2019-03-21, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MonkMan
"lapskojs" är skinka, kokt tror jag, och lite saltad. Sen mals det ner med potatis. Så det blir en typ...gegga av rosa kött strimlor i (ofta i pulvermos) potatismos. Det är inte gott.

Oj, värre än det lät. Tror inte någon i Skåne vet vad detta är.

Samma med lever/leverbiff som många minns. Tror aldrig det serverades i Skåne, aldrig hört någon prata om det.

Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Min grubdskoletid i Skåne var iofs ungefär mellan 90 och 00. Så inte riktigt vad TS frågade efter. Men den skolmaten jag fick var väldigt lik denna menyn. Hade iofs inte lapskojs eller strömming och blodpuddingen var att man kunde välja mellan blodkorv eller potatisbullar.

Hade aldrig problem med skolmaten och tyckte oftast det var väldigt gott. Förutom fiskbullar

Aaaa, blodkorv var det ja! Och potatisbullar! Gott.
Citera
2019-03-21, 23:51
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
-Du glömde köttbullar med brunsås (man fick ta max fem) samt levergryta. Sedan var det fiskpinnar ibland.
Potatisen passade inte ens till djurfoder.

Levergryta fick vi inte på vår skola. Gäller det en skola i Stockholm menar du?
Köttbullarna minns jag inte.
Citera
2019-03-21, 23:52
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Jag tror vi missat en rätt här i tråden. Fick vi inte sjömansbiff också? (Men annars har vi nämnt alla de rätter som det varierades med i stockholmsområdet på 70-talet. Under 9 år i grundskolan så fick man alltså leva på dessa 20 rätter endast )

Rent generellt räcker det om du "lär dig laga" 5-10 rätter, så "funkar det" för att människan ska så att säga känna "omväxling"/inte bli uttröttad. Växla med rätterna och ta inte "en rätt två dagar i rad".
Citera
2019-03-21, 23:54
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Levergryta fick vi inte på vår skola. Gäller det en skola i Stockholm menar du?
Köttbullarna minns jag inte.

Gärdesskolan, slutet på 70-talet.

-Att du inte "minns köttbullarna" kanske inte var så konstigt: Dessa serverades väldigt sällan.
Citera
2019-03-21, 23:55
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Gärdesskolan, slutet på 70-talet.

-Att du inte "minns köttbullarna" kanske inte var så konstigt: Dessa serverades väldigt sällan.

Okej. Jag tror dig.
Lyllo er som fick levergryta.
Citera
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
I Uppland där jag växte upp så hade vi något som kallades ”mini flipper sej”. Var en fisk panerad med små snäckskal såg det ut som. Kokt potatis och någon gräddfilssås till har jag för mig.
Smakade helt ok.

Annars var stekt fläsk med löksås och fiskpinnar och spenat favoriterna. Blodpudding, potatisbullar, leverbiff och spagetti med köttfärssås var helt ok.
Det jag hatade mest var lappskojs och fiskbullar.

Jag växte upp i Skåne och ”mini flipper sej” har jag aldrig hört talas om och lappskojs var bara något exotiskt som åts i någon annan del av landet/världen.
I samma kategori som renskav och surströmming...
Mycket stekt fläsk var det här nere och jag gillade det mesta, även om potatisen ibland hade varit uppvärmd lite för länge (seg/hård i ytan).
Citera
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Köttfärslimpan har vi glömt ja.

Hm, nu blir jag lite inspirerad vad jag ska laga för mat här hemma.

(Fast nu är ju dottern vegetarian som alla andra ungdomar. )

"Köttgrotta" hette det i skolan. "Köttfärslimpa" här i goa Göteborg!
-Hatar fortfarande ordet "köttgrotta", då den var synnerligen äcklig!
Citera
2019-03-21, 23:56
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Okej. Jag tror dig.
Lyllo er som fick levergryta.

Älskade levergrytan! (konstigt nog..)
Citera
2019-03-21, 23:57
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
"Köttgrotta" hette det i skolan. "Köttfärslimpa" här i goa Göteborg!
-Hatar fortfarande ordet "köttgrotta", då den var synnerligen äcklig!

Köttgrotta
Nä, så perversa var vi inte på min skola.
Citera
2019-03-21, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Jag växte upp i Skåne och ”mini flipper sej” har jag aldrig hört talas om och lappskojs var bara något exotiskt som åts i någon annan del av landet/världen.
I samma kategori som renskav och surströmming...
Mycket stekt fläsk var det här nere och jag gillade det mesta, även om potatisen ibland hade varit uppvärmd lite för länge (seg/hård i ytan).

Vi hade skal på våra potatisar fram till jag började högstadiet. Var väl iofs för jag gick på en byaskola på landet. Men de skalade potatisarna var bra mycket sämre och ofta hårda och sega som du sa.
Citera
2019-03-22, 00:16
Medlem
Jag gick i Malmö på 80/90-talet.
Spaghettin var jättetjock, köttfärssåsen var god.
Vi fick blodkorv med alternativet potatisbullar. Dessa serverades med lingon. Båda var goda.
Kokt korv med mos.
Minestronesoppa som bara serverades på slutet av vårtermin eller början på hösttermin.
Hamburgerlådan var hamburgare som låg ovanpå potatismos, helt enkelt.
Skolans fisksås var enormt god. Kommer inte ihåg vad det var för fisk, men den var rökt och benig. Torsken var aldrig benfri, den heller.
Tonfisksallad alt skinksallad var goda. Då fick vi thousand islandsås till.
Köttbullar m brunsås och kokt potatis.
Filmjölk med flingor som bara serverades under vintertid.
Har för mig att vi fick tomatsoppa med spaghettiringar i.
Jag kan inte minnas att vi hade Flygande Jakob en enda gång. Kommer inte ihåg att vi fick fågel alls.
Men maten var god överlag.

Jag bor i annan kommun nu och min sons låg- & mellanstadietid har varit katastrofal gällande skolmaten. Jag har ätit där några gånger pga hans klagomål som varit berättigade. Nu går han på högstadiet i annan kommun än den vi bor i och där är maten god. Men jag tycker ändå att maten var godare på vår tid.
Citera
2019-03-22, 00:23
Medlem
MonkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
I Uppland där jag växte upp så hade vi något som kallades ”mini flipper sej”. Var en fisk panerad med små snäckskal såg det ut som. Kokt potatis och någon gräddfilssås till har jag för mig.
Smakade helt ok.

Annars var stekt fläsk med löksås och fiskpinnar och spenat favoriterna. Blodpudding, potatisbullar, leverbiff och spagetti med köttfärssås var helt ok.
Det jag hatade mest var lappskojs och fiskbullar.

Det åt jag med, med ris och smör. Sjukt gott. Jag minns mina föräldrar köpte det i en sån där tjock plast-korv på ica.
Senast redigerad av MonkMan 2019-03-22 kl. 00:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in