2017-01-15, 12:09
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doh94
Helt klart mitt fel med missen, men verkar ju vara vissa som fått betala i efterhand för medlemskap till tidigare datum. Därav tråden. Nä, kommer helt klart gå ur facket! Över 500kr månaden och då har det inte ens varit med a-kassa avgift som jag trodde.

Har du gått med i A-kassan nu då, eller ska du gå med?
Citera
2017-01-15, 12:49
Medlem
Citat:
Är du efterbliven? Jag har inte påstått att det är A-kassans fel däremot hade jag funderingar om det gick att komma runt systemet på något sätt och alltså betala retroaktivt då jag läst att folk gjort så. Du kan klart och tydligt se att jag vet att det är mitt misstag.

Har folk som hobby att sitta och gnälla och kommentera i trådar? Är ni den nyare varianten av de folk som sitter och stirrar genom fönstret hela dagarna och letar efter något att skrika på?
Din fråga att komma runt systemet hade du redan fått svar på när jag komenterade.
Så du kan bara lägga ner och vara bitter att du inte kunde utnyttja systemet.
Citera
2017-01-15, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArturoBandini
Har du inte?

"A-kassan blåste mig under 7 månader"
Titeln fick dig att klicka på tråden åtminstone men du kanske inte läste inlägget efteråt.

Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Har du gått med i A-kassan nu då, eller ska du gå med?
Ja

Citat:
Ursprungligen postat av Per Vers
Din fråga att komma runt systemet hade du redan fått svar på när jag komenterade.
Så du kan bara lägga ner och vara bitter att du inte kunde utnyttja systemet.
Hade helt klart föredragit att det skulle kunna fungera men lyckas det inte så är det skitsamma. Däremot verkar det störa dig och andra såpass mycket att du måste sitta och knorra i kommentarsfältet. Eller ingår det bara i dagsrutinen?
Senast redigerad av doh94 2017-01-15 kl. 14:18.
Citera
2017-01-15, 14:05
Medlem
Får man A-kassa i detta scenario?

Hej!

Jag har de senaste åren tröttnat på Sverige på en rad punkter och synnerhet vad mina skattepengar går till. Därför har jag bestämt mig för att flytta till ett land med bättre klimat och som uppskattar det som jag gör för samhället.

Jag har jobbat inom min bransch i över 15 år och tjänar närmare 50.000 / mån. I och med att jag har en inkomstförsäkring skulle jag teoretiskt få omkring 40.000 / mån under ett år om jag själv sa upp mig efter en karenstid på tre månader.

Eftersom jag inte har varit arbetslös de senaste 20 åren undrar jag hur A-kassan fungerar. Är det möjligt för mig att få A-kassa några månader innan utlandsflytten? Kommer jag bli tvingad att gå på en massa möten, kurser eller dylikt som någon form av motprestation (trots att det är en privat försäkring)?

Anledningen tilll varför jag ställer frågan är för att detta är en försäkring tecknat med facket och inte ett statligt bidrag. Det bör därför finnas skillnader i regelverket. Jag har under mycket lång tid betalt in pengar till denna pengapåse och undrar nu om jag är berättigad till ersättning eller inte. Det står klart och tydligt i avtalet att man är berättigad till A-kassa efter karenstid vid uppsägning på eget initiativ.

Hur skulle ni agerat? Ska jag bara flytta och strunta i allt, eller ska jag ansöka om A-kassa direkt efter uppsägning? Det är oklart hur lång tid det tar att förbereda flytten men det kan säkert ta ett halvår om det inkluderar att köpa hus, sälja nuvarande och även flytta hela bohaget.

Jag är inte ute efter att lura någon på något vis men jag vill heller inte gå miste om mina rättigheter som jag under lång tid har betalat för. Därför är jag tacksam för svar från er som kan regelverket kring skyldigheter och rättigheter i denna frågeställning.
Citera
2017-01-15, 14:12
Medlem
Retarderad-Indians avatar
"Alltså du får ju ingen a-kassa om du säger upp dig självmant det förstår du va?"
Edit: Det får du visst, som någon rättat mig nedan.
Senast redigerad av Retarderad-Indian 2017-01-15 kl. 14:21.
Citera
2017-01-15, 14:13
Medlem
kraftfoders avatar
Olika försäkringar har olika villkor. Du får helt enkelt titta just i dina villkor vad som står där. När det gäller a-kassan, får du gå till din a-kassas hemsida och kolla upp vad som gäller där. Men generellt så ska man skriva in sig som arbetssökande på AF och söka jobb/gå "kurser" för att kunna "stämpla" på a-kassan. Det finns dock möjligheter att åka utomlands och söka jobb med bibehållen a-kassa. (Kanske åka till Kanarieöarna och "söka jobb" där i några veckor?)

Själv har jag bara erfarenhet av arbetslöshet cirka en vecka direkt efter gymnasiet, och det var oerhört länge sedan, men man ska ju ändå kolla löpande vad som gäller, om det skulle hända. (Ungefär som att man kollar hemförsäkringen då och då).
Citera
2017-01-15, 14:14
Medlem
Brukar inte inkomstförsäkringen bara vara tillskott som läggs på den ordinarie A-kassan så man får ett något mindre inkomstbortfall vid arbetslöshet?

Dessutom är det väl så att om du ska få A-kassa (+ din inkomstförsäkring) ska du stå till arbetsmarknadens förfogande och måste söka jobb och gå på möten hos arbetsförmedlingen.

Jag tror inte du kan dra utomlands och förvänta dig att få ut 40k i månaden i A-kassa/inkomstförsäkring utan att aktivt söka jobb i Sverige ...

Säger du upp dig själv har du dessutom några veckors karens innan A-kassan börjar betalas ut.
Senast redigerad av EmeraldForest 2017-01-15 kl. 14:19.
Citera
2017-01-15, 14:14
Medlem
A-kassa och jag upprepar A-kassa innebär att man står till arbetsmarknadens förfogande.
Gör du det om du emigrerar?
Hur inkomstförsäkring fungerar däremot kan jag inte yttra mig om. Läs din försäkringsvillkor.
Citera
2017-01-15, 14:17
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retarderad-Indian
Alltså du får ju ingen a-kassa om du säger upp dig självmant det förstår du va?

Kom inte med direkta felaktigheter; Säger man upp sig själv, får man en karenstid innan man kan lyfta a-kassa. https://www.aea.se/forsakringen/villkor/egen-uppsagning
Citera
2017-01-15, 14:17
Medlem
ArturoBandinis avatar
Ja. Du kommer vara tvungen att vara inskriven på Arbetsförmedlingen, springa på alla aktiviteter som möten CV-kurser etc och söka alla jobb som AF ber dig om. Gratulerar.
Citera
2017-01-15, 14:19
Medlem
Citat:
Titeln fick dig att klicka på tråden åtminstone men du kanske inte läste inlägget efteråt.

Ja

Hade helt klart föredragit att det skulle kunna fungera men lyckas det inte så är det skitsamma. Däremot verkar det störa dig och andra såpass mycket att du måste sitta och knorra i kommentarsfältet.
Återigen gör du fel. Kan du sluta göra fel?
Felet denna gång är att du förutsätter att folk stör sig eller är emot dig när du inte får medhåll.
Det jag stör mig på i detta fall är att du fått svar på dina frågor och ändå fortsätter du med att argumentera. Hade du bara accepterat de svar du fick hade tråden bara blivit en sida lång.
Sedan är jag tvungen att hålla mig till topic även när jag kritiserar dig så nu kommer även något för topic.
A-kassan är konstruerad på ett sätt som SKA försvåra för curlade personer som du verkar vara. Det är en frivillig försäkring, precis som bilförsäkringen. Har du inte löst en försäkring så får du gråta en skvätt och sedan kan mamma hjälpa dig.
Citera
2017-01-15, 14:20
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:

Jag har läst ditt övriga trams, ja. Det jag kommenterar är att du påstår att du "inte påstått att det är Ā-kassans fel" samtidigt som det är exak vad du gör i rubriken. Oavsett vad du sedan skriver i ts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in