2016-12-11, 01:32
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mugsy
Men värst av allt var leverbiffarna. Inte bara på grund av smaken utan också därför att de var sönderstekta till oigenkännlighet och förvandlade till skosulor.

Jag har egentligen inget emot leverbiff, men har en historia om dom.
En gång, när jag skulle börja äta såg jag någonting suspekt som stack ut under en potatis.
När jag lyfte potatisen låg det en stor spindel med långa ben, ca 3 cm per ben, där.
Aptiten försvann och jag gick och visade upp spindeln för en i personalen.
– "Du får lämna och ta en ny portion", blev svaret…

Jag lämnade, men någon ny portion hade jag inte aptit till.

Citera
2016-12-11, 01:41
Medlem
Min favorit var het oxsvanssoppa. Annars gillade jag även potatisbullarna.
Citera
2016-12-11, 20:33
Medlem
Gnomegirls avatar
Hej vänner.
Jag var inte särskilt kinkig med maten när jag var barn och gillade det mesta som serverades.
Undantaget var dock pasta som alltid var en överkokt vattnig smaklös massa.

Favoriterna var Lappskojs med rödbetor, Raggmunk med fläsk och lingon, Ryssröran, Panpizzan, men framför allt den underbara tonfisksalladen. Många skolkamrater hade fiskfobi och ville inte ens smaka på tonfisksalladen, vilket innebar att vi övriga fick vräka i oss så mycket vi ville och orkade.

Men så här veckorna innan jul brukade det serveras någonting så vidrigt att det fortfarande förföljer mig i mina mardrömmar. Nämligen Ris a`la Malta. Kall risgrynsgröt med apelsinklyftor!!

Undrar vilken pervers sadist som uppfann den rätten? Sitter och småulkar här bara jag tänker på eländet.

MVH/Gnomegirl
Senast redigerad av Gnomegirl 2016-12-11 kl. 21:04.
Citera
2016-12-11, 20:53
Medlem
Elementarts avatar
Jag gillade mycket utav skolmaten som serverades på 90-talet.

+Korv med potatismos
+Gröt
+Järpar med sås och potatis
+Pannkakor

Den enda rätten som jag kan komma ihåg som jag inte gillade var soppan, den var alldeles för vattning.
Citera
2016-12-11, 21:04
Medlem
Det var sällan eller aldrig som skolmaten inte föll i smaken, gäller nog hela skoltiden även om jag inte har alltför tydliga minnen av vad som serverades i småskolan. Har på senare tid ibland läst matsedeln för veckan som gäller på skolor i närheten, där verkar det ha smugit sig in allehanda konstigheter, inte nog med att det varje dag finns ett alternativ utan kött, en dag i veckan är det visst enbart vegetarisk mat som gäller, förstår att ungdomar, framförallt från högstadiet, beger sig till matserveringar i närheten istället.

Det som jag noterar har tillkommit är rätter baserade på kyckling, sådant förekom aldrig förut. Det är väl vad jag kan se som positiv förändring av menyn.
Citera
2016-12-12, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemjung
Höna i currysås var en favorit faktiskt. Minns att det inte var kycklingbröst bara utan verkade vara från hela hönan eller åtminstonde med lårbitar etc, så var rätt saftigt med. Brukar göra den själv hemma ibland, ihop med ris blir det en höjdare

Otroligt gott och väldigt mycket 1979.
Måste fixa till den anrättningen snart.
Citera
2016-12-12, 23:10
Medlem
För övrigt lite märkligt..gick ut gymnasiet 1987 och minns fan knappt något av skolmaten längre.
Den kokta hönan minns man ju.
Pannbiffarna var riktigt goda liksom makaroner och köttfärssås.
På lågstadiet minns man en mycket god pytt i panna samt glass med nyponsoppa man fick ibland.
Vita bönorna och potatisbullarna minns jag med en rysning.Grillade kycklingen var god.
En märklig sorts spamskinka var däremot inte lika god.
Kalopsen var ju ett skämt,men gillade den ändå..fast kalops kan den ju knappt kallas.Ärtsoppan och grönsaksditon var helt ok.Levergrytan som serverades med ris och lingon var jäkligt god om man i möjligaste mån undvek leverbitarna och istället kom åt den gräddiga såsen.
Potatismoset var pulver och smakade inte gott,men korven till gick ju ned.

Vet inte hur det är med mjölk nuförtiden..men det fick man ju alltid när jag gick i skolan.
Inget fel i det,tvärtom.

Köttfärslimpan kommer jag också ihåg vid närmare eftertanke.Lite grynig i konsistensen men jag åt den med god aptit ändå.
Senast redigerad av Lookalike 2016-12-12 kl. 23:14.
Citera
2017-07-03, 00:47
Medlem
Började förskolan -01
Jag var ett riktigt "fetto" som barn. Inte ordagrant fysiskt men mentalt. Jag åt som en häst och jag åt mer eller mindre det mesta som serverades, var aldrig kinkig eller petig, är än idag inte det.

BRA
Kycklingen med dragonsås och ris
Schnitzlar med currysås
Stekt fläsk med löksås och potatis
ALL FISK (vilken frisk sexåring frossar i fisk?)
Panpizzorna med köttfärs
Lasagne
Julbordet

DÅLIGT
Inälvsmat (serverades leverbiffar som "extrarätt" i högstadiet ca 3 dagar i veckan)
Skolans pastasallad (hatade kall mat)
Risgrynsgröt

I gymnasiet hade vi den absolut sämsta maten någonsin, näst intill oätlig. Mitt sista år stängdes skolmatsalen ner och vi fick gå och äta på en resturang ish. Ingick en "dagens rätt" och kanonbra salladsbord, när det serverades fisk fick man välja det andra alternativet som fanns också, fanns alltid två nämligen. Helt okej skolmat skulle jag vilja påstå att jag har haft, förutom dom två första åren på gymnasiet
Citera
2017-07-03, 01:03
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluttershy12
Min favorit var het oxsvanssoppa. Annars gillade jag även potatisbullarna.

Ärligt talat så ljuger du!

Oxsvanssoppa har aldrig funnits i ett svenskt storkök!!!
Citera
2017-07-08, 08:57
Medlem
Vargfars avatar
När jag gick i högstadiet i början av tjugohundratalet så fick vi Billys pizza och paj. Billysarna var övervärmda alltid. Så att dom fick en träaktig hårdhet. Det värsta av allt var att vår lärare satt och tvingade oss att äta upp dom övervärmda hårda Billysarna. Vissa elever kunde bli kvar där en hel rast gubbjäveln ville se varje lite tugga ätas upp på tallriken. Idag har man väl lärt sig att ta mindre portioner från början. För det mesta. Men att hålla på så dära och tvinga eleverna att äta upp maten jag vet inte om jag skulle kunnat hållit på så dära om jag var lärare idag

Med pizzan och pajen
vart det matkrig med. Ett minne som består. Hatade Billys långt efter skoltiden kan jag lova
Citera
2017-07-08, 11:33
Medlem
cosmic_dancers avatar
Gott
Fiskpudding
Tomatskinka
Gräddpocherad lax
Potatis och purjolökssoppa
Köttfärssås och spagetti
Knutsfrestelse
Kebabgryta
Finsk fläskfilegryta
Nuggetsen

Mindre gott
Fiskbullar
Raggmunk
Järpar
Potatisbullar
Pannkakorna

Gillade det mesta ändå
Senast redigerad av cosmic_dancer 2017-07-08 kl. 11:37.
Citera
2017-07-08, 14:18
Medlem
Sugminhalals avatar
Leverbiff, satans jävlar! Hade de inte förklarat att det var mat hade jag aldrig kunnat gissa det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in