Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Så då kanske vi står inför ett kritiskt scenario i alla fall? Vi får gå ganska långt bak om vi skall hitta något att ens försöka att jämföra vår nuvarande situation med. Och det går ju inte åt rätt håll heller utan förvärras mer och mer för varje år. Om det fortsätter så här så kommer vi få stora problem, snabbt.
Vad jag personligen är orolig för är att sätta igång nåt sånt här tar tid, när det väl satt igång så förstärks allt väldigt mycket eftersom det ena gör det andra. Vi ser den ena efter den andra feebackmekanismen sätta igång, DET oroar mig, en hel del.
Till exempel.....
Isen värms upp, smälter, vattnet värms upp istället, snabbare eftersom det mörka vattnet reflekterar bort mindre värme, ingen ny is bildas. Ännu mer vatten som värms upp.
Ismassan
2006 - 5.9 milj sq km
2007 - 4.2 milj sq km
Det är ganska mycket minskning på bara ett år, om man säger så.
Vad jag personligen är orolig för är att sätta igång nåt sånt här tar tid, när det väl satt igång så förstärks allt väldigt mycket eftersom det ena gör det andra. Vi ser den ena efter den andra feebackmekanismen sätta igång, DET oroar mig, en hel del.
Till exempel.....
Isen värms upp, smälter, vattnet värms upp istället, snabbare eftersom det mörka vattnet reflekterar bort mindre värme, ingen ny is bildas. Ännu mer vatten som värms upp.
Ismassan
2006 - 5.9 milj sq km
2007 - 4.2 milj sq km
Det är ganska mycket minskning på bara ett år, om man säger så.
Icke då. Det har varit tusentals gånger värre i historien tidigare så det finns ingen anledning till oro. Vi behöver ju bara gå tillbaka till 1930-talet för att hitta temperaturer av samma kaliber som idag. Glöm inte bort att 1930 var varmare än idag enligt din favoritorganisation NASA, trots att utsläppen då var mycket mindre än idag.
Vilka feedbackmekanismer är det vi ser då och på vilket sätt skulle de vara farliga? Att nordpolen smälter är väl snarare bra eftersom det stoppar golfströmmen och kommer att leda till en ny nedisning av nordpolen. Naturlig regulation så att säga.
Och så kom det lite mer skrämselsiffror. Vad som vore intressant är ju att studera hela jordens istäcke och se huruvida det växer eller minskar. Antarktis har ju inte påverkats nämnvärt sedan 1950 som exempel, utan till och med blivit kallare i sina centrala delar. Så det är ju rätt komiskt att se hur miljömupparna fokuserar på Aktis eftersom det passar in på deras budskap de vill sälja.
Vilket du kan läsa mer om här: