2007-07-29, 23:50
Bannlyst
Kära Moderator...........

Vad sägs?

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1129554,00.html

Nog har vädret blivit upp och ned pga den globala uppvärmningen, men det här är sannerligen sanslöst........
Citera
2007-07-30, 08:52
Medlem
Butterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffis
Om det är någon som inte är slarvig med fakta i detta forum så är det Quantilho som länkar direkt till källorna. En viss skillnad mot er andra som redogör för vad ni känner och möjligtvis lägger in en länk till någon artikel från Aftonbladet.

Länka till källrapporter som motsäger de som Quantilho länkar till, istället för att slänga in en massa lösa påståenden om att Quantilho har fel och att du har läst naturvetenskap. Det väger nämligen inte så tungt i sammanhanget.
Där tror jag att humanlife lämnade diskussionen....
Citera
2007-07-30, 09:10
Bannlyst
Citat:
Om det är någon som inte är slarvig med fakta i detta forum så är det Quantilho som länkar direkt till källorna. En viss skillnad mot er andra som redogör för vad ni känner och möjligtvis lägger in en länk till någon artikel från Aftonbladet.

Länka till källrapporter som motsäger de som Quantilho länkar till, istället för att slänga in en massa lösa påståenden om att Quantilho har fel och att du har läst naturvetenskap. Det väger nämligen inte så tungt i sammanhanget.

Snälla nån...........

Vi har väl ögon att följa vad som händer? Personligen så anser jag att det säger mer än några forskarrapporter i världen. Tycker inte du?

Hur var det med global uppvärmning nu igen..............

Citera
2007-07-30, 09:27
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Snälla nån...........

Vi har väl ögon att följa vad som händer? Personligen så anser jag att det säger mer än några forskarrapporter i världen. Tycker inte du?

Tja. Din Aftonbladet-länk med "jul i juli" får ju en verkligen att tänka på global uppvärmning. Min ögon säger väl snarare att snö under sommaren är ett tecken på att det blir kallare istället för global uppvärmning... Men det är bara mina egna ögon...

Men å andra sidan ska man inte använda för mycket intuition då det brukar funka dåligt med verkligheten. Så forskarrapporter är mycket bättre än olika virrpannors egna slutledningar.
Citera
2007-07-30, 10:00
Medlem
DIF1891s avatar
Citat:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1129554,00.html

Nog har vädret blivit upp och ned pga den globala uppvärmningen, men det här är sannerligen sanslöst........
Liknande har hänt förr. Det är inte vanligt, men det händer. Sedan så tyder ju ett dylikt fenomen på att det blivit kallare snarare än varmare.

Påminner mig om ett citat från Steven Guilbeault, Greenpeace i Quebec, Kanada:

Citat:
Global warming can mean colder, it can mean drier, it can mean wetter, that's what we're dealing with

Snacka om vattentät helgardering... Hur kan man förlora då?

Sedan har vi denna Erland Källén som tydligen vet allt om klimatförändringarna. Media verkar ju bara fråga honom när de vill ha kommentarer i detta ämne. Snubben har sagt att "tåget har gått", och sällar sig därmed till alarmisternas skara. Han ifrågasätter inte IPCC över huvud taget. En lydig knähund. När media vill ha några saftiga alarmrubriker så ställer Erland upp! Det är kul att vara känd, eller hur Erland?

SvD påstår i en artikel att klimatändringar ger fler stormar, givetvis med Erland som expert.

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_16442152.asp

Artikeln avslutas dock så här:

Citat:
Samtidigt pekar andra färska forskningsrapporter i en annan riktning. En grupp amerikanska forskare som studerat korallreven i Karibiska havet kom i våras till slutsatsen att ökningen av de tropiska cyklonerna hörde samman med förändringar som ligger i linje med naturliga cykler.

–Men den studien var mer begränsad. Den här verkar mer robust, säger Erland Källén.

Med andra ord: "Den här studien har kommit fram till det jag vill, alltså är den bättre". Notera även att "andra färska forskningsrapporter", som inte stödjer Erlands teori, omnämns i plural. Erland kommenterar att "den studien var mer begränsad". Singular. Que?
Citera
2007-07-30, 10:10
Medlem
hdavidssons avatar
Snälla!

Kan inte alla sluta blanda in väder i klimatdebatten. Det är inte bara direkt felaktigt utan kommer också att ge den felaktiga sidan (som jag personligen tror är förnekarsidan) en fördel eftersom enskilda väderdata kommer att avvika från alla trender. Vi kommer alltid, varje vecka i alla evighet, att ha dagar som avviker från det normala. Det som vi, och då menar jag båda sidorna av debatten, måste fokusera på är underliggande trender.

Ett litet plus till personen som tog upp problemet med längden på mätintervallet. Detta är en ytterst svår fråga. Genom att välja en lämplig startdag för "mätningen" kan man komma fram till vilken trend som helst.
Dvs, börja i låt säga den varma sommaren 1034 (hittepå). Eftersom den sommaren var 1 grad varmare än årets sommar kan vi nu dra oss till slutsatsen att vi tappar 0,001 grad per år. Detta är lika felaktigt som motsatsen, dvs välja en kall startdag.
Det som AGW-anhängarna (miljömuppar, marxister och sabotörer) måste fokusera på är den snabba uppvärmningen som skett de senaste årtiondena. Häri ligger problemet.
Citera
2007-07-30, 10:37
Medlem
fluffiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butters
Där tror jag att humanlife lämnade diskussionen....

Inte så oväntat. Personen svarade inte på frågan jag ställde i lördags heller angående ett inlägg om regnrekord 1789. Lätt att slänga ur sig en massa påståenden, värre att underbygga det med fakta.

Citat:
Snälla nån...........

Som sagt, global uppvärmning ger snö mitt i sommaren? Konstigt resonemang, men AGW-rörelsen har som nämnts sagt att allt som verkar avvika från vad som anses "normalt" ska tas som intäkt för att vi har en global uppvärmning. Gäller att helgardera sig så att man får rätt oavsett vad.

Dessutom instämmer jag i hdavidssons resonemang att vi kan sluta diskutera enskilda väderfenomen och istället fokusera på klimatet och om det är påverkat av människan.

Och som avslutning så anser jag att forskning och kritiskt tänkande lämpar sig bra mycket bättre än att man tar en titt ut genom fönstret eller läser Aftonbladet för att bestämma om det finns ett problem och vad som i så fall bör göras.
Citera
2007-07-30, 10:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Tja. Din Aftonbladet-länk med "jul i juli" får ju en verkligen att tänka på global uppvärmning. Min ögon säger väl snarare att snö under sommaren är ett tecken på att det blir kallare istället för global uppvärmning... Men det är bara mina egna ögon...

Men å andra sidan ska man inte använda för mycket intuition då det brukar funka dåligt med verkligheten. Så forskarrapporter är mycket bättre än olika virrpannors egna slutledningar.

Du glömmer 43 grader i Rumänien, tala inte om hettorna i Grekland. Vi har hittills varit förskonade från extremvärmen som övriga Europa har dragits med i sommar. Och tur är väl det.
Citera
2007-07-30, 10:52
Bannlyst
Citat:
Inte så oväntat. Personen svarade inte på frågan jag ställde i lördags heller angående ett inlägg om regnrekord 1789. Lätt att slänga ur sig en massa påståenden, värre att underbygga det med fakta.

Som sagt, global uppvärmning ger snö mitt i sommaren? Konstigt resonemang, men AGW-rörelsen har som nämnts sagt att allt som verkar avvika från vad som anses "normalt" ska tas som intäkt för att vi har en global uppvärmning. Gäller att helgardera sig så att man får rätt oavsett vad.

Dessutom instämmer jag i hdavidssons resonemang att vi kan sluta diskutera enskilda väderfenomen och istället fokusera på klimatet och om det är påverkat av människan.

Och som avslutning så anser jag att forskning och kritiskt tänkande lämpar sig bra mycket bättre än att man tar en titt ut genom fönstret eller läser Aftonbladet för att bestämma om det finns ett problem och vad som i så fall bör göras.

Jadu, du kan ju se genomsnittsvärmen på jorden under de senaste 10 åren...............
Citera
2007-07-30, 10:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hdavidsson
Snälla!

Kan inte alla sluta blanda in väder i klimatdebatten. Det är inte bara direkt felaktigt utan kommer också att ge den felaktiga sidan (som jag personligen tror är förnekarsidan) en fördel eftersom enskilda väderdata kommer att avvika från alla trender. Vi kommer alltid, varje vecka i alla evighet, att ha dagar som avviker från det normala. Det som vi, och då menar jag båda sidorna av debatten, måste fokusera på är underliggande trender.

Ett litet plus till personen som tog upp problemet med längden på mätintervallet. Detta är en ytterst svår fråga. Genom att välja en lämplig startdag för "mätningen" kan man komma fram till vilken trend som helst.
Dvs, börja i låt säga den varma sommaren 1034 (hittepå). Eftersom den sommaren var 1 grad varmare än årets sommar kan vi nu dra oss till slutsatsen att vi tappar 0,001 grad per år. Detta är lika felaktigt som motsatsen, dvs välja en kall startdag.
Det som AGW-anhängarna (miljömuppar, marxister och sabotörer) måste fokusera på är den snabba uppvärmningen som skett de senaste årtiondena. Häri ligger problemet.

Ändrat väder har att göra med klimatförändringen.............

Genom att följa väderförändringarna så kan vi se effekten av temperaturhöjningen. Men det förstår du säkert själv.

Extreme weather in Europe fuels global-warming concerns

Influence of global warming seen in changing rains

England under water: scientists confirm global warming link to increased rain
Citera
2007-07-30, 11:07
Medlem
humanlifes avatar
Citat:

Genom att följa väderförändringarna så kan vi se effekten av temperaturhöjningen. Men det förstår du säkert själv.

Extreme weather in Europe fuels global-warming concerns

Influence of global warming seen in changing rains

England under water: scientists confirm global warming link to increased rain

Absolut!
Det vi har sett denna sommar och några av de senaste åren är att vädret är ihållande extremt. Det handlar inte om enstaka dagar utan mönstren är annorlunda. Och då är de nya väderförhållandena tecken på en förändring av klimatet. Vi kan lita på våra sinnen!
Citera
2007-07-30, 14:14
Medlem
hdavidssons avatar
Citat:

Sluta prata om väder!

Det är en återvändsgränd, allt kan visas med väderdata. Vi gör oss en otjänst genom att ens nämna det i denna debatten. Solens inverkan på vädret är 100 ggr värdefullare än koldioxiden. Undertryck som driver molnigheten påverkar mitt och ditt väder avsevärt mycket mer än skillnaden i koldioxidkoncentration år 1800 mot 2007.

Snälla, sluta prata om väder, denna tråd handlar om klimat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in