2007-08-13, 08:06
Bannlyst
Det är säkert inget "märkvärdigt" väder. Tyvärr Quantilho, vädret säger emot dig. Så var det rekordregn i Danmark också.......

Väderkaos i Skandinavien

Hus totalförstörda i Norge – rekordregn i Danmark – översvämningar i Sverige

Varm och fuktig luft söderifrån har orsakat väderkaos över hela Skandinavien i helgen.
Värst var det i dag i Oppland i Norge där skyfall har stängt flera stora vägar efter ras och människor har fått fly sina hem.

– Det är fullt kaos, säger To
Citera
2007-08-13, 09:12
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Inte själva mätningen, men resultatet av den. Därmed så anser jag att människan är med stor sannorlikhet orsak till de höga halterna av koldioxid. Och konstigt vore annars.

Trenden går mot extremare väder eftersom vi haft mer av allt senaste åren.

Som jag sa förut, vi har antingen eller, inget mellanting. Antingen torka och extremvärme eller skyfall under långa perioder. 2006 blev varmt och torrt, 2007 blev blött, men inte på alla ställen precis eftersom en del hade rekordhöga temperaturer, som Bulgarien med sina 45.5 grader varmt.

Dock blev inget av dem blev speciellt normalt eller något som kan jämföras med det väder vi hade för till exempel 20 år sedan.

Och

Varför flyttar växtligheten norrut?

Kan det bero på att planeten värms upp? Visst, men det sa du ju själv å andra sidan, problemet är bara att den fortsätter att göra det. Blir det som folket vid engelska motsvarigheten till SMHI förutspådde så kommer det bli allt värre, vartannat år eller mer kommer bli varmare än 1998.

Jag skall posta lite mer rekord och försöka ta fram en bra statistik för de 10 senaste åren, så kan vi jämföra..........

Stand by!

Till sist, jag postade resultaten av nederbördsrekord från Malmö och Blekinge, vilka var de som fick ta de värsta skyfallen den här sommaren.

Englandsrapporten var gammal, från 2006.

Nej. Vart är då detta extrema väder? Visa vetenskapliga mätningar som tyder på mer extremt väder istället för Aftonbladets artiklar. Du befinner dig ju bara ute på tunn is utan riktiga belägg. Det är naturligt att vissa år är varmare än andra, liksom att typen av väder varierar från plats till plats. Tittar vi exempelvis på 1998, ett av de varmaste åren genom tiderna så var det även ett av de blötaste åren.

Ovanstående artikel från Aftonbladet är ju bara komisk i sammanhanget. Kom med något vettigt istället för sensationsjournalistisk.

Kan du lägga fram material som visar att väderfenomenen blir kraftfullare eller inte? Eftersom om du vill mena att klimatet förändras och att inte samhället förändring ligger bakom det hela så måste du ju kunna visa att vi fått fler orkaner av kategori 5, fler stormar med vindstyrkor på 20 m/s och liknande istället för att bara posta material som visar att katastrofer, dvs antalet skadade, påverkade och förlorade ökar.

Växtligheten flyttar givetvis norrut eftersom det blir varmare. Men det är ju å andra sidan inget bevis för att människan ligger bakom uppvärmningen.

Nog för att Englandsrapporten var gammal, men man ser ju ändå tydligt att nästan inga av de senaste 10 åren letat sig in på listorna och att flertalet gamla rekord från 1900-talet står sig. Ett enstaka nytt rekord från 2000 innebär ju inte att katastrofen är på väg.
Citera
2007-08-13, 09:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Nej. Vart är då detta extrema väder? Visa vetenskapliga mätningar som tyder på mer extremt väder istället för Aftonbladets artiklar. Du befinner dig ju bara ute på tunn is utan riktiga belägg. Det är naturligt att vissa år är varmare än andra, liksom att typen av väder varierar från plats till plats. Tittar vi exempelvis på 1998, ett av de varmaste åren genom tiderna så var det även ett av de blötaste åren.

Ovanstående artikel från Aftonbladet är ju bara komisk i sammanhanget. Kom med något vettigt istället för sensationsjournalistisk.

Kan du lägga fram material som visar att väderfenomenen blir kraftfullare eller inte? Eftersom om du vill mena att klimatet förändras och att inte samhället förändring ligger bakom det hela så måste du ju kunna visa att vi fått fler orkaner av kategori 5, fler stormar med vindstyrkor på 20 m/s och liknande istället för att bara posta material som visar att katastrofer, dvs antalet skadade, påverkade och förlorade ökar.

Växtligheten flyttar givetvis norrut eftersom det blir varmare. Men det är ju å andra sidan inget bevis för att människan ligger bakom uppvärmningen.

Nog för att Englandsrapporten var gammal, men man ser ju ändå tydligt att nästan inga av de senaste 10 åren letat sig in på listorna och att flertalet gamla rekord från 1900-talet står sig. Ett enstaka nytt rekord från 2000 innebär ju inte att katastrofen är på väg.

Räcker rekorden? Sen kan du ju lägga till dom som kommit nu i Augusti........

Månadens världsväder

Juli 2007 Väderkaos i Europa ? Sträng vinter i Sydamerika

I Europa var väderläget fastlåst under juli. England drabbades av mycket svåra översvämningar efter en tremånadersperiod som varit den regnigaste på minst 240 år. Samtidigt plågades sydöstra Europa av långvarig hetta och torka. Allra varmast var det den 24-25. Bari i Italien, Lamia i Grekland och Demir Kapija i Makedonien hade då nästan 46° varmt. I Smederevska Palanka uppmättes 44.9°, vilket är nytt serbiskt värmerekord. Det gamla var 44.3° i Kraljevo 22 juli 1939.

Västra USA upplevde en mycket varm juli med svår torka och åtskilliga nya värmerekord under framför allt första veckan. I de centrala delarna av USA var det däremot lite kallare och regnigare än normalt. På flera håll i bland annat Texas och Kansas orsakade översvämningar stora problem.

Varmluften över västra Nordamerika nådde tidvis ända upp till kanadensiska Arktis. Bland annat kan nämnas att forskningsstationen Eureka vid 81:a breddgraden hade 21° varmt den 23 juli.

Skyfall och svåra översvämningar drabbade många länder i södra Asien, bland annat Kina och Indien. Från två stationer i den extremt regniga orten Cherrapunji i nordöstra Indien rapporterades den 18 dygnsmängder på 590 respektive 480 mm. Den 14 fick även den japanska stationen Owase mer än 400 mm på ett dygn i samband med den tropiska cyklonen "Man-Yi".

I de södra delarna av Sydamerika rådde vid flera tillfällen strängt vinterväder. Buenos Aires upplevde det första mer omfattande snöfallet i staden sedan 1918. Den 29 rapporterades från Mercedes i Uruguay -7.6° och Câceres i Brasilien -4.4°. Även ögrupperna mellan Sydamerika och Antarktis hade mycket kallt under juli. Base Orcadas på Sydorkneyöarna noterade -33° den 27.

Månadens högsta och lägsta temperaturer samt största dygnsnederbördsmängder

Europa

45.7° den 24 Demir Kapija, Makedonien
-10.4° den 10 Jungfraujoch, Schweiz (3600 möh)
126 mm den 20 Brize Norton, England

Asien

51.9° den 27 Abdaly, Kuwait´
-4.1° den 11 Selagoncy, Sibirien
590 mm den 18 Cherrapunji, Indien

Arktis

25.4° den 18 Thomsen River, kanad. Arktis
-24.8° den 5 Summit, Grönland (3200 möh)

Nordamerika

53.9° den 6 Death Valley, USA (Kalifornien)
-2.3° den 25 Willow Creek, Kanada
244 mm den 4 Port O'Conner, USA (Texas)

Sydamerika

37.9° den 14 Valledupar, Colombia
-20.0° den 9 Maquinchao, Argentina
136 mm den 9 Passo Fundo, Brasilien

Antarktis

1.8° den 29 Palmer Station
-78.0° den 18 Vostok (3500 möh)

Afrika

48.7° den 2 In Salah, Algeriet
-10.5° den 30 Frankfort, Sydafrika
242 mm den 3 La Crête, Réunion

Australien/Oceanien

36.1° den 30 West Roebuck, Australien
-15.0° den 11 Charlotte Pass, Australien
188 mm den 21 Pekoa, Vanuatu

Källor: World Weather Watch (WMO), Argentinas, Australiens, Frankrikes, Indiens, Serbiens, Storbritanniens och USA:s vädertjänster.

http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=5648&a=29155&l=sv
Citera
2007-08-13, 09:25
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Räcker rekorden? Sen kan du ju lägga till dom som kommit nu i Augusti........

Månadens världsväder

...

Lustigt att du bara postar rekord för senaste året och inte några historiska som jämförelse, eller längre dataserier. Känns som om du har något att dölja med att inte lägga fram all statistik.

Därtill är enstaka platser är ganska ovidkommande när det gäller generella trender så jag skulle vilja se någon form av medelvärde för hela länder istället för bara väl valda byar och platser om jag ska tro på en generell trend av mer extremt väder.
Citera
2007-08-13, 09:27
Bannlyst
Citat:
Lustigt att du bara postar rekord för senaste året och inte några historiska som jämförelse, eller längre dataserier. Känns som om du har något att dölja med att inte lägga fram all statistik.

Därtill är enstaka platser är ganska ovidkommande när det gäller generella trender så jag skulle vilja se någon form av medelvärde för hela länder istället för bara väl valda byar och platser om jag ska tro på en generell trend av mer extremt väder.

Det var rekord bara för Juli det, säger det något?

Du säger att inte vädret blivit extremare, visst har det. En hel del extremare eftersom hela planeten är drabbad och inte bara enstaka länder längre.

Räknar du samman hela året sen skall du få se på rekord kan jag lova.

Dessutom är du mer än intelligent nog för att se det själv, frågan är varför du inte vill se det. Lite trist med tanke på att du verkar vara en både trevlig och intelligent person som varit kul att debattera mot så här långt.
Citera
2007-08-13, 09:38
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:

Du säger att inte vädret blivit extremare, visst har det. En hel del extremare eftersom hela planeten är drabbad och inte bara enstaka länder längre.

Dessutom är du mer än intelligent nog för att se det själv, frågan är varför du inte vill se det.

Med tanke på hur många platser det finns på jorden och hur många av dem som inte slog rekord så gör det inte det. Ska vi handplocka ut platser som slår rekord kan vi hitta många nya rekord varje månad världen över.

Men visa det då istället för att bara säga det. Det borde ju krylla av sådan statistik som jag vill se om det nu verkligen är så. Frågan är väl mer varför du tror på något som inte kan bevisas strikt nog och sväljer andras påståenden utan kritiskt tänkande.
Citera
2007-08-13, 09:38
Medlem
Butterss avatar
Citat:

Det var väl inga rekord. Det var ju bara statistik för juli, med denna månads högsta och lägsta temperatur. Denna månad. Inte i jämförelse med tidigare. Endast två siffror i hela SMHI-texten handlade om något slags rekord, och varav en inte ens säkert är ett rekord eftersom de bara skriver "sedan 1918". Återstår temperaturrekord i Serbien slaget med en halv grad jämfört med 1939. Och då jämförs inte ens samma plats i Serbien.

Cherrapunji, som nämndes fick 590 resp 480 mm under två dygn i juli. 1896 fick samma stad 9296 mm i juli. 1861 fick man 26467 mm på ett år. Det regnar helt enkelt mycket där (som SMHI också skriver).

Precis som att jag inte kan bevisa någonting med enskilda data från 1800-talet, kan du inte bevisa något med enskilda data från 2000-talet.
Citera
2007-08-13, 09:40
Bannlyst
Citat:
Med tanke på hur många platser det finns på jorden och hur många av dem som inte slog rekord så gör det inte det. Ska vi handplocka ut platser som slår rekord kan vi hitta många nya rekord varje månad världen över.

Men visa det då istället för att bara säga det. Det borde ju krylla av sådan statistik som jag vill se om det nu verkligen är så. Frågan är väl mer varför du tror på något som inte kan bevisas strikt nog och sväljer andras påståenden utan kritiskt tänkande.

SMHI och dess rapportörer borde väl vara att lita på? Speciellt som det är nationernas vädertjänster som ger rapporterna till SMHI.

Jag skall leta fram en mer detaljerad statistik sen, det kanske tar en stund.
Citera
2007-08-13, 09:59
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
SMHI och dess rapportörer borde väl vara att lita på? Speciellt som det är nationernas vädertjänster som ger rapporterna till SMHI.

Jag skall leta fram en mer detaljerad statistik sen, det kanske tar en stund.

För det mesta, men det gäller ju att tolka deras resultat på rätt sätt också. Förstår man inte vad de egentligen menar så är de lätt att hamna fel.
Citera
2007-08-13, 11:28
Medlem
seriouss avatar
En snabb sökning på Google Scholar (tro mig om du vill Quant, men jag har bara tagit de dataserier som kommit upp. Ingen subjektiv bedömning från min sida. Utgick ifrån de som citerat http://www.springerlink.com/content/w7q445p545h78g38/ eftersom denna är från 1995 (antog också att du inte skulle godkänna denna som källa))

http://iacweb.ethz.ch/staff/freich/papers/FreiEtAl1998.pdf
http://www.springerlink.com/content/dvdtf4jybgf88e2u/
http://www3.interscience.wiley.com/cgi-bin/abstract/71002078/ABSTRACT (GB)
http://www3.interscience.wiley.com/cgi-bin/abstract/10005467/ABSTRACT (AU)
http://www3.interscience.wiley.com/cgi-bin/abstract/77004369/ABSTRACT (ITA) "In northern Italy, the increase in PI [precipitation intensity] is mainly owing to a strong increase in the heaviest events"
http://www3.interscience.wiley.com/cgi-bin/abstract/85512714/ABSTRACT Modell från IPCCs modellering
http://www.springerlink.com/content/p65403639208738u/ (SA) "Significant increases in the intensity of extreme rainfall events between 1931–1960 and 1961–1990 are identified over about 70% of the country. The intensity of the 10-year high rainfall events has increased by over 10% over large areas of the country,"

Jag har inte ork att leta efter en global sammanställning kring olika dataserier, den från 1995 var ju precis en sådan jag ville ha men ett par år för gammal.
Citera
2007-08-13, 11:46
Bannlyst
Citat:
För det mesta, men det gäller ju att tolka deras resultat på rätt sätt också. Förstår man inte vad de egentligen menar så är de lätt att hamna fel.

Då hjälps vi åt med att tolka datan.

Nu!

Vad jag menar med extremare väder är att skillnaden nu mot tidigare är att hela världen drabbas samtidigt av udda och extremt väder. Visst kunde det inträffa en och annan väderkris förut också, men knappast i alla delar av världen samtidigt vilket är vardagsmat idag. Så den ökade andelen extremväder kanske inte alltid betyder rekord eller extremstyrka på det, utan mängden helt enkelt. Snö i Buenos Aires samtidigt som det är extremhetta i södra europa samtidigt som det är rekordregn över England och Skandinavien samtidigt som det är monsumregn med förödande översvämningar i Asien samtidigt som det är både extremtemperaturer och extremregn i USA, etc etc.

Kort sagt, skillnaden idag mot förr är att hela världen drabbas samtidigt av udda och extremt väder.

Att klimatet har ändrat sig i Sverige är det väl knappast någon tvekan om?

Redan tidigt sa forskare att vi skulle få ett tropiskt klimat här.

De senaste dagarna har varm och fuktig luft dragit upp från Sydosteuropa. Och på vissa håll har luftfuktigheten varit så hög som 90 proc i Sverige, lika hög, eller högre än i Amazonas. -En fin sommardag brukar luftfuktigheten ligga på 2030 procent, så vi har haft ett riktigt tropiskt väder, säger SVT:s meteorolog Mats Andersson. Men under veckan väntas torrare väder. -En kallfront kommer att dra upp över landets mellersta delar under dagen och bakom den kommer det torrare luft, med lägre luftfuktighet, säger Mats Andersson till SVT Text & webb.

Hela Sverige dryper - tusentals kan inte sova i hettan

Nu är luftfuktigheten uppe i tropiska 99 procent i flera delar av landet. Tusentals svenskar har svårt att sova på grund av den fuktiga värmen.

- Det här är extrema förhållanden som vi inte är vana vid, säger sömnforskaren Jan-Erik Broman.

Den extrema luftfuktigheten når nu rekordhöga 99 procent i flera delarna av landet – och 100 procent i Uppsala. På andra håll i Sverige hänger fukten sig kvar på runt 80 och 90 procent. Det är lika högt, eller högre än i Amazonas och Mellanafrika. Många har svårt att vänja sig vid de tropiska förhållandena. I Expressens webbundersökning där 6 684 medverkade svarade 78 procent att de har sömnsvårigheter i sommarfukten.

Som avslutning...........

Här faller de gula löven i högar på backen, har aldrig sett nåt liknande förut.

Håller som bäst på att spåra upp lite av det material som du efterfrågade, återkommer senare.
Citera
2007-08-13, 11:52
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serious
En snabb sökning på Google Scholar (tro mig om du vill Quant, men jag har bara tagit de dataserier som kommit upp. Ingen subjektiv bedömning från min sida. Utgick ifrån de som citerat http://www.springerlink.com/content/w7q445p545h78g38/ eftersom denna är från 1995 (antog också att du inte skulle godkänna denna som källa))

http://iacweb.ethz.ch/staff/freich/papers/FreiEtAl1998.pdf
http://www.springerlink.com/content/dvdtf4jybgf88e2u/
http://www3.interscience.wiley.com/cgi-bin/abstract/71002078/ABSTRACT (GB)
http://www3.interscience.wiley.com/cgi-bin/abstract/10005467/ABSTRACT (AU)
http://www3.interscience.wiley.com/cgi-bin/abstract/77004369/ABSTRACT (ITA) "In northern Italy, the increase in PI [precipitation intensity] is mainly owing to a strong increase in the heaviest events"
http://www3.interscience.wiley.com/cgi-bin/abstract/85512714/ABSTRACT Modell från IPCCs modellering
http://www.springerlink.com/content/p65403639208738u/ (SA) "Significant increases in the intensity of extreme rainfall events between 1931–1960 and 1961–1990 are identified over about 70% of the country. The intensity of the 10-year high rainfall events has increased by over 10% over large areas of the country,"

Jag har inte ork att leta efter en global sammanställning kring olika dataserier, den från 1995 var ju precis en sådan jag ville ha men ett par år för gammal.

Äntligen lite ordentligt material istället för Xcores väderleksrapporter från Aftonbladet. Lite gammalt men ändå.

Brunettis artikel var intressant och jag tänkte återge en del från slutsatserna:
(WD = Wet Days, PI = percipitation intensity, TP = total percipitation).

Citat:
"Therefore, the observed trends in Italian daily precipitation could depend both on an increase in the ‘moisture effect’, that could be a result of both an increase in local and global temperature, and on changes in the atmospheric circulation. The former could cause the increase in the PI, the latter the reduction in the number of WDs.
Globally, our data support a result that we already discussed in some previous papers (Brunetti et al., 2000a,b), confirming that there are strong differences in the response to the recent global warming of Italy and other central and northern European areas. In fact, besides some common features (temperature increase, tendency toward an increase in PI), there are other data (cloud cover, daily temperature range, number of WDs) that have shown opposite behaviour (Piervitali et al., 1997; Brunetti et al., 2000a,b). All these differences are probably owing to the strengthening in the NAO (anm: North Atlantic Oscillation, nordatlantens egen lilla el nino) (Hurrell, 1995, 1996) that have accompanied the recent warming, and that have caused an increase in the westerlies, with consequent advection of warm and moist air over large areas of central and northern Europe (Hurrell, 1995; Jones et al., 1997), and more frequent anticyclones over its southern part (Rodwell et al., 1999). This different response could explain the peculiarity of the Italian situation that associates a decrease in total precipitation with an increase in PI.

Samt från Masons artikel om Sydafrikas ökning av regn:
Citat:
The impacts of heavy rainfall events on agriculture, engineering structures such as dams, water resource management, the insurance industry and human livelihood are considerable, and so the possibility of long-term changes in the intensity of extreme events are of concern.
Data inhomogeneities resulting from site and instrumentation changes are most evident in the extreme values, and so testing for long-term changes in extreme events requires quality-controlled data. Using rainfall data from a large number of stations in South Africa that have not involved site relocations, but which have not been tested for inhomogeneities resulting from changes in instrumentation, a method of testing for changes in the intensity of extreme events is adopted.
Over much of the country, there is significant evidence of increases in the intensity of high rainfall events between 1931–1960 and 1961–1990. Percentage increases in intensities are largest for the most extreme rainfall events.
The intensity of 10-year high rainfall events has increased by over 50% along the east coast. The large increases here are partly a reflection of the impact of cyclone Demoina in January 1984, but other high rainfall events, frequently from cut-of lows, have occurred in the last 30-year period also. In parts of the northeast, north-west and in the winter rainfall region, decreases in extreme rainfall events have occurred and in the north-east are consistent with a decline in annual rainfall totals observed since the late-1970s. Changes in the intensity of low annual maxima are less spatially coherent and mostly of smaller magnitudes. While some inhomogeneities remain in the data used, the observed changes in the intensity of extreme rainfall events over South Africa are thought to be at least partly real.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in