2007-10-01, 17:14
Medlem
hdavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zou
Hur kan du häva ur dig sådant?

Faktiskt märks det rätt tydligt vem utav debattörerna här inne som är pålästa.

Dessutom skulle jag vilja påstå att Quantilho har det svårare, eftersom media och allting pekar emot honom, ända bevisar han det mesta mycket bra.

Tycker denna debatt ska delas in i två sidor, vetenskap/forskning mot politik/media.

Anledningen till att jag gör det är inte att han har fel i så många saker utan att han vägrar ta till sig information. Han struntar totalt i all fakta som kastas mot honom. Han har inte bevisat något utan fortsätter med misstolkningar och felaktiga påståenden, om än framgångsrika.

Jag lovar, det finns en anledning till att det i stort sätt inte trycks något som stödjer hans påståenden i seriösa tidskrifter. Det som han lagt fram har motbevisats eller så passar det in och ryms inom det som IPCC redan talat om för oss.

Dessvärre är jag ganska usel på att bete mig trevligt, jag är faktiskt ganska otrevlig, jag vet. Ibland blir jag bara så jävla trött på alla lögner som kommer från alla nyliberala extremister.

Till sist kan jag nog bara hålla med dig. Quantilho är smått fantastisk. Att envisas med att försöka ljuga bort en så väl beprövad och utredd teori som växthuseffekten är intressant. Han gör det ganska bra också. Det märks att han är mycket väl påläst, annars skulle han aldrig kunna ljuga så länge och så väl som han gjort. Hans missuppfattningsförmåga är lysande.
Citera
2007-10-01, 20:38
Medlem
Låt oss bortse från debatten om vem som är smartast här, rätt har nog ingen ändå. Jag vill istället veta varför USA inte skrivit på kyotoprotokollet och vilka konsekvenser/effekter det kan få från olika synvinklar. Jag har för mig att USA lyckades sänka sina utsläpp med 1.6 procent medan europas utsläpp höjdes med 1.6 procent, koldioxid pratar jag då om.
Citera
2007-10-01, 22:05
Bannlyst
Citat:
Hur kan du häva ur dig sådant?

Faktiskt märks det rätt tydligt vem utav debattörerna här inne som är pålästa.

Dessutom skulle jag vilja påstå att Quantilho har det svårare, eftersom media och allting pekar emot honom, ända bevisar han det mesta mycket bra.

Tycker denna debatt ska delas in i två sidor, vetenskap/forskning mot politik/media.

Och du är kollega? Vän?

Nejdå, inget ont sagt om Quantilho, jag har berömt honom ett flertal gånger för att han är en bra moderator och saklig. MEN att se ett smält Antarktis som en fördel vet jag inte om jag håller med om direkt. Sen, kunde han, som Hdavidsson sa ta till sig lite fler argument ibland. Men det blir lätt så i en debatt.

Citera
2007-10-01, 22:23
Medlem
Zous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Och du är kollega? Vän?

Nejdå, inget ont sagt om Quantilho, jag har berömt honom ett flertal gånger för att han är en bra moderator och saklig. MEN att se ett smält Antarktisk som en fördel vet jag inte om jag håller med om direkt. Sen, kunde han, som Hdavidsson sa ta till sig lite fler argument ibland. Men det blir lätt så i en debatt.

Nej, jag är varken kollega eller vän. Studerar till avatar bild

Respekterar ditt svar att du kan ge konstruktiv kritik mot personer med

Värt att tillägga är att jag inte är jätte insatt i denna debatt, men jag tycker Quantilho sköter sitt jobb bra för att få fram sina åsikter.
Citera
2007-10-01, 22:26
Bannlyst
Citat:
Nej, jag är varken kollega eller vän. Studerar till avatar bild

Respekterar ditt svar att du kan ge konstruktiv kritik mot personer med

Värt att tillägga är att jag inte är jätte insatt i denna debatt, men jag tycker Quantilho sköter sitt jobb bra för att få fram sina åsikter.

Utan tvekan.
Citera
2007-10-02, 00:13
Medlem
Starvids avatar
Jag kan inte uttala mig om hur väl Quantilho argumenterar vad gäller växthuseffekten. Detta eftersom jag inte kan särskilt mycket om den. Jag har inte lagt någon särskild ansträngning på det eftersom, som Quantilho så väl påpekar, att resursbasen ändå är för liten för att ge upphov till några större klimatförändringar, och då blir ju den efterföljande klimatdiskussionen till stor del ett akademiskt intresse.
Citera
2007-10-02, 08:13
Medlem
DIF1891s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
...resursbasen ändå är för liten för att ge upphov till några större klimatförändringar, och då blir ju den efterföljande klimatdiskussionen till stor del ett akademiskt intresse.
Håller allas vår klimatmupp Erland Källén med om det, tro?
Citera
2007-10-02, 08:43
Bannlyst
Jag ser så här på det.

Resursbasen spelar ingen större roll, vi har redan gjort vårt, nu tar alla feedbackmekanismer över.

Hoppas verkligen att jag har fel, men vi ser redan en massa tecken på det.
Citera
2007-10-02, 09:27
Medlem
removes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pucca
Låt oss bortse från debatten om vem som är smartast här, rätt har nog ingen ändå. Jag vill istället veta varför USA inte skrivit på kyotoprotokollet och vilka konsekvenser/effekter det kan få från olika synvinklar. Jag har för mig att USA lyckades sänka sina utsläpp med 1.6 procent medan europas utsläpp höjdes med 1.6 procent, koldioxid pratar jag då om.

Är inte ett utav deras argument varför dom inte vill skriva på att utvecklingsländer som tex Kina inte behöver följa protokollet eller skära ner på sina utsläpp pga att dom just är u-länder?
Citera
2007-10-02, 13:36
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serious
Ibland framstår du som smart, ibland inte. Det här är väl det senare. Låt alla notera att Quantilho här säger "Att nordpolen smälter är bra", ingenting annat. Det finns inga vägar att ta sig ur det här som jag ser på det, så jag skulle gärna vilja fråga hur du Quant ser på det faktum att djuphavsströmmarna blir svagare och hur ett avstannande påverkar jordens klimat liksom artrikedom på nord- och sydklotet. Du är mig veterligen den enda som sagt att en total avsmältning vore bra, så det vore kul att se några fler reflektioner kring uttalandet. För det kan väl inte vara så att tankegången endast sträcker sig till att nordpolen någon gång blir frusen igen?

Vad är det förresten för skillnad mellan nord- och sydpolen? Lite djupare logik efterfrågas...

För en avsmältning innebär att golfströmmen rubbas och avstannar enligt somliga teorier. Vilket innebär att mycket värmetransport till nordpolen avstannar och det blir kallare där, vilket leder till ny nedisning och vi är tillbaka i utgångsläget. Idéer som populariserades av filmen Day After Tomorrow, men även varit uppe i Science, Nature och andra tidsskrifter. Så ironiskt nog kan en uppvärmning och smältning av nordpolen leda till en ny nedisning och därmed dramatiskt temperaturreduktion på längre tidsskalor.

Läs exempelvis i Nature 388, 825-826 (28 August 1997), Risk of sea-change in the Atlantic. Där man diskuterar om hur ökande mängd avsmält sötvatten kan störa golfströmmen

Artrikedom och annat anser jag vara en helt annan typ av fråga och tänker inte gå in på. Men historiskt sett vet vi ju att 99% av alla någonsin levande arter är utdöda så det är ju inget onaturligt i att arter kommer och går. Evolution you know

Sedan kan man ju också kika ekonomiskt på det. Med smält nordpol behöver vi inte längre åka via Godahoppsudden/Suezkanalen med transportfartyg från Europa till Japan/Asien utan kan använda en 50% kortare resväg som minierar kostnader, bränsleåtgång och därmed utsläpp. Alltså kan vi transportera lika mycket som idag med mycket mindre utsläpp och "slitage" på klimatet.

Givetvis finns det en hel rad andra teorier som säger helt andra saker, men det visar ju bara på hur lite enighet det finns i många frågor. Så vilka tidsperspektiv och aspekter tycker just du är viktiga i sammanhanget? Ska vi, likt Xcore, använda en 5-års period för att definiera klimat och lite egna observationer för att avgöra vad som egentligen händer eller hur ska vi ha det?
Citera
2007-10-02, 13:41
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Jag har svårt att tänka mig att det vore bra att Antarktis smälte ned därför att det skulle ge efterverkningar på precis hela planeten. Smälter Grönland ned också, vilket det är på god väg att göra så blir effekterna ännu större. Du skrev om ökad nederbörd i ett av dina inlägg, jag tror vi har sett tillräckligt mycket av den varan. Sverige har regnat bort i år, jag skulle gissa att vi satt alla tänkbara rekord i regn för ett helt år. 2007 borde vara Sveriges blötaste år i historien, vi får väl se när det kommer upp en statistik i början på nästa år.

Vem har talat om att Antarktis skulle smälta egentligen? Jag har iallafall bara uttalat mig om Arktis nyligen och dess påverkan blir ju obefintlig då isen flyter på vattnet.

Havsytan har förändrats flertalet gånger tidigare i historiens lopp och lär fortsätta göra det också. Finns inget onaturligt med det...

Ja och åren innan när det inte regnade ovanligt mycket försökte man använda torkan som exempel på klimatförändringar. Vad som än händer försöker man använda det som ett argument för att det är människans fel.
Citera
2007-10-02, 13:44
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hdavidsson
Quantilho

Din okunskap är total.

Det finns enorma luckor i din kunskap.

Man ska nog inte kasta så mycket sten när man sitter i glashus...
Du har ju bevisligen trampat i klaveret flertalet gånger tidigare här i tråden.

För det andra bör du ju hålla dig till lite mer konstruktiv debatt istället för ren pajkastning, fast sådant tillsammans med konspirationsteorier brukar ju vara det enda miljömuppar har sann talang för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in