Citat:
Ursprungligen postat av DIF1891
Bra jobbat! Det är otroligt viktigt att ni som är en del av den vetenskapliga sfären inte lägger er platt för politiskt korrekt vansinne. Heja heja!

Nyss kom jag tillbaka från ett seminarium om klimatförändringar och IPCCs nya rapport som Naturvårdsverket anordnade.
En ytterst spännande grej som kom fram är att man stödjer sig på cirka 29000 mätserier där biologiska/fysikaliska system analyserats med avseende på eventuella ändringar till följd av klimatförändringar. Runt 28000 av dessa mätserier kommer från Europa och jämförelsevis finns bara 2 afrikanska studier, 7 från Sydamerika och mindre än 10 från Australien/Oceanien. En klart intressant övervikt.
Vidare har den stora majoriteten av dessa studier inte visat några som helst tecken på ändringar. Faktum var att bara 700 studier visade förändringar och från dessa har man sedan kommit fram till att människan är den bakomliggande orsaken. Alla de 28300 studierna som inte visade något förändring bortsåg man från i statistiken eftersom det inte var intressant när ingenting hände.
Kjell Aleklett opponerade sig mot denna tveksamma hantering av mätdatan som inbjuder till feltolkningar och andra märkligheter. Själv tog jag upp Becks artikel om historiska CO2-mätningar med en av SMHIs talare och ska senare ha ett möte med Pär Holmgren för att diskutera orealismen i IPCCs scenarioberäkningar.
Därtill upptäckte jag, till min stora förtjusning, att mitt universitetsbibliotek köpt in två nya böcker: The Politically Incorrect Guide to Environmentalism (som är skarpt kritisk mot hela miljörörelsen) och The Chilling Stars av Nigel Calder och Hans Svensmark som driver sin teori om solen och den kosmiska strålningens starka dominans för klimatet. Man kan ju hoppas att det är början på en våg av något nytt.