Citat:
Ursprungligen postat av General Nogi
Potatisen minns jag också som rent undermålig. Dock var potatisarna vi fick använda på hemkunskapen än värre - rena rama studsbollarna.
Ja, maten på hemkunskapen var faktiskt ännu äckligare än skolmaten - av lättförklarliga skäl

. Hemkunskapen beställde matkassar som plockades ihop av personalen på ICA. Givetvis åkte genomgående gamla, osäljbara grönsaker ned i kassen, mjuka morötter, skrynkliga potatisar med groddar etc. Jag minns när leveransen kom på en lektion, en man med ICA-väst bar in kassarna. Han hade ett illvilligt leende på läpparna, som om han tänkte: "He he he, här har ni grisfödan, suckers!".
Av skolmaten tyckte jag märkligt nog om fiskbullar - en styggelse som jag aldrig ätit sedan dess. Jag gick i skolan i Norrland och gillade pölsa, kan inte begripa det idag. Den mesta andra maten tyckte jag var mycket äcklig och åt överhuvudtaget väldigt lite av skolmaten. Saker som jag avskydde då, men senare blivit förtjust i, är broccoli, blomkål, spenat och rotfrukter av olika slag. Normal mognadsprocess, antar jag. Inälvsmat har jag alltid avskytt.