Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-01-10, 21:46
  #1
Medlem
General Nogis avatar
Gjorde en sökning och hittade ingen tråd specifikt om skolmaten, så här kommer en tråd om den. Vilka minnen/intryck har ni av skolmaten? Vad är den godaste respektive den äckligaste maten ni haft äran att förtära i skolbespisningen?

Redan när jag gick på låg- och mellanstadiet tyckte jag att en hel del av kritiken mot skolmaten var oförtjänt. Visst, inte sällan serverades det ju riktiga stolpskott, men samtidigt fanns det också en hel del riktigt goda rätter. Särskilt nu i efterhand kan man bli lite imponerad av att de som lagade maten - med den budget och de råvaror de hade - faktiskt lyckades ro matlagningen i land så många gånger. All heder till - åtminstone en stor portion av - mattanterna. De har inget lätt jobb.

Om jag börjar med lågvattenmärkena så kommer nog fisk med mandel längst ner. Särskilt med tanke på klägget som serverades ovanpå fisken tillsammans med mandeln (urk). Tortellinin fick mig nästan att spy. Grillspetten (tre svettiga köttbullar med skum krydda på en pinne) var inte heller några höjdare minns jag. Soppan, med dess helt oidentifierbara rotsaker i, var något rent deprimerande.

Högvattenmärkena så:

- Den stuvade spenaten. Fantastisk, fram tills de ändrade receptet i sjuan.
- De tunna pannkakorna såväl som ungspannkakorna var utmärkta.
- Kroppkakorna smakade helt klart godkänt.
- Pizzan. Väldigt simpel men ack så god.

Kan påpeka för sammanhangets skull att jag började skolan 1988.
Citera
2005-01-10, 21:48
  #2
Medlem
FetFulElaks avatar
Denna jävla kålsallad med lingon som serverades till blodpuddingen när jag gick i högstadiet. 88-90. Och potatisbullarna.. fy fan. Bäst var väl Fisk Bordelaisen om något..
Citera
2005-01-10, 22:01
  #3
Medlem
Deannas avatar
Högstadiematen var underbar!! Vi fick restaurangmat, alltid välja på två "dagens rätt" och dessutom en stor salladsbuffé.. Så jag hade absolut inget att klaga på, vi fick ju både pizza och entrecote, favoriterna helt klart!

Gymnasiets mat var däremot ett riktigt lågvattenmärke.. Varje vecka fick vi någon slags gryta, som innehöll samma kött, men ändade grönsaker och därmed också namn, ena veckan var det kebabgryta, andra veckan mexikansk gryta.. Den smakade alltid lika dant. Riktigt vidrigt!!
I trean på gymansiet blev jag vegan.. Fick äta potatisbullar minst tre dagar i veckan.. Nu mera vägrar jag äta potatisbullar.
Citera
2005-01-10, 22:09
  #4
Medlem
beos avatar
Låg och mellanstadiet var ingen höjdare; minns att potatisen var grön rätt ofta och att inget var speciellt gott. Lever var ju såklart blä, något slags panerat kött likaså, vi trodde att det var smarrig stekt fisk (riktig fisk på denna tiden, sent 80tal) och blev grymt lurade.

Högstadiet däremot, ojojoj vad imponerande. Med en budget per portion på ca sju kronor serverades alltid två rätter att välja mellan (rätt två kunde ibland vara rest-baserad eller extremt budget, men hellre goda rester än trist dagens), därpå ett dignande salladsbord samt fil o flingor för de som ville. Maten var ofta riktigt god, folk som jobbade i närheten kom ofta och åt i vår skolmatsal. Jag saknar fortfarande deras dragon-kyckling och köttfärsgryta. Det ryktades att über-kokerskan jobbat på Operakällaren...sen kan man ju fråga sig varför hon isåfall jobbade i skolkök nu, men om hon nu inte var grym nog för dem så räckte det iaf till vår skola.

Gymnasiet blev därför en chock. Jag bytte kommun, vilket innebar en portionsbudget på under 4,50 och att vi åt på plasttallrikar, beiga för att inte färgas in, och drack ur plastglas. EJ människovärdigt! Ingen mat lagades på skolan, falukorven var grå eller grön, köttet alltid "kebab-kött" eller "kyckling-bullar"(jag blev "skol-vegetarian", hellre morotsbiff än grön korv), de enda grönsakerna var morötter som kom till skolan färdigrivna.
Citera
2005-01-10, 22:14
  #5
Medlem
Vappas avatar
Potatisbullarna var den enda mat som skolköket var riktigt bra på. Så satans smaskiga
Resten vill jag hellst inte prata om
Citera
2005-01-11, 10:21
  #6
Medlem
General Nogis avatar
Falukorven var ju horribel ja.

Potatisen minns jag också som rent undermålig. Dock var potatisarna vi fick använda på hemkunskapen än värre - rena rama studsbollarna.
Citera
2005-01-11, 10:27
  #7
Medlem
H.E.L.s avatar
Gott:
Spaghetti och köttfärsås.
Köttbullarna.
Sprödbakad torsk med remoladsås.
Ärtsoppan va rätt ok.
Chili con carne

Äckligt:
Bruna bönorna.
Korv stroganof.
Farmarbiff.
Grönsakssoppa.

O mycket annat.

Detta va högstadiet. 90-93.
Citera
2005-01-11, 10:28
  #8
Awaiting Email Confirmation
Ola Hanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General Nogi
Potatisen minns jag också som rent undermålig. Dock var potatisarna vi fick använda på hemkunskapen än värre - rena rama studsbollarna.
Ja, maten på hemkunskapen var faktiskt ännu äckligare än skolmaten - av lättförklarliga skäl . Hemkunskapen beställde matkassar som plockades ihop av personalen på ICA. Givetvis åkte genomgående gamla, osäljbara grönsaker ned i kassen, mjuka morötter, skrynkliga potatisar med groddar etc. Jag minns när leveransen kom på en lektion, en man med ICA-väst bar in kassarna. Han hade ett illvilligt leende på läpparna, som om han tänkte: "He he he, här har ni grisfödan, suckers!".

Av skolmaten tyckte jag märkligt nog om fiskbullar - en styggelse som jag aldrig ätit sedan dess. Jag gick i skolan i Norrland och gillade pölsa, kan inte begripa det idag. Den mesta andra maten tyckte jag var mycket äcklig och åt överhuvudtaget väldigt lite av skolmaten. Saker som jag avskydde då, men senare blivit förtjust i, är broccoli, blomkål, spenat och rotfrukter av olika slag. Normal mognadsprocess, antar jag. Inälvsmat har jag alltid avskytt.
Citera
2005-01-11, 10:33
  #9
Medlem
Hispers avatar
Nu skall farbor Hisper berätta...... Började skolan under 60-talet..... Så gammal är jag.

Kokt höna med ris och currysås är nog det satt djupast ärr i min själ, tätt följt av leverbiff med potatis och vitkålslingon. Fy fan för vitkålslingon, vitkål i form av en sk pizzasallad är OK och lingonsylt är väldigt OK men tillsammans är det dödskallemärkta grejor.

Godast var nog stekta torskpanetter, stuvad spenat, kokt potatis och citronklyfta. Tur att man tycker om det för det blev ju en standardrätt när man sedan fick barn.

Men fär att få lite mer "djup" i ämnet så att inte tråden helt plötsligt låses pga att den anses vara en sk. listtråd. Så undrar jag om de rätter som ni inte tyckte om i skolmaten är sådant som ni tycker om någon annan skulle tillreda. I mitt fall så går båda bottenrätterna bort i alla lägen.
Citera
2005-01-11, 10:38
  #10
Medlem
H.E.L.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Nu skall farbor Hisper berätta...... Började skolan under 60-talet..... Så gammal är jag.

Kokt höna med ris och currysås är nog det satt djupast ärr i min själ, tätt följt av leverbiff med potatis och vitkålslingon. Fy fan för vitkålslingon, vitkål i form av en sk pizzasallad är OK och lingonsylt är väldigt OK men tillsammans är det dödskallemärkta grejor.

Godast var nog stekta torskpanetter, stuvad spenat, kokt potatis och citronklyfta. Tur att man tycker om det för det blev ju en standardrätt när man sedan fick barn.

Ja vitkålslingon hade jag fan förträngt. Vidrigt värre!

Har förresten testat en del av de rätter som man avskydde i skolan och gillar dem starkt idag. t ex bruna bönor och fläsk samt korv stroganof.
Citera
2005-01-11, 10:44
  #11
Medlem
cosmic_dancers avatar
gott
panerad fisk och filsås
många grytor
kycklingnuggets med sötsursås
potatis och purjolöksoppa
tomatskinka och ris

mindre gott
potatisbullar
raggmunk
fiskbullar

alla skolor jag gott på har ungefär haft en budget på 4-5 kr per portion. lyx med 7 kr per pertion
Citera
2005-01-11, 11:43
  #12
Medlem
General Nogis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Fy fan för vitkålslingon, vitkål i form av en sk pizzasallad är OK och lingonsylt är väldigt OK men tillsammans är det dödskallemärkta grejor.

Gode gud! Så den vederstyggelsen har alltså överlevt i kanske fyrtio år! Faktum är att jag aldrig stött på anrättningen utanför skolbespisningen.

Potatisgratängen var också hemsk. Dock tycker jag mycket om riktig, vällagad potatisgratäng.

Den stuvade potatisen man fick några gånger var riktigt god minns jag. Isterbanden däremot... I och för sig har jag valt mig vid en väldigt lättrökt variant av dessa. Skolans isterband var sura som en småländsk granskog..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback