt 1500 för 2 dagar. Beräkningen är ju rätt men jag får fortfarande för lite.
6400 kr för tio dagar skrev du. Det blir 14080 på 22 dagar.
Högsta ersättning är 910 kr per dag, brutto. Vet inte vilken skattesats du har, men drar man en skatt på 30% så landar man på ett netto på 14014 på 22 dagar.
Citera
2016-02-04, 01:20
  #8011
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sataniparken
Jag har inte sökt om a kassa än, jag frågar om det finns någon chans att få a-kassa när man läser på distans och haft jobb i 2år som man förlorar nu i februari, så kraven där är godkända för a-kassa men iom att jag pluggar distans kanske jag inte får ta a kassa ändå trots att jag kan jobba heltid utöver mitt plugg.
...och det var ju den frågan jag svaradepå, genom att skriva att du enligt regelverket inte har rätt till ersättning, men att en diskussion med a-kassan för att få vet om det finns "luckor" givetvis inte skadar.

För övrigt så verkar du ju känna till reglerna, så förstår inte varför du frågar. Om a-kassan kan tumma på reglerna i sin praktiska handläggning måste du fråga dom om, inte FB.
Citera
2016-02-04, 16:50
  #8012
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
6400 kr för tio dagar skrev du. Det blir 14080 på 22 dagar.
Högsta ersättning är 910 kr per dag, brutto. Vet inte vilken skattesats du har, men drar man en skatt på 30% så landar man på ett netto på 14014 på 22 dagar.
Nej, då drar de för mycket i skatt. På full akassa som är 20025 kr så är skatten enligt skattetabell 32 4313 kr och jag landar på 15700 efter skatt. I så fall drar de för mycket i skatt. Kommer jag få tillbaka tror du?
Citera
2016-02-04, 18:45
  #8013
Avslutad
Jag jobbade ca 5 månader och 25 dagar på jobbet när jag fick veta att jag inte fick fortsätta efter min prövotid. Har jag rätt till a-kassa då? Transportförbundet
Citera
2016-02-05, 10:37
  #8014
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Boom
Jag jobbade ca 5 månader och 25 dagar på jobbet när jag fick veta att jag inte fick fortsätta efter min prövotid. Har jag rätt till a-kassa då? Transportförbundet
Har du varit med i transports a-kassa hela tiden? Gränsen är ju 6 månader så kunde du förlänga din anställning med några dagar skulle du få mer i ersättning från a-kassan

Se sidan 7 http://www.transportsakassa.se/Global/S%C3%A5%20fungerar%20det%20Arbetsl%C3%B6shet%20och %20ers%C3%A4ttningen.pdf
Citera
2016-02-06, 01:16
  #8015
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hannover
Nej, då drar de för mycket i skatt. På full akassa som är 20025 kr så är skatten enligt skattetabell 32 4313 kr och jag landar på 15700 efter skatt. I så fall drar de för mycket i skatt. Kommer jag få tillbaka tror du?
Jag vet inte hur din a-kassa räknat, så mitt tips är att göra det enklaste - ring dom och fråga. En potentiell felkälla kan vara om du tittat i fel kolumn. Vilken kolumn i skattetabellen tittade du på? För arbetslöshetsersättning gäller såvitt jag kan förstå kolumn 5.
Citera
2016-02-06, 01:20
  #8016
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Har du varit med i transports a-kassa hela tiden? Gränsen är ju 6 månader så kunde du förlänga din anställning med några dagar skulle du få mer i ersättning från a-kassan

Se sidan 7 http://www.transportsakassa.se/Global/S%C3%A5%20fungerar%20det%20Arbetsl%C3%B6shet%20och %20ers%C3%A4ttningen.pdf
Även om hen inte jobbat 6 hela månader så kan hen ju ha fått ihop arbetsvillkoret, eftersom det handlar om ett specifikt antal timmar per månad.
http://www.aea.se/forsakringen/villkor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in