Citat:
Ursprungligen postat av RosaLuxenburg
oj oj oj. Det finns inget naturligt med den globala uppvärmningen!
Beror väl iof på vad man anser vara naturligt?
Människan är ett djur och beter sig som ett sådant. Släpper man loss ett gäng getter på en ö så kommer de att så smånigom äta upp precis allt som växer där varpå de svälter ihjäl. Vi är lite mer tekniskt sofistikerade men samtidigt precis lika korkade.
En människa som kan läsa, skriva och ta till sig information begriper säkert att vår konsumtion av fossila bränslen har konsekvenser? På mindre än 200 år har vi förbrukat en enorm mängd av de fossila bränslen som långsamt ansamlats i jorden under miljoner och åter miljoner års tid.
Och vi lär knappast sansa oss.
En intressant parallell är att kika på hur vi använder oss av helium. Helium är en viktig ädelgas som används i många tekniskt och vetenskapligt komplicerade sammanhang. Det är också en gas som inte är så lätt att komma åt här på jorden.
Men istället för att hushålla med det helium som faktiskt finns så förbrukar vi det i rask takt på en massa nonsens. USA som sitter på världens största heliumreserv har till och med antagit en lag som säger att all gas ska vara såld och borta inom fyra år.
Robert Coleman Richardson som fick nobelpriset i fysik 1996 hade följande att säga om detta:
Citat:
The Earth is 4.7 billion years old and it has taken that long to accumulate our helium reserves, which we will dissipate in about 100 years. One generation does not have the right to determine availability for ever.
http://www.independent.co.uk/news/science/why-the-world-is-running-out-of-helium-2059357.html
Så jag anser nog att den globala uppvärmningen är naturlig eftersom jag betraktar människan som en bunt getter på en ö. Getterna dör på grund av att de äter upp allt som växer så att de till sist svälter ihjäl. Människan dör nog av liknande anledning. Fast i vårt fall handlar det om att vi förbrukar naturresurser på en global skala snarare än på en liten ö - men resultatet blir detsamma.
Vi ska komma ihåg att 99.9% av alla arter som levt på jorden faktiskt har dött ut - och min gissning är att människan med största sannolikhet kommer att sälla sig till den siffran inom en inte alltför avlägsen framtid.