2011-04-12, 11:37
Medlem
humor-mes avatar
Kommer mest ihåg skolmaten när jag gick i grundskolan. Var väldigt förtjust i korvstroganoff med ris, panerad fisk, gulaschsoppa och ugnspannkaka. I gymnasiet blev jag matförgiftad då idioterna hade låtit mat stå framme i värmen i flera timmar.
Citera
2011-04-12, 11:41
Medlem
Luffarns avatar
Att ingen tidigare sagt Ryssröran?!? En fantastisk maträtt som jag inte kommit i kontakt med efter låg/mellanstadiet. Köttfärs, tomatpure, kokt ris och kryddor som blandats till en röra och som man stoppade in i pitabröd. Låter inte gott men var en höjdare. Lite av Sveriges svar på "Sloppy Joe's" kan jag tänka mig.

Trist att skolan är så duktig på att förstöra barns relation till fisk. De enda fiskrätterna jag gillade var panerade fiskfileer med filsås, samt fiskburgare. All annan fisk, med fiskbullarna i spetsen, var vidriga. Gjorde det nästan svårt för mina föräldrar att få i mig god, vällagad fisk hemma. Än idag tror jag att jag skulle få kvällningar av fiskbullelukten.
Citera
2011-04-12, 14:07
Medlem
Jag kommer ihåg en soppa som jag älskade med tomatbas pastabitar lök och köttfärs.

Soppan kallades Milanessoppa om ni kommer ihåg den.
Citera
2011-04-12, 16:10
Medlem
den definitiva favoriten genom hela skolgången var köttfärsåsen!

har fortfarande inte lyckats återskapa den i mitt eget kök
Citera
2011-04-12, 21:41
Medlem
Odi-et-amos avatar
Född 89 så började skolan 96. Mitt hemskaste minne var fisken som serverades i ettan. Jag var en stor fiskätare och givetvis skulle jag ta "mycket" mat. Av någon anledning var maten inte så god och jag satt kvar längre och längre tills maten blev kall. Jag skämdes som tusan när jag skulle kasta all mat och mattanten frågade varför jag inte ätit upp. Sedan den dagen började jag hata fisk men har börjar tycka om det lite igen.

Vad jag minns så var maten godast i 2:an och 3:an. Det gick an även i 4:an - 6:an. Sedan bytte jag stad och började hata maten ännu mer. Jag åt väldigt lite i skolan och under gymnasiet åt jag aldrig lunch. Halvfabrikatet som serveras får en att spy. Maten som tillagats i ugn i flera timmar. Äcklig jävla gråaktig korv med pulvermos. Under högstadiet var det så illa att maten tog slut flera gånger och man fick inte äta hur mycket man ville. Tänk er en kille på närmare två meter som ska äta två korvar och två potatisar. Ett jävla skämt.
Det godaste jag kommer ihåg var tacosen, gröt med saftsås och potatisbullar. Broccolisoppan var också god men inget man fick ofta.

Potatisen/pastan/riset var överkokt nästan dagligen. Kötträtterna var stela då det blivit värmda i ung i flera timmar. För ofta serverades det en äcklig gryta som man inte vet vad den innehöll, äckligt jävla fett i varje fall och knappast något man kan kalla kött.

Skolmaten är inget jag minns med glädje. Men visst var luncherna roliga då man satt och pratade med sina kompisar om allt och inget.
Senast redigerad av Odi-et-amo 2011-04-12 kl. 22:19.
Citera
2011-04-12, 21:53
Medlem
chohnsas avatar
Vidrigt, i inbördes ordning:
Ravioli
Lasagne
Ugnspannkaka
Köttjärpar. Överhuvudtaget stora kött(brosk)klumpar i grågrön ton.
Julkorv (Obehaglig oavsett sammanhang).

Bättre:
Spagge med köttfärssås
Pannkakor
(8 st) köttbullar

Började grundskolan 1988.
Citera
2011-04-13, 09:06
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chohnsa
Vidrigt, i inbördes ordning:
Ravioli
Lasagne
Ugnspannkaka
Köttjärpar. Överhuvudtaget stora kött(brosk)klumpar i grågrön ton.
Julkorv (Obehaglig oavsett sammanhang).

Bättre:
Spagge med köttfärssås
Pannkakor
(8 st) köttbullar

Järpar ja, det var verkligen ingen höjdare. Det var någonting med smaken då man hade tagit första tuggan, en speciell smak. Vissa påstår att det var kryddningen, just för att viss kreyddning kan vara speciell...men nej det var ingen kryddning.

Köttbullar, potatis, sås och saltgurkan.
Citera
2011-04-13, 12:30
Medlem
General Nogis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clownsoldat
den definitiva favoriten genom hela skolgången var köttfärsåsen!

har fortfarande inte lyckats återskapa den i mitt eget kök

Värst vad många som fått god köttfärssås i plugget.

Den jag fick påminde om den sörja som säljs på glasburk med namn som Dolmio och liknande. Bara mer mjölutdrygad och intetsägande.

Angående järpar så minns jag dem som kraftigt utdrygade med riven morot, uppenbarligen för att spara in på den dyrbara köttfärsen.
Citera
2011-04-13, 12:34
Medlem
General Nogis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chohnsa
(8 st) köttbullar

Nu tillhör jag ungefär samma generation som dig. Vi fick dock endast ta 6 köttbullar (det kan ju iofs ha skiljt i storleken på bullarna). Vad har ni andra för erfarenheter på den punkten?

De tunna pannkakorna var väl även de rationerade, minns dock ej det tillåtna maxantalet.
I sjätte klass åt man sist av alla och fick då ofta ta betydligt mer av det goda.
Citera
2011-04-13, 15:55
Medlem
nero1s avatar
Gick ur grundskolan för mer än 15 årsedan. Då var favoriterna: Spaghetti med köttfärsås. Blodpudding, Korvstroganoff.

Dom värsta: Fiskbullar och kokt höns med "curry". Kokt kyckling med curry är min absolut favoriträtt alla kategorier, men skolkökets variant var verkligen..
Citera
2011-04-13, 16:06
Medlem
Godamonginsectss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General Nogi
Nu tillhör jag ungefär samma generation som dig. Vi fick dock endast ta 6 köttbullar (det kan ju iofs ha skiljt i storleken på bullarna). Vad har ni andra för erfarenheter på den punkten?

De tunna pannkakorna var väl även de rationerade, minns dock ej det tillåtna maxantalet.
I sjätte klass åt man sist av alla och fick då ofta ta betydligt mer av det goda.

Vi hade en tid på mellanstadiet då man bara fick ta t.ex. 2 fiskpanetter och 3 potatisar när det var det. Detta för att lära oss hur en "normal" tallrik mat såg ut. Dom var väll rädda för att vi skulle bli tjocka eller något. Antalet köttbulllar minns jag inte men det kan ha varit 8 st.

Ang. köttfärsen så älskade jag den också. Det är förmodligen samma köttfärs alla fått bara att vissa gillar den och andra hatar den. Väldigt finkornig och "vattnig", detta tillsammans med överkokta spagetta var perfekt. Hade gärna tagit receptet.
Citera
2011-04-13, 16:39
Bannlyst
Favoriten var nog när det var god soppa tillsammans med mjukt bröd. Det var lyx.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in