[Citat]Det är en princip som miljölobbyisterna brukar använda till leda eftersom det passar deras syften att vara emot allt. Av någon anledning vill de inte tillämpa den på de åtgärder som föreslås och som riskerar att förstöra hela världsekonomin. Detta trots att vi vet mer om ekonomin än om klimatet.[/Möbelklister]
Är du i allmänhet emot försiktighetsprincipen i miljösammanhang eller gäller det bara klimatfrågan ? Givetvis måste vi också tänka igenom de ekonomiska konsekvenserna för våra åtgärder.
[citat]Ja, men i det ena fallet kan vi göra mycket för de faktiska problem som redan finns (existerande miljöproblem, malaria, HIV/AIDS, mm) snarare än spekulera i problem som kan komma om hundra år (vare sig vi gör något eller ej). Man måste fundera på vad åtgärderna ger för effekter på temperaturen. Det får vi sällan veta, eftersom det knapp går att utläsa ur modellerna (för små skillnader mot att inget göra). Det vi får veta är bara hur koldioxidutsläppen ser ut.[/Möbelklister]
Hade hållt med dig om riskerna inte hade varit så stora. Varmare klimat, surare hav, höjda havsnivåer mm. Hade givetvis varit mycket bättre om vi visste säkert att våra åtgärder skulle hjälpa.
[citat]FN gör bedömningen att skogsarealen stabiliseras om några år. Menar du att de har fel? [/Möbelklister]
Ingen aning. Dock har jag hört att regnskogen minskar snabbt både i Sydamerika och Indonesien. Tror den minskar pga att man vill ha mark för odling. Om jag minns rätt så uppskattades av FN det att 20% av människans CO2 utsläpp kom från denna hantering (denna siffra kan vara fel......) Har du andra siffror så tar jag tacksamt emot referenser.
[citat]Hur mycket av oljereserverna och kolreserverna föreslår du att vi skall lämna kvar i jordskorpan, och vilken effekt tror du att det får för temperaturen om hundra år? Hur hade du tänkt att lösa det praktiskt[/Möbelklister]
Har inte funderat ut någon % siffra på hur mycket av oljan o kolen vi ska lämna kvar

Jag är rädd för att jag inte skulle kunna ge dig en siffra på temperaturen om hundra år även om jag visste hur många % av oljan o kolet som fick stanna kvar. Puh det är inga lätta frågor du ställer till en amatör på klimatområdet. Jag har nog inga andra ideer än de som redan nämnts en massa gånger i debatten här kommer ett antal möjligheter.
Sattsa på kärnkraft, sol, vind, vatten, biobränsle, spar energi, fånga CO2 o lagra, ekonomiska styrmedel, utsläppsrätter mm