2009-09-09, 02:24
Moderator
impieteers avatar
Hur skulle arbetsförmedlingen eller din a-kassa få reda på anledningen till att du inte fick jobbet? Vet de överhuvudtaget om att du varit aktuell för det?
Citera
2009-09-09, 05:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jacksmith
Hej,

Jag var på intervju för tre veckor sedan angående ett IT-jobb i Malmö (där jag bor) och har nu blivit erbjuden tjänsten.

Vad jag inte riktigt förstod då, men förstår nu, är att arbetet innebär att jag i praktiken får 24 timmars jour varje dag året om. Om något går fel i deras IT-miljö måste jag nämligen kunna inställa mig och åtgärda felet.

Jag blir den enda personen med det ansvaret. De säger att sådana fel i princip aldrig inträffar, men när de väl gör det så är det mitt ansvar att åtgärda dem. Det gör att de troligen inte blir glada om jag t.ex. befinner mig i en annan del av Sverige över helgen och inte kan komma dit på ett par dagar.

I korthet: Måste man tacka ja till ett arbete som innebär 24-timmarsjour året om? Om ja, gäller detsamma om de ville att jag skulle bo i ett bergrum året om? Vart går gränsen?

Jag har haft liknande jobb en gång.
Som du själv nämner så tolkar du det som 24-timmars jour.
Om du skulle ha "jour", då är du på arbetsplatsen hela tiden, inte nödvändigtvis arbeta, men du skall vara där.

Det du syftar på kallas för beredskap.
Jour och beredskap är två helt olika saker.

Beredskap innebär att du skall vara tillgänglig på telefon.
Därmed inte sagt att du (lite överdrivet) att du måste svara inom några sekunder, det är inte det beredskap handlar om.

Jag tycker du skall ta och diskutera först vad beredskap innebär för dig innan du tar ställning.
Det är helt olika bland företagen.
Eftersom du endå jobbar inom IT, så har du troligtvis en remote-uppkoppling där du kan koppla upp dig med i krislägen, så om du vill vara i Kiruna över helgen, så är det troligtvis inga problem.

En annan sak är inställelsetid (den tidsram du har på dig om du måste åka och besöka arbetsplatsen), i beredskap skiljer det sig även här bland företag. Detta är en lokal förhandling du får diskutera med företaget, vad ni kommer överens om och din ersättning.
På min gamla arbetsplats var det överenskommet att jag skulle ta mig dit så fort som möjligt (fanns ingen specifik inställelsetid). Så om jag skulle just vid tillfället befinna mig långt ifrån arbetsplatsen, då fick jag kontakta min chef och han fick göra bedömingen hur kostsam min transport skulle bli.

Tyvärr är beredskapsregler inte alls lika väl utbyggda som för jour, t ex kan det krocka med arbetstidsregler. Men detta är en annan historia.
Citera
2009-09-09, 13:10
Medlem
tigertompas avatar
Varför gör folk inte bara ett dåligt cv till de jobben arbetsförmedlingen tvingar en att söka? Arbetsförmedlingen kan inte kolla från arbetsgivaren hur din ansökan såg ut. Då slipper man sådant här bekymmer.
Citera
2009-09-09, 15:41
Medlem
Bövelens avatar
Om dom säger till AF att du fått jobbet, men tackat nej så åker du dit.

Inte ovanligt att företag anmäler.
Citera
2009-09-09, 17:22
Medlem
Tack för alla svaren hittills! Utan att citera kan jag försöka klargöra lite mer:
  • Arbetsförmedlingen vet om att jag sökt jobbet. Då vi haft ett möte däremellan då jag redovisat vad jag sökt.
  • Det är beredskap det handlar om och inte jour som jag skrev. Inställelsetid har vi inte diskuterat, men det lät som att det handlar om timmar och inte dagar. Då jag är själv med beredskap blir jag ganska livegen. Någon längre utflykt på fritiden är inte att tänka på om jag samtidigt ska kunna vara på plats inom några timmar.
  • Ja, en del kommer jag att kunna göra remote. Men inte allt. Det är ett krav att jag ska kunna ordna hårdvaruproblem (felsöka + byta del) inom några timmar vilket påverkar hur jag kan röra mig totalt. Även om hårdvaruproblemen inträffar otroligt sällan så kan jag bara garanterat ta tag i det inom några timmar om jag inte åker bort, eller festar till någon helg.
  • Jag vill ha ett arbete. Men om jag är den enda med beredskap och därmed har det jämnt, så inkräktar det för mycket på mitt liv då jag även vill ha fritid. Ingen har tvingat mig att söka jobbet, men den orimliga beredskapsidéen kom fram först på intervjun. Och det är först efter intervjun som jag reflekterat över vad det egentligen innebär för mig. Om vi var några som delade på beredskapen skulle det inte vara några problem alls, men så vill de inte ha det.

Med den bakgrunden:
  • Om jag tackar nej och arbetsförmedlingen får reda på det så är det alltså kört med a-kassa för mig? De tar ingen hänsyn till orimligheten i att det här jobbet påverkar mitt liv dygnet runt, varje dag?
  • Finns det några jobb man får tacka nej till? Om de ville ha mig i en bergsbunker 5 månader i ett streck, skulle jag behöva ta det?
Citera
2009-09-09, 18:14
Medlem
macknus avatar
Att AF vet om att du sökt jobbet är en sak men vet dom om att du fått det?

Sen tycker jag du ska prata med arbetsgivaren om beredskapen, dom kan inte kräva att du alltid ska hålla dig nära företaget samt vara nykter, man har ju som sagt ett liv. Tror faktiskt du missförstått det hela egentligen, tror inga företag kräver att du på ett par timmar varje dag året om ska kunna vara på företaget.
Citera
2009-09-09, 20:22
Medlem
Ja, ska ta ett samtal till med dem. Jag tror inte jag har missförstått dem, de var väldigt tydliga. Däremot tror jag inte riktigt att de tänkt igenom vad det innebär att hänga upp allt på en person och begära att denne ska ha ständig beredskap. Deras tankegång är mer "Det händer så sällan något, men när det så räcker det med att vi har en kille som kan ordna till situationen.", fast vi behöver reda ut mer om vad de formellt kräver då.

Men om vi pratar mer teoretiskt då. Vi kan använda min situation som ett exempel, men det finns ju många exempel. Finns det några situationer när det är okej att tacka nej till ett jobb utan att förlora a-kassan när arbetet kräver för mycket? Var går gränsen i så fall?
Citera
2009-09-09, 20:45
Medlem
Insignificunts avatar
Ta jobbet och fortsätt söka andra jobb. Du får väl jobba så några månader. Att du ens överväger att inte ta ett jobb och istället vill ha kvar akassa tycker jag pekar mot en ganska dålig arbetsmoral och absolut ingen som jag skulle vilja jobba med.

Hur kan man välja att vara arbetslös framför att jobba? Slacker.
Citera
2009-09-09, 21:20
Medlem
macknus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jacksmith
Men om vi pratar mer teoretiskt då. Vi kan använda min situation som ett exempel, men det finns ju många exempel. Finns det några situationer när det är okej att tacka nej till ett jobb utan att förlora a-kassan när arbetet kräver för mycket? Var går gränsen i så fall?

Man kan få tacka nej om det finns starka skäl. Att du inte gillar beredskap tvekar jag på är starkt skäl.
Har dom kollektivavtal? Tror man får säga nej till jobb som inte har det och om dom vill ha beredskap på en person hela tiden så låter det som om dom inte har kollektivavtal för det är ju knappast något facket kan ha gått med på.
Citera
2009-09-09, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
Ta jobbet och fortsätt söka andra jobb. Du får väl jobba så några månader. Att du ens överväger att inte ta ett jobb och istället vill ha kvar akassa tycker jag pekar mot en ganska dålig arbetsmoral och absolut ingen som jag skulle vilja jobba med.
Intressant analys. Att ta jobbet och sedan direkt hoppa vidare är alltså bra arbetsmoral? Att dra sådana slutsatser utan relevant fakta tycker jag tyder på låg intelligens, och en sådan skulle jag inte heller vilja jobba med. Så det ser ut som att vi båda får som vi vill.

Citat:
Ursprungligen postat av macknu
Man kan få tacka nej om det finns starka skäl. Att du inte gillar beredskap tvekar jag på är starkt skäl. Har dom kollektivavtal? Tror man får säga nej till jobb som inte har det och om dom vill ha beredskap på en person hela tiden så låter det som om dom inte har kollektivavtal för det är ju knappast något facket kan ha gått med på.
Nej de har knappast kollektivavtal. Och jag har gärna beredskap ibland. Däremot så tror jag inte på idéen att ha det hela tiden.
Citera
2009-09-09, 22:23
Medlem
rosa_humlas avatar
Du kan ju lösa problemet på ett annat sätt.

I och med dygnet runt beredskap så bör det utbetalas någon typ av ersättning för detta. Kräv en orimlig penning (alt en peng som gör att det är värt det) för mödan, och den timersättningen bör ju betalas ut per timme du står i beredskap.

Om inte annat, kräv tokhög lön så att de inte går vidare med dig, alt 14 veckors semester eller liknande. Lycka till
Citera
2009-09-09, 22:29
Medlem
Om du hade varit på 24h jour hela året så hade du nog fått löjligt mycket betalt Där jag jobbar är de 5 man som delar, så de tar var femte vecka beredskap(vilket det antaligen gäller i ditt jobb) och de får 3000:- extra per vecka för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in