2019-06-11, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Pentagon
När jag gick i lågstadiet fick vi en riktigt god tacogratäng. Inget extraordinärt i den, då det var skolmat. Det var något i stil med tacoköttfärs blandat med massa riskorn.

Har någon ett gott liknande recept? Inte för kladdigt eller överflödigt med ingredienser, då jag söker något liknande jag fick i skolan för längesen

Den här kanske

https://www.kokaihop.se/recept/ris-och-tacohratang
Citera
2019-06-13, 08:34
Medlem
Rumpnisseiskogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Pentagon
När jag gick i lågstadiet fick vi en riktigt god tacogratäng. Inget extraordinärt i den, då det var skolmat. Det var något i stil med tacoköttfärs blandat med massa riskorn.

Har någon ett gott liknande recept? Inte för kladdigt eller överflödigt med ingredienser, då jag söker något liknande jag fick i skolan för längesen

Citat:
Ursprungligen postat av stockdum
Den här kanske

https://www.kokaihop.se/recept/ris-och-tacohratang

Beroende på hur länge sen det var, så kan även den här ostkrämen ha varit inblandad https://kund.arla.se/remote/api.opv.se/WS/Arla/HierarchyService/v120/thumbnails/px300/olw6pjeionwaquibbnub7qpkla000000.Png?preset=produc tteaser-720
Citera
2019-06-28, 15:12
Medlem
Nihennas avatar
Var maten i skolan verkligen så dålig, eller var folk bara bortskämda med hamburgare?

Jag gick i skolan emellan 1995 och 2008. Jag minns det nämligen som att jag verkligen inte hade något emot maten på skolan, medans de som klagade ofta var de barnen som ofta åt skräp hemma, istället för riktig mat. hamburgare, pizza, kättfärssås med en halv flaska ketchup osv.

Givetvis skiljer det sig från skola till skola, men man hör det lite överallt i landet. Samtidigt gör jag kopplingen att barn brukar vara extremt kräsna med smaker och ofta blir bortskämda med typ... potatisbullar och sylt, och att jag snarare var ett undantag som gärna utforskade nya smaker både hemma och utomlands.
Citera
2019-06-28, 15:17
Medlem
Jag upplevde skolmaten som bra. Vi hade en del olika grönsaker att välja mellan till maten.. Inte illa alls
Citera
2019-06-28, 15:20
Medlem
jjujjus avatar
Nej, skolmaten var jävligt bra men det var coolt att säga usch vad äckligt och ha pyttelite mat på tallriken, sen sprang man ut på rast och tjuvrökte och fortsatte vara "cool"

Enda gången jag på riktigt tyckte det var äckligt det var om det skulle serveras fiskbullar, ärtsoppa eller blodkorv (fast då fanns det alltid potatisbullar ändå) men annars så hade jag många favoriter!

Folk är bortskämda helt enkelt och när man blir äldre så lär man sig uppskatta skolmaten.
Citera
2019-06-28, 15:35
Medlem
skillad-banans avatar
Upplever också att många klagade på maten under min skolgång, däremot tyckte jag om det mesta som serverades.
Citera
2019-06-28, 15:38
Medlem
puterealbas avatar
Jag tyckte om skolmaten, men så fick jag också riktig mat hemma och åt inte bara makaroner och ketchup med köttbullar varje dag som en del gjorde. Det var dessa ketchupförgiftade barnrumpor som klagade mest men fick orgsam så fort det serverades pizza, hamburgare eller pannkakor. Tre rätter som jag tyckte tillhörde skolans mindre bra alternativ.
Citera
2019-06-28, 15:44
Bannlyst
Klart det klagades, men det var inget problem för dem att gå iväg under högstadiet och äta pizza. Miljömässigt är det naturligtvis vansinne att behöva slänga fullt duglig mat för att snorisarna var kräsna. Och föräldrarna har ju också en skuld i detta då de ger ungarna för mycket i veckopeng istället för att intala ungarna att skolmaten är skattefinansierad. Föräldrarna får alltså betala dubbelt upp för sina gullisar.
Citera
2019-06-28, 15:51
Medlem
ms18s avatar
Maten blev sämre ju äldre man blev. Minns i lågstadiet då var maten riktigt god.

I högstadiet blev det oftare att man åt utanför skolan men det fanns några rätter som man verkligen längtade efter.

Gymnasiet.. inte i närheten utav tidigare men man åt.
Citera
2019-06-28, 15:55
Medlem
Zigarettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ms18
Maten blev sämre ju äldre man blev. Minns i lågstadiet då var maten riktigt god.

I högstadiet blev det oftare att man åt utanför skolan men det fanns några rätter som man verkligen längtade efter.

Gymnasiet.. inte i närheten utav tidigare men man åt.

Det här stämmer, jag minns att jag inte hade något emot maten under lågstadiet eller mellanstadiet heller, men någonstans där gjordes det ändringar i skolans budget om jag inte minns fel och maten blev aldrig den samma.
Citera
2019-06-28, 15:57
Medlem
Maten var bra i låg, mellan och början av högstadiet för oss. Någonstans i slutet av 7e klass spårade det helt ur och maten blev väldigt dålig, det höll i sig resten av skoltiden.

Jag minns det väldigt väl, vet inte om skolornas budget minskades eller så.

Det var väl ca 11 år sen maten blev dålig där, någon annan som gick 7e klass under den perioden?
Citera
2019-06-28, 16:10
Medlem
Skolmaten var utmärkt 1966 när jag började 1:an och ändra fram till jag slutade 9:an.
Leverbiff, Stekt fisk med skarpsås, Lappskojs, Köttbullar, Fiskbullar m m.
Grönsaker såg inte mycket av men saknades inte... Fet mjölk och inga "lätt"...
Hårt bröd och riktigt smör. Eftersom "Vi på Saltkråkan" var aktuell så lyfte vi
bordet varje lunch.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in