2006-11-21, 20:11
Medlem
Starvids avatar
Jag skulle gissa att mängden el som krävs för att tillverka en lågenergi lampa i är mycket marginell i sammanhanget. Om du har några siffror kan man ju lätt räkna ut efter hur lång tid det betalar tillbaka sig elektriskt så att säga.
Citera
2006-11-21, 20:40
Medlem
Shazmodans avatar
Tittar man här: http://www.geocraft.com/WVFossils/greenhouse_data.html

Så ser man att människan bara står för 0,28% av hela uppvärmningen. Hmm...
Citera
2006-11-21, 21:05
Medlem
Butterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Jag skulle gissa att mängden el som krävs för att tillverka en lågenergi lampa i är mycket marginell i sammanhanget. Om du har några siffror kan man ju lätt räkna ut efter hur lång tid det betalar tillbaka sig elektriskt så att säga.
Läs några inlägg högre upp så ser du hur mycket energi som krävs.
Citera
2006-11-21, 22:28
Medlem
Starvids avatar
Ja se, då hade jag rätt då.
Citera
2006-11-21, 22:55
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Högerns version, där man betonar tekniska lösningar istället, ses över axeln av miljöaktivisterna som istället vältrar sig i proggvänsterns reaktionära gamla utvecklingskritik. Tyvärr.
En tragedi. Inte minst darfor att resultatet blivit att manga hogermanniskors defaultreaktion nar de hor talas om nagra som helst miljoproblem numer ar att endera forneka eller forringa. Tyvarr ar inte alla miljoproblem miljomuppstjafs. En del av dem ar verkliga och synnerligen farliga for den langsiktiga utveckling jag tror de flesta pa hogerkanten skulle vilja se: fortsatt global ekonomisk tillvaxt med de darmed foljande okningarna i valstand och politisk stabilitet.
Citera
2006-11-22, 15:18
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shazmodan

Ja och växthuseffekten i sig ger oss en temperaturökning på ungefär 30 grader.
Citera
2006-11-22, 16:24
Medlem
Shazmodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjennstroum
Ja och växthuseffekten i sig ger oss en temperaturökning på ungefär 30 grader.

Jo precis. Men om man nu bara kan påverka 0,28% av hela skedet genom att minska på ditten och datten så känns det rättså pointless att göra något alls. Sen är det ju en annan femma att man inte bör köra bil så mycket pga avgaser och alla sjukdomar som följer med dom. Eller att man bör återanvända plast osv eftersom oljan tar slut etc.
Citera
2006-11-22, 18:53
Medlem
Erk Swedes avatar
Snicke snack

Citat:
Ursprungligen postat av n3m3
Dags att vakna upp nu va.

"
En 15 W lågenergilampa spar 600 kWh energi under sin livslängd. För tillverkningen krävs ca 1,4 kWh energi. Endast 0,23 % av besparingen går åt vid tillverkningen. För att producera en enda glödlampa behövs 0,15 kWh, d v s för tillverkning av 10 st glödlampor (det som motsvarar livslängden för en enda lågenergilampa) behövs 1,5 kWh.

Miljöpåverkan är mindre, eftersom en lågenergilampas elbehov är 1/5 av en glödlampas. En glödlampa orsakar under 10 000 timmars användning, 19 mg kvicksilverutsläpp - om den använder kolkraftproducerad el, medan lågenergilampan orsakar endast 3 mg utsläpp. Alla lysrör och lågenergilampor innehåller små mängder av kvicksilver, vilket idag är ca 4 - 7 mg. Utbrunna lampor skall lämnas på miljöstationerna!
"
för det första drar lågenergilampor inte så lite energi som man påstår,och håller sällan så länge heller
vanliga glödlampor avger 80 procent av energin i värme ,så med elvärme är det en direkt dålig affär att ha lågenergilampor.
Dom ska lämnas på miljöstationen ja,men hur många gör det?.
Citera
2006-11-22, 19:04
Medlem
Erk Swedes avatar
Volvo amazon

Citat:
Ursprungligen postat av Scanface
Ta det lilla lugna nu så att du inte faller av stolen och slår i lilla huvudet. Det kanske bara skulle göra dig gott som sitter och skriker som en liten horminstinn fjortis i forumet.

Vad har jag ens yttrat för någonting om charterresor och "nöjesresor", som i ditt fall säkert är andra ord för knulla-prostituerade-resor? Jag har inte sagt ett smack om detta, så du får allt dra ner lite på medicinen nu!

Sedan vad alla resor folk har gjort igår och 14 år bakåt i tiden eller hur långt du nu kan räkna, har inget med det hela att göra. Det handlar om att vi måste fundera framåt nu och då kan man bortse från alla resor din morsa gjorde med dig till barnpsyk som liten i en risig gammal Volvo Amazon. Vi måste se framåt och hur vi kan ändra framtiden. Det som är gjort och gjort, och om inte du skulle ha hjärnan (vilket jag starkt betvivlar) att komma på en maskin med vilken man kan resa bakåt i tiden och ändra saker, så tror jag vi kan skippa bakåttänkandet nu va?

Varför hela tiden stirra dig blint på de typer av bränslen som finns idag? Det går väl att forska fram annat bränsle som är miljövänligare? Vi står väl inte helt stilla bara för att du nu gör det? Ska det bli en global ändring så måste man ju också tänka globalt vad det gäller forskning, och då får man ju skjuta till pengar till de områden inom forskningen som behöver det, för annars är det ju meningslöst att ens försöka göra någonting åt det hela.

Inget fel med en volvo amazon,den förbrukar inte märkbart mycket mer bränsle än en modern bil ,och släpper därmed inte ut speciellt mycket koldioxid.
övriga utsläpp ,kvittar eftersom de flesta inte kör amazon idag och katreningen tar hand om dessa föroreningar .Villman kan man sätta en kat på amazonen också...
fördelen med amazonen är att man inte belastar miljön nu med växthusgaser från tillverkningen ,recycling...
bensin och diesel är de bränslen som är bäst,så är det bara. En bensin eller dieselmotor som är snål är alltså bästa alternativet på sikt.
Etanol är både dyrt och miljövidrigt att framställa,samt att motorerna drar mer bränsle,samt håller sämre.
Etanol är en trend ,vi behöver något långsiktigt ,och idag finns inga vettiga alternativ. bränsleceller och olika typer av gas ger problem och kostnader som inte traditionell bensin eller diesel har.
Citera
2006-11-22, 19:08
Medlem
Erk Swedes avatar
Helt rätt

Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...att få intrycket i media att alla experter är överens om miljö- och klimathoten. Bevisligen är det inte så:
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_14094752.asp
http://www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_14096465.asp

Det kan finnas all anledning att söka se problemen från olika håll innan blir vattenmelon.

det är inne att springa om kring och skrika. "domedagen är nära",och allt går ut på att kunna pungslå skattebetalarna på några extra sekiner
Citera
2006-11-22, 19:10
Medlem
Erk Swedes avatar
Självklart

Citat:

Och givetvis är det då självklart att vi i ett av de länder som släpper ut minst och har de högsta energiskatterna ska göra inskränkningar..
Citera
2006-11-22, 19:33
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:

Jag är helt övertygad om att man så småningom kommer fram till att den globala uppvärmningen är ett naturligt fenomen. Den här rapporten visar ju också att det är vattenavdunstning som dominerar utsläppen.

Människan har en förmåga att överdriva sin roll på jorden. Faktum är att alla människor på jorden skulle få plats på Gotland. Visst skulle det bli trångt, varje människa får bara en halv kvadratmeter, men ändå. Tror ni mig inte så räkna själva.

Betydligt allvarligare är miljöhoten som direkt påverkar människan. Jag menar då giftiga utsläpp, transfetter i livsmedel o.s.v. Här behövs det krafttag. Vi kan inte ens lita på att den mat vi äter inte ger oss cancer, diabetes eller andra sjukdomar. Att då börja flumma om att svenskar ska ta ansvar för en oklar global uppvärmning är att ta bort fokus från våra verkliga problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in