2019-03-22, 00:23
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Köttgrotta
Nä, så perversa var vi inte på min skola.

Jag ska rätta mig själv:
Levergrytorna serverades i Göteborg. Minns nu på kvällskvisten att jag pratade "vitt och brett" om bambas levergrytor på Gärdesskolan.. "Vi har levergrytor hemma i Göteborg!"

En annan grej: Det var sällan "Biff Stroganoff" i skolan, varken i Sthlm eller i GBG, oftast var det billigvarianten "Korv Stroganoff". Dvs. falukorv i avlånga "strimlor" i någon slags tomatsås. Samt kokt ris. Faktiskt rätt gott, nu när jag tänker efter..

Recept på Korv Stroganoff, snabbsökt på nätet just nu, kan inte garantera att det är "samma stroganoff" som jag fick typ 40 år sedan i skolan..

(Korven skars i långa rektanglar då, inte i "kuber" som i bifogat recept).
Citera
2019-03-22, 00:28
Medlem
Android2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Ibland var det bara risgrynsgröt.

Till risgryngröten fick man någon aprikossås va, eller var det till ungspannkakan?

Saftsås?
Citera
2019-03-22, 00:30
Medlem
MonkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Jag tror att även jag åt allt, med undantag för den där mandeltorsken.
Nu är det ju typ 45 år sedan men något med lukten av den där mandelpaneringen fick mig att inte vilja äta det, och dessutom var den ju inte längre varm när den skulle ätas.
Hade jag kunnat skrapa av ytan så hade det kanske fungerat, men vi hade en gammal "mattant" som gick runt och var vass mot de som inte åt allt på tallriken.

Vdd tycker du om lukten av mandel nu?
Citera
2019-03-22, 00:45
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonkMan
Vdd tycker du om lukten av mandel nu?

Inga problem, men kombinationerna i mandelfisken fungerade inte för mig.
Citera
2019-03-22, 02:15
Medlem
Cloecuds avatar
I Täby så hade jag bra mat på låg-mellanstadiet (Östravallabrinkskolan) och på högstadiet (Skarpängsskolan) medan gymnasiematen (Tibble Gymnasium) inte var något vidare. På de förstnämnda skolorna så lagades maten på plats medan Tibble använde sig av en centralkökslösning.

Favoriträtterna var:
Potatisbullar med bacon.
Lapskojs.
Panerad fisk med gräddfilssås.
Pyttipanna med ägg.
Lasagne.
Pasta med skinka-ostsås
Ärtsoppa med pannkaka

Mindre gott var:
Pölsa
Leverbiffar (Kruttorra)
Fisk med mandel (Världens torraste fiskblock med margarinbaserad smörsås)
Citera
2019-03-22, 02:53
Medlem
Gavins-Friends avatar
Jag är uppväxt på 90-talet men det var fan hemskt då. Vill inte tänka på om det var värre ett årtionde innan.

Fiskpinnar med världens äckligaste sås... med potatis som smakade mjöl.

Citat:
Ursprungligen postat av Android2000
Saftsås?
åh fy fan. Blir illamående.
Citera
2019-03-22, 03:07
Medlem
0rganets avatar
har alla glömt den äckliga currykycklingen med ris?

Så vidrig...

Bästa var som mycket ung: spagetti o köttfärssås

högstadiet: panerad fisk med dill/fil sås..
Citera
2019-03-22, 03:41
Medlem
Hade ”centralköket” som skickade till min skola. På centralköket jobbade samhall, och i skolköket jobbade samhall eller finska tanter.

På fredagar var det ofta (alltid?) soppa. Minestronesoppa, mexicanasoppa eller köttfärssoppa. Anledningen var att det var billigt och det är svårare att spara rester från fredagar.

Andra dagar var det ofta sönderkokt potatis med äckliga potatisparasitknölar, åtminstone en gång var det massor av millimeterstora maskar i en sådan knöl. Gick knappt att skala potatisarna då de föll sönder, fick händerna fulla av potatis när jag försökte. Den där potatisen gav traumatiska minnen.

Idealmakaronerna var väldigt överkokta, en kompis påstod att han såg att de fyllde en diskho med idealmakaroner och hällde på varmvatten med kran.

Enda tillagningen var värmeskåp eller överkokning.

Nästan rå i värmeskåp stapad falukorv som hade en tunn brun tillagad rand.

Knäckebröd med margarin, riven morot, järpar, lapskojs, nasigoreng, tjockpannkakor (ok), fläskpannkakor (ok), hamburgerbröd med falukorvskivor i, dålig potatismos. Kyckling med currysås. Skinka med mimosasallad, sjömansbiff, fiskpinnar med någon vid sötsyrlig sås.

I gymnasiet var jag lite mer medveten om att det var dåligt och att det var bättre skolmat i grannkommunen som hade kock/restauranggymnasieprogram så jag åt bara lunch i skolan 2-3 dagar i veckan. Drog hem under lunchen för att äta och skolkade dessutom från lektion innan/efter lunch (matte/tyska eller npgonting sånt där tråkigt).
Senast redigerad av fakeentity 2019-03-22 kl. 03:53.
Citera
2019-03-22, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jag minns inte det heller. Jag påstår absolut inte att du ljuger, bara att jag inte alls känner igen det. Kanske var det bara i er skola? Eller vi kanske är uppvuxna i olika kommuner och de hade olika menyer? Jag gick förvisso i gymnasiet på slutet av 80-talet, så det var kanske annorlunda mat där än i grundskolan?

Jag minns att de i min grundskola (sent 70-tal eller tidigt 80-tal?) serverade fransk löksoppa något år men sedan slutade med det eftersom inga barn åt det. Ingen aning om varför de inte slutade med lever eller pölsa, det åt ju inte många heller.
Pölsa fick vi inte i Skåne.

Surt för jag älskar pölsa.
Citera
2019-03-22, 04:16
Medlem
nicketsomgorenglads avatar
Iofs i Sollentuna men mycket av det som skrivits här påminner om där.

Potatisgratäng med kall kassler.

Flygande Jacob (kycklinggryta? med jordnötter i, alltså inte jordnötssås)

Lappskojs var gott.
Citera
2019-03-22, 04:32
Medlem
EnGodForlorares avatar
Jag var ung lite tidigare än så. På min tid hade vi något som kallades för "rektorssoppa" som serverades två gånger i månaden. Namnet kom sig av att den enda person på skolan som åt soppan var rektorn som satt i skolmatsalen med oss elever och bälgade i sig den varje gång den serverades. Vad soppan var gjord på kommer jag inte ihåg eftersom jag bara åt ett par skedar av den innan jag insåg att den smakade pyton. Någon slags utspädd tomatsoppa tror jag det var.
Citera
2019-03-22, 04:39
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Tillägg
Grönsakssoppa med skogaholmsbröd. Då fick man även ost till. Jag gillade det.
Vi fick ta hur mycket bröd man ville men bara en ostskiva. Glass fick man även efter soppan. Vaniljglass.
Fiskbullar med potatis
Chili con carne
Senast redigerad av Tarmstuvning 2019-03-22 kl. 04:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in