Citat:
Ursprungligen postat av serious
Absolut, skeptiskt tänkande ÄR vetenskap, men all teori kring detta kan vi väl bespara oss, vi vet båda/alla vad det innebär. Ansåg det mest lustigt att någon på din, min och vår nivå hade tänkt sig se mönster i rådata, i en av säkert världens mest kända mätserie, som inte redan tagits upp och behandlats i artiklar eller reviews av personer som är betydligt mer kompetenta än vad både du, jag och vi är och som har enorma resurser. Men räkna om rådatan efter dina preferenser och tankar så får vi se vad du kommer fram till!
Det är väl aldrig någon som påstått att jorden kommer att gå under bara för växthuseffekten verkar skena iväg? Visst, människan tar stryk och biodiversiteten kollapsar, men jorden består och nya arter evolverar fram när dessa är borta. Kanske överlever människan, kanske inte. Menmen, nu blir det mer filosofi än vetenskap.
Det är väl aldrig någon som påstått att jorden kommer att gå under bara för växthuseffekten verkar skena iväg? Visst, människan tar stryk och biodiversiteten kollapsar, men jorden består och nya arter evolverar fram när dessa är borta. Kanske överlever människan, kanske inte. Menmen, nu blir det mer filosofi än vetenskap.
Glöm inte Hockey stick-incidenten, där hela världen svalde det hela utan att ha sett rådatan eller återupprepat beräkningarna. Det var först när forskare började fråga efter dessa som falsariet rullades upp.
Jag försöker hitta rådata, men det är inte världens enklaste. Sidan som någon hänvisade till verkar inte ha Mauna Loa som tillgänglig station för CO2-siffror. Hittills har jag bara sprungit på medelvärden över dagar, veckor och liknande.
Verkligen. Isbjörnar är ju fortfarande med oss och har varit så genom flertalet istider och interglacialer. Så det är bara en fråga om anpassning. Dessa irreversibla klimatförändringar som kommer vid 600 ppm har ju bevisligen reverserats genom tidsepokerna.