Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Tack! Det var intressant läsning, från en seriös tidning. Om detta stämmer kan vi alltså förklara den kalla våren med global uppvärmning. Och vi kan vänta oss mer extremväder.
Jag är dock inte riktigt med på att det smältande vattnet "adds heat to the ocean and atmosphere". Är inte smältvattnet kallare än havsvattnet? Eller åtminstone ungefär samma temperatur?
En fråga är ju hur allt vatten som kommer från den smältande isen påverkar (eller inte påverkar) Golfströmmen?
Förra våren var det lite varmare. Motsvarande tid förra året var det 20 grader varmt och förhållandena har väl knappast ändrat sig så drastiskt på ett års tid?
Jag har för mig att det yttrades förra året att den tidiga våren berodde på den globala uppvärmningen.
Nu beror alltså den sena vintern på samma sak.
Jag tror inte man ska dra några långtgående slutsatser av väder utan bara titta på trender på längre sikt. Kalla vårar har vi haft förr, inget nytt.
Det vi historiskt sett kan se vid varmare globala temperaturer är att temperaturökningen har varit större närmare polerna än globalt, så global uppvärmning borde ge varmare klimat här i Norden och inte kallare. Varmare klimat verkar alltså jämna ut temperaturerna mellan breddgraderna.
Det är också anledningen till att man avfärdar att högre temperaturer skulle leda till mer stormar i våra breddgrader.
Att smältvatten binder värmeenergi vid fasövergången kan väl knappast ge mer värme till atmosfären?
Enligt teorierna är det varmare lufttemperatur som smälter isen, då måste väl luften avge värme till isen/vattnet? Däremot finns det naturligtvis en återkopplingseffekt där mindre is innebär att mindre solstrålning reflekteras och mer solstrålning absorberas som i sin tur kan värma atmosfären. Kanske? Vad vet jag?