Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho från Utsläppsscenarior, IPCC
Korrelation finns ju givetvis, men jag tvivlar på att CO2 har den stora pådrivande effekt som den påstås ha. Orsakssambandet ligger på andra plan, exempelvis solen.
Jag trodde att vi redan gått igenom det här: CO2 har historiskt sett inte alls varit en pådrivande faktor, den har varit en del i ett feedbacksystem (albedo, damm, OH-, CH4, inlagring, erosion etc). Forskare är ense om att man inte har fastställt den initiellt pådrivande faktorn, men man har rätt starka aningar till att det hör till solens instrålning (Milankovichcykler). Blanda inte ihop då och nu, gör du det är det inte konstigt att du inte förstår eftersom de inte har någonting att göra med varandra.
Det finns öht ingen klimatforskare jag läst som påstår att CO2 har varit en drivande faktor historisk tid, däremot påstår man att det är så nu. Att solen skulle ha ändrat sin cykel på <200 år ser jag som rätt befängt, vilket det inte heller finns stöd för mig veterligen, trots det har temeraturen, i takt med utsläppen, ökat. Lägger vi sedan till att uppvärmningshastigheten aldrig (under minst de senaste 20000 åren) varit snabbare än nu, eller att halten CO2 inte varit såhär hög på 400000 år...