2018-06-05, 11:33
  #9205
Medlem
AndersM79s avatar
A-kassa får ju info från Arbetsförmedlingen att man är 'aktiv' i sitt jobbsökande, annars betalar ju A-kassan inte ut någon ersättning.

Men om man nu skulle få jobb - kontrakt är skrivet och allt - men man inte tillträder detta förrän om två månader, så måste man ju ha A-kassa fram tills dess.

Måste man då söka andra jobb under tiden för att Arbetsförmedlingen ska klassa en som 'aktiv' och A-kassa-berättigad?
Citera
2018-06-05, 15:25
  #9206
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
A-kassa får ju info från Arbetsförmedlingen att man är 'aktiv' i sitt jobbsökande, annars betalar ju A-kassan inte ut någon ersättning.

Men om man nu skulle få jobb - kontrakt är skrivet och allt - men man inte tillträder detta förrän om två månader, så måste man ju ha A-kassa fram tills dess.

Måste man då söka andra jobb under tiden för att Arbetsförmedlingen ska klassa en som 'aktiv' och A-kassa-berättigad?

Ja, enligt reglerna skall du aktivt söka.

Men det är svårt att kolla upp så länge du rapporterar in "sökta" jobb.
Citera
2018-06-07, 10:10
  #9207
Medlem
Norrens avatar
Om man har A-kassa och nu ska arbeta heltid 2 månader över sommaren,
kan man skjuta upp ersättningen 2 månader eller måste man räkna med de
2 månaderna man arbetar heltid??
Citera
2018-06-07, 20:48
  #9208
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norren
Om man har A-kassa och nu ska arbeta heltid 2 månader över sommaren,
kan man skjuta upp ersättningen 2 månader eller måste man räkna med de
2 månaderna man arbetar heltid??
Vad menar du egentligen? Vad menar du med "räkna med"..."räkna med" i vad?
Citera
2018-06-08, 15:49
  #9209
Medlem
JackSm1ths avatar
Min kompis "Berra" har jobbat deltid åt 3 olika arbetsgivare det senaste året. Nu under sommaren har han bestämt sig för att stämpla/a-kassa. Han är inte säker på att han har tillräckligt med timmar och han tänker därför manipulera ett av arbetsgivarintygen för att få lite högre ersättning de här två månaderna.

Frågorna är: Kollar a-kassorna upp intygen? Hur ofta händer det? Hur stor är risken?
Citera
2018-06-20, 16:00
  #9210
Medlem
Vilken A-kassa är bäst?

Hej,

Efter tittat igenom tusen olika gamla och äckliga trådar så känns det som att vi behöver en fräsch update vilken a-kassa som är bäst.

Alfa kassan är bäst för arbetslösa?
Unionen är väll bäst om man har haft ett jobb i 6 månader eller kan man ha unionen fast man är arbetslös? Vilken betalar ut mest som arbetslös?

Finns några mer bra a-kassor?
__________________
Senast redigerad av lugnare 2018-06-20 kl. 16:10.
Citera
2018-06-20, 17:51
  #9211
Avstängd
XX-Ambars avatar
Jag gillar Seko, får ut 12.000 i månaden. Dom pengarna lever jag gott för under vinterhalvåret på "annan ort".
Citera
2018-06-20, 18:22
  #9212
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lugnare
Hej,

Efter tittat igenom tusen olika gamla och äckliga trådar så känns det som att vi behöver en fräsch update vilken a-kassa som är bäst.

Alfa kassan är bäst för arbetslösa?
Unionen är väll bäst om man har haft ett jobb i 6 månader eller kan man ha unionen fast man är arbetslös? Vilken betalar ut mest som arbetslös?

Finns några mer bra a-kassor?

Du kan få upp till 80 procent av din tidigare lön, och högst 20 000 kronor per månad före skatt om du är medlem i en a-kassa sedan minst ett år. Det finns inga variationer mellan a-kassor där. Det är alltså inte så att du som med t.ex. försäkringsbolag kan leta olika förmånliga alternativ.

Plusmenyer som lönegarantier finns, ja, men det får du också betala för.

Sedan kan du ju inte välja rakt upp och ner vilken a-kassa du ska vara med i. Det hör ofra ihop med vad för arbete du har.
Citera
2018-06-20, 19:58
  #9213
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lugnare
Hej,

Efter tittat igenom tusen olika gamla och äckliga trådar så känns det som att vi behöver en fräsch update vilken a-kassa som är bäst.

Alfa kassan är bäst för arbetslösa?
Unionen är väll bäst om man har haft ett jobb i 6 månader eller kan man ha unionen fast man är arbetslös? Vilken betalar ut mest som arbetslös?

Finns några mer bra a-kassor?
Regelverk, ersättningsnivåer m.m. är desamma för samtliga. Vilken/vilka a-kassor du kan bli medlem i styrs av inom vilket yrke/bransch du jobbar eller har jobbat inom, samt i eventuellt av utbildning.

På a-kassornas samorganisations hemsida kan du läsa mer om olika a-kassor och vad som skiljer dem åt: http://www.sverigesakassor.se/

Läs även mer och klicka dig vidare på Arbetsförmedlingens hemsida: https://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Ersattning-fran-a-kassa.html
Citera
2018-06-20, 20:34
  #9214
Medlem
Forzos avatar
Som tidigare sagt så bestäms ju oftast vilken A-kassa du har av vad du jobbar med.
Med det sagt så är AEA riktigt bra att ha att göra med. Låg avgift också. Krävs dock att du är högskoleutbildad för att få vara med.
__________________
Senast redigerad av Forzo 2018-06-20 kl. 20:37.
Citera
2018-06-20, 20:58
  #9215
Medlem
Du kan vara med i Alfakassan även som arbetssökande, ersättningsnivåerna grundas på din tidigare inkomst som alla a-kassor.
Citera
2018-07-01, 00:50
  #9216
Medlem
Hej alla!

Jag har en fråga om Alfa-kassan handlingstider som får mig att bli väldigt nojig.

Jag kommer söka alfakassan den här månad då jag blev uppsagt på jobbet, men på deras sida står att handlingstiden ifrån vecka 16, som är alltså ifrån sista veckan i April

"Vi handlägger alla ansökningar i tur och ordning från det datum vi får in dem. Just nu handlägger vi ansökningar som kom in under vecka 16." https://www.alfakassan.se/Om_du_blir_arbetslos/Handlaggningstid/

Är det någon här som har erfarenhet Alfa kassan handlingstider? Måste vänta 3-4 månader för utbetalning av dom ? Och vad ska göra under tiden för kunna betala hyra plus räkningar?

Tacksam för svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in