2016-02-06, 08:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Jag vet inte hur din a-kassa räknat, så mitt tips är att göra det enklaste - ring dom och fråga. En potentiell felkälla kan vara om du tittat i fel kolumn. Vilken kolumn i skattetabellen tittade du på? För arbetslöshetsersättning gäller såvitt jag kan förstå kolumn 5.
Ah, där ser man. Det dras mer skatt från arbetslösa med andra ord. Då är din beräkning rätt.

Tack för svar!
Citera
2016-02-06, 11:40
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hannover
Ah, där ser man. Det dras mer skatt från arbetslösa med andra ord. Då är din beräkning rätt.

Tack för svar!
Skillnaden ligger väl främst i det s.k. jobbskatteavdraget antar jag, den lägre skatten på arbete. Om du inte redan har läst om det så finns info om de olika kolumnerna här.
http://www.skatteverket.se/download/18.3810a01c150939e893fbaec/manadslon_tabell32.pdf
Och en del info här.
http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/skattetabeller.4.18e1b10334ebe8bc80005221.html
Citera
2016-02-08, 13:24
Medlem
Vad är det möjligt att få för arbetslöshetsersättning om man inte har något arbetslivserfarenhet?
Citera
2016-02-09, 13:59
Medlem
degtobbes avatar
Har väldigt svårt jag att bli anställd inom transportbranschen. Har skoterkort, mckort, B-96 kort, lastbilskort. Någon som har nå bra tips vart man ska ansöka?
Citera
2016-02-09, 19:04
Bannlyst
Läs reglerna innan postning av inlägg.
Citera
2016-02-09, 19:11
Medlem
degtobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingmarre
Läs reglerna innan postning av inlägg.
Förstår inte riktigt
Citera
2016-02-09, 20:33
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monsterskink
Vad är det möjligt att få för arbetslöshetsersättning om man inte har något arbetslivserfarenhet?
Det finns inte olika arbetslöshetsersättningar. Om du aldrig har jobbat så kan du omöjligen uppfylla ett arbetsvillkor och alltså inte få arbetslöshetsersättning från a-kassan. Om du kan ge lite mer info så kan du få utförligare svar om eventuella ersättningar - Hur gammal är du? Är du inskriven på Arbetsförmedlingen? Om du är inskriven, sen när har du i så fall varit det?

Citat:
Ursprungligen postat av degtobbe
Har väldigt svårt jag att bli anställd inom transportbranschen. Har skoterkort, mckort, B-96 kort, lastbilskort. Någon som har nå bra tips vart man ska ansöka?
Citat:
Ursprungligen postat av degtobbe
Förstår inte riktigt
Du skriver i a-kassetråden men din fråga är inte relaterad till trådens topic.
Citera
2016-02-10, 16:48
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
A-kassa och inkomstförsäkring - måste jag gå med facket?

Hej.

Jag söker A-kassa och inkomstförsäkring. Jag jobbar som konstruktör på en konsultfirma.

På mitt jobb är typ 50% inte med facket då facket Unionen förhandlar med arbetsgivaren och sedan säger facket att fackets och chefens överenskommelser gäller även icke fackligt anslutna.

Vad ger det att vara med facket då?
Citera
2016-02-10, 16:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Hej.

Jag söker A-kassa och inkomstförsäkring. Jag jobbar som konstruktör på en konsultfirma.

På mitt jobb är typ 50% inte med facket då facket Unionen förhandlar med arbetsgivaren och sedan säger facket att fackets och chefens överenskommelser gäller även icke fackligt anslutna.

En fördel har du genom att vara med i facket, du slipper att benämnas som snyltare och svartfot.

Svartfotförklaring:http://www.byggnadsarbetaren.se/bodsnack/ta-tag-i-svartfotterna-/
Citera
2016-02-10, 17:06
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M1159
En fördel har du genom att vara med i facket, du slipper att benämnas som snyltare och svartfot.

Svartfotförklaring:http://www.byggnadsarbetaren.se/bodsnack/ta-tag-i-svartfotterna-/

Jävlar! Bittraste vänsterpersonen jag har sett!

På mitt jobb kom det fackligt anslutna som drog snyfthistorier om att vår arbetsgivare är djävulen och Ådalen 31 skedde alla dagar.

Jag är rädd för facket för det hela känns som en affärsidé och man blir slav under fackets fötter + finansierar man Socialdemokraterna.

Det är sånt här som sänker facket.

Varför kallar facket icke fackligt anslutna för gulingar? Är inte det rasistiskt?
Citera
2016-02-10, 17:15
Medlem
För att gå med i A-kassan behöver du inte vara med i facket. Däremot så är väl inkomstförsäkringar något som fack o försäkringsbolag brukar erbjuda?
Citera
2016-02-10, 17:24
Medlem
LordHoratioNelsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Hej.

Inkomstförsäkringen brukar tillhöra facket och har inget med själva a-kassan att göra
. Dvs för att få inkomstförsäkringen så måste du tillhöra facket och då ingår den i fackavgiften upp till ett visst belopp. Du kan även förlänga inkomstförsäkringen genom att ta en tilläggsförsäkring.
Det funkar så hos Unionen och de flesta andra också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in