Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Men fakta är ändå fakta. Om jag lägger fram en rapport som säger att 1 + 1 = 2 så blir det ju inte mindre sant för att Exxon betalat för den.
Dessutom, de största kritikerna är ju som sagt framstående inom miljörörelsen, vilket jag tycker är minst lika misstänksamt.
Det vore mig främmande att påstå att du narras, men i mitt fall blir jag mycket misstänksam just för att ex. exxon har betalat för rapporten.
Givetvis kan det vara en mellanchef som fått hjärnblödning och släppt iväg lite pengar till den oberoende forskningen. Men jag tror då hellre att mellanchefen såg ett tillfälle för att snygga till fakta genom att dosera ut pengar i lämplig riktning.
Gällande miljörörelsen. Jo, dom har ett mål. Om jag förstått saken rätt så vill dom att man ska leva i harmoni med naturen. Ska man ge sig ikast med att spåra pengar så ser man att miljörörelsen i det stora hela är "lurad" då man har stora svårigheter att bygga upp en rikedom genom miljöengagemang. (givetvis kan man bli miljöpartist, investera i alternativa bränslen och sen förbjuda fossila dito. Steg tre är att raka in pengar)
Men är det någon i detta fall som tjänar pengar på nämnda rapport så är det väl exxon? Som dels kan fortsätta nyttja sen tidigare gjorda investringar i proceduren att pumpa upp olja/raffinera/distrubiera. Snarare än att en oppurtinistisk miljöpartist leker fan och hoppas få igen pengar han satsat på biobränsleanläggningen i Örnsköldsvik exempelvis?
Det är svårt att finna sanningen. Personligen låter jag mitt hjärta styra. Och jag ser minst pengar i omlopp i närheten av Örnsköldsvik. Jag tror också att det kan vara en god ide att förburka naturens resurser i samma takt som naturen skapar dem. Jag väljer därför att vara mer misstänksam mot den rapport som exxon betalade..