2006-11-22, 20:10
Medlem
Gudmunds avatar
Vi kan väl alla ändå hålla med om att det dock är en diplomatisk och pk mässig ursäkt för att minska oljeberoendet , med tanke på att dom flesta oljeländer e lite instabila och skulle bli ledsna om det sades rakt ut.
Citera
2006-11-22, 20:20
Medlem
nymans avatar
Detta om att varje människa sjäkv skulle kunna påverka miljön är ju för fan rena skämtet då det är industrin och regeringarna själva som måste komma med nya krav och lagar som får ner energislöseriet.
Se bara på Volvos senaste idiotiska utspel om att dom vill höja bensinpriset och gynna Etanolen samtidigt som forskarna säger att Etanolen inte är bra ur miljösynpunkt, man kan inte lita på företagen eller kapitalisterna för dom kommer alltid att fortsätta tjäna pengar på miljöfarliga saker ända tills staten säger ifrån.
Citera
2006-11-22, 20:42
Medlem
#Om du har några siffror kan man ju lätt räkna ut efter hur lång tid det betalar tillbaka sig elektriskt så att säga.#

du kan göra en enkel uppskatning, en glödknopp kostar 3 spänn,en låg energi lampa 30 bagis det ger 1/10 ,, det innebär att en låg energi lampa som lyser 10 000 timmar och kostar 100 spänn är ungefärlig det samma som en glödis för 3 spänn,,

nu stämer inte detta en låg energi lampa för 30 spänn lyser lika länge som en glödis cirka 1000 timmar och jo visst kan man spara energi med lågenergi lampor men då enbart om man inte har direkt verkande el värme,,,,,
men man kan ju slänga in en värme pump det skär ned uppvärmnings elen med 1/3 ,,, oj var det freon i värmepumpen vilket mörker det enklaste att värma kåken är väl en bras kamin och elda soppor ,, mm pcb kvicksilver clor fenoler det är ju olagligt att elda med ved den förorenar aldeles för mycket om privat perssoner eldar med den och såssarna får inte in stålarna till miljö mupparna
Citera
2006-11-24, 19:49
Medlem
Erk Swedes avatar
Helt rätt Nyman

Citat:
Ursprungligen postat av nyman
Detta om att varje människa sjäkv skulle kunna påverka miljön är ju för fan rena skämtet då det är industrin och regeringarna själva som måste komma med nya krav och lagar som får ner energislöseriet.
Se bara på Volvos senaste idiotiska utspel om att dom vill höja bensinpriset och gynna Etanolen samtidigt som forskarna säger att Etanolen inte är bra ur miljösynpunkt, man kan inte lita på företagen eller kapitalisterna för dom kommer alltid att fortsätta tjäna pengar på miljöfarliga saker ända tills staten säger ifrån.

Du har faktiskt helt rätt för en gångs skull...
Citera
2006-11-24, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Människan har en förmåga att överdriva sin roll på jorden. Faktum är att alla människor på jorden skulle få plats på Gotland. Visst skulle det bli trångt, varje människa får bara en halv kvadratmeter, men ändå. Tror ni mig inte så räkna själva.
Om all världens människor så skulle få plats i mitt kök skulle inte spela den minsta roll, så länge planeten behandlas på det sätt den behandlas nu. Arter utrotas i hiskeligt tempo, sjöar och floder torkas ut med fruktansvärda konsekvenser (flytta inte till Aralsjön!).
Citat:
Om alla människor tänkte och agerade långsiktigt vore det inga problem. Industrin och regeringarna styrs faktiskt inte av högre makter utan av människor.
Konsumentmakt är inget skämt.

Men visst, det vore finemang med lite drastisk lagstiftning
Citera
2006-11-24, 23:26
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Om du tittar på hur det ser ut i Sverige står hushållen för i princip alla koldioxidutsläpp. Industrien är helt elektrifierad och transporterar mycket bulkvaror på järnväg. :tease:
Citera
2006-11-24, 23:32
Medlem
Daineas avatar
Jag har inte läst hela tråden, men jag säger som Putin: Vi lever i ett nordligt land, några extra grader vore bara skönt!
Citera
2006-11-25, 18:47
Medlem
Erk Swedes avatar
Fantasi

Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Om du tittar på hur det ser ut i Sverige står hushållen för i princip alla koldioxidutsläpp. Industrien är helt elektrifierad och transporterar mycket bulkvaror på järnväg. :tease:
vilket bullshit,givetvis släpper industrin ut enorma mängder "växthusgaser".
när jag jobbar släpper jag då på någon timme ut mer än vad jag privat släpper på hela året med uppvärmning och tranporter och bilkörning.
Citera
2006-11-26, 10:57
Medlem
nymans avatar
Starvid du har inte hört talas om långtradare och lastbilar? långtradar o lastbilstransporterna har ökat lavinartat i hela EU och vad beror då detta på jo industrin vill ha lagren på bilarna och framförallt på att lastbilstransporter är så jävla billiga.
Sedan så ligger svensk industri långt efter då det gäller att spara energi då vi i Sverige alltid haft billig el och inte som i Europa där elen alltid varit dyr, så du verkar inte veta vad du pratar om Starvid.
Sedan till Dyslektiker som verkar vara en som tror på snälla kapitalister och att om alla är snälla så fixar sig allt, regeringen styrs av kapitalisterna vi folket får bara säga vår mening vart fjärde år och blir då lurade av alla vallöften som sedan inte hålls och företagen styrs av kapitalisterna och om du o jag har några aktier var hjälper ju inte då storkapitalisterna sitter på majoriteten av aktierna.
Konsumentmakt är ett skämt se bara på hur EU körde över Sverige när det gällde den allergiframkallande färgämnet som vi i Sverige hade förbjudit men som EU tvingade på oss, ge ett bra exempel på konsumentmakt Dyslektiker för jag är nyfiken på vilket exempel du i så fall tänker ta upp.
Citera
2006-11-26, 13:54
Medlem
Erk Swedes avatar
Manipulation

man försöker lura oss hela tiden.
Våra politker vill fösa oss i en viss riktning,oavsett om det gagnar hela samhället eller bara vissa kapitalister.
Volvos utspel om bensin skatterna borde innebära att vi bojkottar företaget!!!!,ger fan i att köpa deras nya bilar,eller orginalresevdelar till våra gamla

En annan sak som stör mig är släckningen av gatljus utanför tätbefolkade områden,trots att man instllerat lågenergilampor,men däremot itätbebebyggda områden har kommunernas skrytbyggen mer lampor än någonsin..
Våran vattenkraft var byggd för att Hushåll och industri skulle ha energi.
Nu har hushållen ett sparkrav på sig ,men industrin som alltid betalat mindre ökar bara sin förbrukning år från år.
vatten kraften är byggd av skattepengar,givetvis ska energin tillbaks till de som finansierade uppbyggnaden genom låga energi priser både till hushåll och industri.
Men våra politker tycker det är viktigast med högt styrelse arvode och vinster som man kan finansiera fallskärmar med.
Citera
2006-12-06, 19:36
Medlem
Emiilio_s avatar
Hej vi håller på med en uppgift i högskolan. Jag undrar hur tror ni Sverige kommer se ut om 20år? Om klimatproblemet forsätter som det gör.

MVH EMIL
Citera
2006-12-06, 19:39
Medlem
bitchslappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emiilio_
Hej vi håller på med en uppgift i högskolan. Jag undrar hur tror ni Sverige kommer se ut om 20år? Om klimatproblemet forsätter som det gör.

MVH EMIL

Ja, nationalisternas argument om rasernas naturliga anpassning till sin nations klimat kommer ju te sig lite märkliga när sverige har blivit en jävla sandöken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in