2024-07-08, 10:32
  #14005
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Tråd inklistrad.

Mod.
Citera
2024-07-12, 20:55
  #14006
Medlem
Jag har ansökt a-kassa och på min arbetsgivarintyg har chefen glömt att lägga till en dag när jag var föräldrarledig, har försökt kontakta min förra arbetsgivare men kommer bli omöjligt att få ett nytt arbetsgivarintyg innan den den 16 juli då a-kassa ska ta ett beslut, min fråga är hur mycket kan en dag påverka min ersättning, jag har jobbat 40timmar varje månad och hade även månadslön.
Citera
2024-07-17, 21:19
  #14007
Medlem
Om man börjar få pension, hur kvittas det mot aktivitetsstöd? Är det bättre att ta risken och inte deklarera den lilla extra slanten? Finns risken att alla pengar försvinner och den lilla extra pensionspengen kvittas mot aktivitetsstödet?
Citera
2024-07-19, 14:51
  #14008
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiklasPetterson
Om man börjar få pension, hur kvittas det mot aktivitetsstöd? Är det bättre att ta risken och inte deklarera den lilla extra slanten? Finns risken att alla pengar försvinner och den lilla extra pensionspengen kvittas mot aktivitetsstödet?
Om man börjar få pension... den börjar man väl inte få hur som helst?
Pensionen hamnar på deklarationen by default, hur hade du tänkt att inte deklarera den menar du?
Citera
2024-07-23, 01:31
  #14009
Medlem
Finns det nåt sätt att undvika glappet mellan a-kassa och aktivitetsstöd? Om jag tex går över till aktivitetsstöd den 27:e i månaden kommer jag väl bara få betalt för 3-4 dagar månaden efter, t.ex? Det skulle innebära att jag varken har råd med hyra eller räkningar då (lever på väldigt små marginaler redan nu, så att lägga undan 14 000 kr är inte möjligt).

Exempel:

Jag skrivs in på ett program den 27:e december och får aktivitetsstöd från dess.

Den 25:e januari får jag betalt för de 3-4 dagarna, dvs nån enstaka tusenlapp, vilket i princip innebär att jag hamnar hos Kronofogden eftersom jag inte har råd med den månadens utgifter.

Den 25:e februari får jag sedan betalt för hela januari.

Funkar det så?

Edit: Har historiskt sett haft förtvivlat svårt att hitta jobb, så litar tyvärr inte på att det löser sig den vägen.
__________________
Senast redigerad av Baast 2024-07-23 kl. 01:41.
Citera
2024-07-24, 10:14
  #14010
Moderator
Pontiac-Garages avatar
OT raderat. Tips på hur man ska klara sin ekonomi hänvisas till (FB) Privatekonomi

Mod.
Citera
2024-07-24, 10:57
  #14011
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baast
Finns det nåt sätt att undvika glappet mellan a-kassa och aktivitetsstöd? Om jag tex går över till aktivitetsstöd den 27:e i månaden kommer jag väl bara få betalt för 3-4 dagar månaden efter, t.ex? Det skulle innebära att jag varken har råd med hyra eller räkningar då (lever på väldigt små marginaler redan nu, så att lägga undan 14 000 kr är inte möjligt).

Exempel:

Jag skrivs in på ett program den 27:e december och får aktivitetsstöd från dess.

Den 25:e januari får jag betalt för de 3-4 dagarna, dvs nån enstaka tusenlapp, vilket i princip innebär att jag hamnar hos Kronofogden eftersom jag inte har råd med den månadens utgifter.

Den 25:e februari får jag sedan betalt för hela januari.

Funkar det så?
Ja
Citera
2024-07-29, 12:11
  #14012
Medlem
Lämna a-kassan för att slippa onödig avgift?

hej bullen!! jag är inne på slutspurten på min a-kassa nu (20 dagar kvar) och kommer efter det att plugga heltid i 3 år tror jag, och max arbeta 4 mån i streck varje år.

är det någon poäng med att jag fortsätter vara medlem och betala medlemsavgiften då? visst det är bara drygt 160 spänn i månaden, men det känns som en helt onödig utgift om jag ändå inte kommer arbeta tillräckligt för att uppfylla arbetskravet från a-kassans sida, och då heller inte ha rätt till ersättning.

det smartaste borde VÄL(??) vara att gå ur a-kassan och slippa den återkommande avgiften tills jag vet att jag kommer jobba minst 6 mån i streck (för att uppfylla deras arbetsvillkor)? annars har jag 160 spänn i månaden x 36~ månader att betala utan att få något alls (väl?) tillbaka.

Har jag missat något? Jag kan vara lite lätt efterbliven ibland, så bäst att fråga. puss era pussgurkor
Citera
2024-07-29, 12:21
  #14013
Medlem
Är du arbetslös en enda månad så lönar det sig att ha varit medlem i 10 år.
Räkna på det själv.
Citera
2024-07-29, 12:26
  #14014
Medlem
Att gå ut är nog det mest idiotiska beslut du kan ta, studier räknas som överhoppningsbar tid, och 160:- i månaden är ingenting för den trygghet du uppnår. Annars ska du kvalificera dig på nytt med 12 månaders medlemskap. Vad är 160:- i sammanhanget? Två öl på stan?
Citera
2024-07-29, 12:34
  #14015
Medlem
NollFemNollFems avatar
Kan även vara värt att jämföra avgiften hos olika kassor, 160 låter ganska högt.
Gissar att t.ex. Akademikernas har jämförelsevis låg avgift för studenter.
Citera
2024-07-29, 13:35
  #14016
Medlem
quts avatar
Klart du ska gå ur akassan hahahahaha då får de smarta de pengar du kan dra nytta av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in