2005-03-05, 13:13
Medlem
X-Fans avatar
Alaska smälter

Kolla länken nedan så får du se vad som har hänt på 60 år.
Vad kan det bero på?

http://www.gi.alaska.edu/ScienceForum/ASF17/1731.html
Citera
2005-03-05, 13:39
Medlem
jo det är möjligt att tempraturen varijerar det är känt att svängningarna med viss del överens stämmer med sol fläck maximum man har dessutom konstaterat gennom borrkärnor i i glasigärer att tempraturen har varijerat genom tiderna,, men kan du förklara vad detta har för sammband med dom så kallade växt hus gaserna eller ozon hålet, det finns inte ett skit som säjer att dom har med varandra att göra mer än fet grisens budget förstås,,
Citera
2005-03-05, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Nja - jag är inte helt övertygad om att det skulle ligga någon konspiration bakom.

Snarare tror jag att det är så här:

- Vi vill gärna tro att vi har inflytande på vår värld och klimatet. Det gör att vi åtminstonde har en chans att fixa problemet.

- Skulle det visa sig att allt vår "miljöförstörelse", utsläpp och nedsmutsning är som en droppe i havet jämfört med de naturliga klimatväxlingarna, ja, då är vi ju helt maktlösa när det plötsligt ändrar på sej.

- Maktlöshet är inget som man vill erkänna. Bättre då att göra något. Vi samlar våra papper och burkar. Vi har gjort vårt. Det känns bra.

- Men, tittar man lite bakåt i historien. Under flera tillfällen har klimatet dramatiskt ändrat sig. Det har gått så snabbt att man t o m har hittat infrusna mammutar vars kött är färskt. Detta tyder på att en nedkylning av klimatet kan gå på timmar. Det finns fossiler av palmer i områden där det nu är arktiskt klimat; Svalbard och Sydpolen.

- Vid flera tidpunkter har MAJORITETEN av jordens livsformer dött ut. Detta skedde i prekambrium och t ex när dinosaurerna dog ut - och senast när jättedäggdjuren dog.

Så den bistra sanningen är att vi inte har en chans - när Moder Jord skruvar på axlarna. I stället för att kasta resurser på detta - låt oss för helvete ta oss ut i rymden. Låt oss sprida våra risker. Det är vår förbannade skyldighet till vårt släkte.

Instämmer, i det långa loppet har mänskligheten ingen chans till överlevnad om vi stannar på Jorden. Vi måste kolonisera världsrymden.
Citera
2005-03-05, 18:36
Medlem
MataGringoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sPaZz
Instämmer, i det långa loppet har mänskligheten ingen chans till överlevnad om vi stannar på Jorden. Vi måste kolonisera världsrymden.

Eller bara softa ner på bilanvändningen och gå över till andra miljövänligare bränslen. verkar rätt mycket lättare...
Citera
2005-03-05, 19:14
Medlem
nä det eneri som finns är konstant och det spelar ingen roll om du bränner olja i bilen eller i en kraft station det härstamar alltid från solen nu eller tidigare, det är energi mängden som är intressant och det gäller all typ av energi produktion och vad det kostar att utvina den,

det finns ett undantag och det är kärnkraft men det vet vi ju vad den fete anser om det är till och med förbjudet att forska om kärnkraft i sverige
Citera
2005-03-05, 19:26
Medlem
Carpe Diems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
På vilket sätt skulle den vara mindre seriös? På vilket sätt skulle dessa personer, som har skrivit under den, vara oseriösa? (En * betyder att de fått ett Nobelpris)
Dessa personer är naturligtvis högst välrenomerade personer!

Man skall dock komma ihåg att den som en gång har fått ett nobelpris resten av livet kommer att bli bombade med uppmaningar att skriva på listor/upprop om precis allt.

Att en person har fått ett nobelpris innebär inte att denne är ett universalgeni som har svaret på livets alla frågor. Att en person är en aktoritet inom ett område gör honom inte till en aktoritet utanför hans område.

Skulle du vilja bli opererad av en nobelpristagare i ekonomi?

Även nobelpristagare har, naturligtvis, rätt att ha åsikter om precis vad som helst.

Ett argument skall prövas efter dess bärkraft och inte efter vilken person som framför det.
Citera
2005-03-05, 20:17
Medlem
#Ett argument skall prövas efter dess bärkraft och inte efter vilken person som framför det.#

det där var en brilijant kommentar undrar om det är någon som begriper den
Citera
2005-03-05, 22:26
Medlem
Inlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fet&elak
nä det eneri som finns är konstant och det spelar ingen roll om du bränner olja i bilen eller i en kraft station det härstamar alltid från solen nu eller tidigare, det är energi mängden som är intressant och det gäller all typ av energi produktion och vad det kostar att utvina den,

det finns ett undantag och det är kärnkraft men det vet vi ju vad den fete anser om det är till och med förbjudet att forska om kärnkraft i sverige
Energin på jorden är inte konstant. Sätt dig utomhus om några månader och titta upp mot det där ljusa gula i himlen. Känner du värme? Troligtvis. Kommer värmen från jorden. Knappast.

Jorden är inte ett slutet system och det skall vi vara glada för. Sol-, vatten och vindkraft är energikällor som inte är ändliga (så länge kretsloppen inte störs). Dessutom är energikällor som energiskog, mm, också förnybar, då solenergin lagras i växter som vi sedan kan dra nytta av. Olja, kol och naturgas är fossila bränslen, vilket också, i princip, är solenergi, även om det var längesedan den lagrades. Dessa energiformer räcker dock inte för evigt (även om reserven är jävligt stor). Förr eller senare MÅSTE vi dock ändra vår energianvändning. Inte ens kärnkraften räcker för evigt.
Citera
2005-03-05, 22:32
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MataGringos
Eller bara softa ner på bilanvändningen och gå över till andra miljövänligare bränslen. verkar rätt mycket lättare...

Men, förstår du inte mitt argument - eller håller du bara inte med?

Så här anser jag:
- Det kvittar vad vi gör - vår planet kommer snart (inom några tusen år max) att skaka på skuldrorna och all vår civilisation och teknik kan inte göra något åt det.
- Vi kommer att stå inför ett mycket snabbt ändrad klimat. Och denna förändring kommer att gå snabbt - oavsett vad vi gör.
- Vi spelar ingen större roll när det gäller vår planets klimat.
- För att överleva som art - så måste vi plantera oss själva på flera platser.
Citera
2005-03-05, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Men, förstår du inte mitt argument - eller håller du bara inte med?

Så här anser jag:
- Det kvittar vad vi gör - vår planet kommer snart (inom några tusen år max) att skaka på skuldrorna och all vår civilisation och teknik kan inte göra något åt det.
- Vi kommer att stå inför ett mycket snabbt ändrad klimat. Och denna förändring kommer att gå snabbt - oavsett vad vi gör.
- Vi spelar ingen större roll när det gäller vår planets klimat.
- För att överleva som art - så måste vi plantera oss själva på flera platser.
Till skillnad från de djur som dött ut så har ju vi möjligheten att anpassa oss, och skydda oss mot elementen på sätt som djuren inte har möjlighet till - en mammut har ju lite svårt att bygga ett hus när det blir för kallt. Att klimatet skulle ta död på oss är inte särskilt troligt.

EDIT: Beträffande palmer på Antarktis och sånt - Antarktis har ju inte alltid legat där det ligger, glöm inte det. En gång i tiden låg Antarktis närmare ekvatorn än Australien. Det är inte klimatet på Antarktis som har ändrats nämnvärt, det är Antarktis som har flyttat på sig.
Citera
2005-03-05, 23:05
Medlem
pastorns avatar
Citat:
Men fakta är ändå fakta. Om jag lägger fram en rapport som säger att 1 + 1 = 2 så blir det ju inte mindre sant för att Exxon betalat för den.

Dessutom, de största kritikerna är ju som sagt framstående inom miljörörelsen, vilket jag tycker är minst lika misstänksamt.

Det vore mig främmande att påstå att du narras, men i mitt fall blir jag mycket misstänksam just för att ex. exxon har betalat för rapporten.

Givetvis kan det vara en mellanchef som fått hjärnblödning och släppt iväg lite pengar till den oberoende forskningen. Men jag tror då hellre att mellanchefen såg ett tillfälle för att snygga till fakta genom att dosera ut pengar i lämplig riktning.

Gällande miljörörelsen. Jo, dom har ett mål. Om jag förstått saken rätt så vill dom att man ska leva i harmoni med naturen. Ska man ge sig ikast med att spåra pengar så ser man att miljörörelsen i det stora hela är "lurad" då man har stora svårigheter att bygga upp en rikedom genom miljöengagemang. (givetvis kan man bli miljöpartist, investera i alternativa bränslen och sen förbjuda fossila dito. Steg tre är att raka in pengar)

Men är det någon i detta fall som tjänar pengar på nämnda rapport så är det väl exxon? Som dels kan fortsätta nyttja sen tidigare gjorda investringar i proceduren att pumpa upp olja/raffinera/distrubiera. Snarare än att en oppurtinistisk miljöpartist leker fan och hoppas få igen pengar han satsat på biobränsleanläggningen i Örnsköldsvik exempelvis?

Det är svårt att finna sanningen. Personligen låter jag mitt hjärta styra. Och jag ser minst pengar i omlopp i närheten av Örnsköldsvik. Jag tror också att det kan vara en god ide att förburka naturens resurser i samma takt som naturen skapar dem. Jag väljer därför att vara mer misstänksam mot den rapport som exxon betalade..
Citera
2005-03-05, 23:10
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Till skillnad från de djur som dött ut så har ju vi möjligheten att anpassa oss, och skydda oss mot elementen på sätt som djuren inte har möjlighet till - en mammut har ju lite svårt att bygga ett hus när det blir för kallt. Att klimatet skulle ta död på oss är inte särskilt troligt.

EDIT: Beträffande palmer på Antarktis och sånt - Antarktis har ju inte alltid legat där det ligger, glöm inte det. En gång i tiden låg Antarktis närmare ekvatorn än Australien. Det är inte klimatet på Antarktis som har ändrats nämnvärt, det är Antarktis som har flyttat på sig.

Mja - visst har vi förmåga att med teknik anpassa oss bättre.
Men - se bara på vad som hände i Thailand. När naturen rör sig - så har vi inte en chans.

Och visst, det är tänkbart att jordytan snabbt kan ändra sig - det finns såna tankar bland geologerna - att våra kontinenter snabbt kan halka iväg.
Men det är ju klen tröst för oss om vi skulle inom ett par hundra år befinna oss vid den nuvarande Nordpolen.

Så hur man än vrider och vänder på det. Det vi gör eller inte gör - spelar mindre roll än vad vår egen planet förmår att göra.

Därför är det livsviktigt för vår art att se till att vi befinner oss på flera platser än denna vår födelseplanet.

Det är dags att vi lämnar boet och blir vuxna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in