Citat:
Ursprungligen postat av jacksmith
Hej,
Jag var på intervju för tre veckor sedan angående ett IT-jobb i Malmö (där jag bor) och har nu blivit erbjuden tjänsten.
Vad jag inte riktigt förstod då, men förstår nu, är att arbetet innebär att jag i praktiken får 24 timmars jour varje dag året om. Om något går fel i deras IT-miljö måste jag nämligen kunna inställa mig och åtgärda felet.
Jag blir den enda personen med det ansvaret. De säger att sådana fel i princip aldrig inträffar, men när de väl gör det så är det mitt ansvar att åtgärda dem. Det gör att de troligen inte blir glada om jag t.ex. befinner mig i en annan del av Sverige över helgen och inte kan komma dit på ett par dagar.
I korthet: Måste man tacka ja till ett arbete som innebär 24-timmarsjour året om? Om ja, gäller detsamma om de ville att jag skulle bo i ett bergrum året om? Vart går gränsen?
Jag har haft liknande jobb en gång.
Som du själv nämner så tolkar du det som 24-timmars jour.
Om du skulle ha "jour", då är du på arbetsplatsen hela tiden, inte nödvändigtvis arbeta, men du skall vara där.
Det du syftar på kallas för beredskap.
Jour och beredskap är två helt olika saker.
Beredskap innebär att du skall vara tillgänglig på telefon.
Därmed inte sagt att du (lite överdrivet) att du måste svara inom några sekunder, det är inte det beredskap handlar om.
Jag tycker du skall ta och diskutera först vad beredskap innebär för dig innan du tar ställning.
Det är helt olika bland företagen.
Eftersom du endå jobbar inom IT, så har du troligtvis en remote-uppkoppling där du kan koppla upp dig med i krislägen, så om du vill vara i Kiruna över helgen, så är det troligtvis inga problem.
En annan sak är inställelsetid (den tidsram du har på dig om du måste åka och besöka arbetsplatsen), i beredskap skiljer det sig även här bland företag. Detta är en lokal förhandling du får diskutera med företaget, vad ni kommer överens om och din ersättning.
På min gamla arbetsplats var det överenskommet att jag skulle ta mig dit så fort som möjligt (fanns ingen specifik inställelsetid). Så om jag skulle just vid tillfället befinna mig långt ifrån arbetsplatsen, då fick jag kontakta min chef och han fick göra bedömingen hur kostsam min transport skulle bli.
Tyvärr är beredskapsregler inte alls lika väl utbyggda som för jour, t ex kan det krocka med arbetstidsregler. Men detta är en annan historia.