2013-10-30, 15:03
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elorin
Är ditt argument i saken att genom att påstå att dina meningsmotståndare använt en felaktig metod så är det ok att använda samma felaktiga metod för motargument, eller missförstod jag dig helt nu? En annan kritik som kan framföras mot hur whatsupp grafen presenteras, eller iaf något som är väldigt otydligt där, är att datan inte sträcker sig till modern tid och därför knappast fångar in den moderna uppvärmningen.
Det är minst lika intressant att höra hur du ser på den saken. Ska whatsupwiththats graf underkännas menar du? Och strunta i att haka upp dig på den moderna uppvärmningen.
Citera
2013-10-30, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Det är minst lika intressant att höra hur du ser på den saken. Ska whatsupwiththats graf underkännas menar du? Och strunta i att haka upp dig på den moderna uppvärmningen.

Med risk att upprepa mig, datan som grafen baseras på, och således grafen som sådan har jag inga problem alls med, det är rakt av baserat på GISP2 data. Däremot att den dels skulle kunna användas som proxy för det globala klimatet, samt att den skulle vara ett giltigt argument mot det senaste århundradets uppvärmning är vad jag opponerar mig mot.
Senast redigerad av Elorin 2013-10-30 kl. 15:52.
Citera
2013-10-30, 16:06
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Med risk att upprepa mig, datan som grafen baseras på, och således grafen som sådan har jag inga problem alls med, det är rakt av baserat på GISP2 data. Däremot att den dels skulle kunna användas som proxy för det globala klimatet, samt att den skulle vara ett giltigt argument mot det senaste århundradets uppvärmning är vad jag opponerar mig mot.
Grafen är inget argument mot det senaste århundradets uppvärmning. Tvärtom så syns den tydligt i slutet (om jag tolkar den rätt).
Vad grafen berättar är att jorden genomgått en rad kraftiga värmeperioder in i historisk tid och att nutidens klimat tillhör de kallaste sedan istiden. Lite perspektiv alltså.
Citera
2013-10-30, 16:09
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Det innebär alltså att du underkänner de slutsatser som tidigare dragits beträffande det globala klimatet av "experterna"? De som, för att återknyta till Klimatflyktings inlägg strax ovan, anser att förhållandena på Grönland återspeglar hela klimatet, att dessa är "the canary in the coal mine". Det var nyktert.
Citera
2013-10-30, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Grafen är inget argument mot det senaste århundradets uppvärmning. Tvärtom så syns den tydligt i slutet (om jag tolkar den rätt).
Vad grafen berättar är att jorden genomgått en rad kraftiga värmeperioder in i historisk tid och att nutidens klimat tillhör de kallaste sedan istiden. Lite perspektiv alltså.

Nej, grafen är inte ett vettigt argument mot senaste århundradets uppvärmning, inte minst eftersom den inte ens finns med i dataserien (du tolkar den inte rätt, men det är inte helt enkelt att se). Men det var så Klimatflykting presenterade den, och det var vad jag svarade på till att börja med.
Senast redigerad av Elorin 2013-10-30 kl. 16:16.
Citera
2013-10-30, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Det innebär alltså att du underkänner de slutsatser som tidigare dragits beträffande det globala klimatet av "experterna"? De som, för att återknyta till Klimatflyktings inlägg strax ovan, anser att förhållandena på Grönland återspeglar hela klimatet, att dessa är "the canary in the coal mine". Det var nyktert.

Det var Klimatflykting som gjorde den liknelsen, IPCC använder sig av betydligt fler källor för att rekonstruera historiska temperaturer eller ta fram modeller för framtida.
Citera
2013-10-30, 17:33
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:
Är ditt argument i saken att genom att påstå att dina meningsmotståndare använt en felaktig metod så är det ok att använda samma felaktiga metod för motargument, eller missförstod jag dig helt nu?

Så du håller med om att det finns svagheter i att basera en temperaturrekonstruktion för södra halvklotet på felvända dataserier från Finland, amerikanska träd och europeiska termometerdata när det finns isotopdata från Antarktis? Det var bra i så fall, då kanske du snart också kommer att förstå att paleoklimatologi i IPCC-tappning är ett ovetenskapligt skämt.

Det anses emellertid att Arktisdata ger en någorlunda bild av den globala temperaturen, har du en annan uppfattning? Vad baserar du den på?
Citat:
En annan kritik som kan framföras mot hur whatsupp grafen presenteras, eller iaf något som är väldigt otydligt där, är att datan inte sträcker sig till modern tid och därför knappast fångar in den moderna uppvärmningen.

Nej, det är inte en kritik man kan rikta mot grafen, eftersom data inte sträcker sig längre fram. Om man hade splitsat på termometerdata och noga angett det hade det varit OK.

Tycker du att Mikes naturtrick är ett rättvisande sätt att presentera data? Det går till så att man istället för befintliga proxydata splitsar på termometerdata från en lämpligt vald tidpunkt.
Citera
2013-10-30, 17:38
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:
Det var Klimatflykting som gjorde den liknelsen, IPCC använder sig av betydligt fler källor för att rekonstruera historiska temperaturer eller ta fram modeller för framtida.

Jag tycker nog att McIntyre klart och tydligt påvisat att IPCC-teamet inte är kompetenta att göra detta. Vilken temperaturrekonstruktion tycker du är mest rättvisande för den aktuella perioden?
Citera
2013-10-30, 17:49
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:
Nej, grafen är inte ett vettigt argument mot senaste århundradets uppvärmning, inte minst eftersom den inte ens finns med i dataserien (du tolkar den inte rätt, men det är inte helt enkelt att se). Men det var så Klimatflykting presenterade den, och det var vad jag svarade på till att börja med.

Om lägger på termometerdata från 1950 kommer man ändå inte upp till de tidigare värmeperioderna.
Citera
2013-10-30, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klimatflykting
Så du håller med om att det finns svagheter i att basera en temperaturrekonstruktion för södra halvklotet på felvända dataserier från Finland, amerikanska träd och europeiska termometerdata när det finns isotopdata från Antarktis? Det var bra i så fall, då kanske du snart också kommer att förstå att paleoklimatologi i IPCC-tappning är ett ovetenskapligt skämt.

Det anses emellertid att Arktisdata ger en någorlunda bild av den globala temperaturen, har du en annan uppfattning? Vad baserar du den på?

Nej, det är inte en kritik man kan rikta mot grafen, eftersom data inte sträcker sig längre fram. Om man hade splitsat på termometerdata och noga angett det hade det varit OK.

Tycker du att Mikes naturtrick är ett rättvisande sätt att presentera data? Det går till så att man istället för befintliga proxydata splitsar på termometerdata från en lämpligt vald tidpunkt.

Jag har inte haft möjlighet att gräva så djupt i vilken data IPCC verkligen baserat de aktuella graferna på, så det låter jag vara osagt än så länge. Notera dock att i rapporten anges att proxydata för södra halvklotet är bristfälligt och att det därför finns en stor osäkerhet.

Det finns perioder då det finns relativt god korrelation mellan arktisk klimatdata och den globala, men för andra perioder saknas den, eller kan rent av vara den omvända för Arktis/Antarktis. Så sammantaget är det inte en gångbar metod för att få fram en helhetsbild under längre perioder.

Gällande kritik mot grafen som sådan så hade du sett om du läste ordentligt sett att det var just det jag sade att det inte var, utan kritiken handlade om vilka slutsatser som kopplas till grafen och hur den presenteras. Jag tycker att det är mycket otydligt i grafen vilken tidsperiod den omfattar, och hade du fattat att den inte alls har data från modern tid hade du rimligen inte kommit med påståendet att den var ett argument mot AGW.
Senast redigerad av Elorin 2013-10-30 kl. 17:59.
Citera
2013-10-30, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klimatflykting
Om lägger på termometerdata från 1950 kommer man ändå inte upp till de tidigare värmeperioderna.

Fast nu förefaller inte den senaste datan i den serien vara från 1950 heller.
Citera
2013-10-30, 20:10
Medlem
Brain Damages avatar
Ögongodis för den skeptiske, ett mycket allmänupplysande debattinlägg som påtalar IPCC:s politiska roll.
http://www.pitea-tidningen.se/opinion/debatt/det-finns-ingen-klimatkris-7955128-default.aspx
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in