2007-07-30, 14:17
Medlem
frankie16s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Du glömmer 43 grader i Rumänien, tala inte om hettorna i Grekland. Vi har hittills varit förskonade från extremvärmen som övriga Europa har dragits med i sommar. Och tur är väl det.

Tur? Inte alls! Hela semestern har regnat bort. Hit med mer "global uppvärmning".
Citera
2007-07-30, 14:24
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankie16
Tur? Inte alls! Hela semestern har regnat bort. Hit med mer "global uppvärmning".

Den globala temperaturhöjningen kommer att leda till att mer torka i torra områden och mer regn i våta områden. Så tyvärr kommer troligen översvämningar att bli ganska vanliga här och semestrar regna bort.
Citera
2007-07-30, 14:35
Medlem
frankie16s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Den globala temperaturhöjningen kommer att leda till att mer torka i torra områden och mer regn i våta områden. Så tyvärr kommer troligen översvämningar att bli ganska vanliga här och semestrar regna bort.

Sorgligt. Jag får väl flytta till Bulgarien då för att uppleva lite "global uppvärmning".
Citera
2007-07-30, 15:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hdavidsson
Sluta prata om väder!

Det är en återvändsgränd, allt kan visas med väderdata. Vi gör oss en otjänst genom att ens nämna det i denna debatten. Solens inverkan på vädret är 100 ggr värdefullare än koldioxiden. Undertryck som driver molnigheten påverkar mitt och ditt väder avsevärt mycket mer än skillnaden i koldioxidkoncentration år 1800 mot 2007.

Snälla, sluta prata om väder, denna tråd handlar om klimat.

Hmm, då skall vi se.........

Varför utesluta väder då det har ett direkt samband med klimatändringen? Vi kommer känna av vädret betydligt mer än klimatändringen, det blir även vädret som kommer att sänka oss.

Så, varför utesluta det?

Ungefär som att diskutera bilar, men bara prata om själva motorn precis som om det andra inte hörde dit, eller var oviktigt.

Bäst jag tydliggör.............

För att se EFFEKTERNA av klimatändringen, titta på vädret.
Citera
2007-07-30, 15:05
Bannlyst
Citat:
Sorgligt. Jag får väl flytta till Bulgarien då för att uppleva lite "global uppvärmning".

Folk dör nog inte för att det är skönt precis. Det har som bekant strukit med en del personer i hettan.........

Om jag vore du så skulle jag välja något mellanting.

25 till 30+ kanske.
Citera
2007-07-30, 15:14
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Hmm, då skall vi se.........

Varför utesluta väder då det har ett direkt samband med klimatändringen? Vi kommer känna av vädret betydligt mer än klimatändringen, det blir även vädret som kommer att sänka oss.

Så, varför utesluta det?

Jag tror att en del tycker att det är jobbigt med så tunga bevis. Men det är förstås bara vad jag tror.
Citera
2007-07-30, 15:15
Bannlyst
Citat:
Jag tror att en del tycker att det är jobbigt med så tunga bevis. Men det är förstås bara vad jag tror.

Den var nog mitt i prick.
Citera
2007-07-30, 16:31
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Bäst jag tydliggör.............

För att se EFFEKTERNA av klimatändringen, titta på vädret.

Tyvärr så tydliggör du fel.

För att se effekterna av klimatförändring så måste du kolla på medelvärdet av vädret under en tidsperiod.

Klimat är nämligen medelvärdet av vädret under en tidsperiod, oftast 30 år är det som används i debatten. Intervallet mellan 1950-1980 är referens.

Så ett enstaka väderfenomen säger inte ett jota om klimatet. Då ett extremt varmt år kan kompenseras av ett extremt kallt år, eller ett antal år med lite lägre temperatur. Det är bara genom medelvärdet under en tidsperiod som du kan uttala dig om klimatet.
Citera
2007-07-30, 16:33
Medlem
frankie16s avatar
Citat:

Var ska jag flytta för att dra så stor nytta som möjligt av den "globala uppvärmningen"?
Citera
2007-07-30, 16:33
Medlem
TheOne85s avatar
Så här har Julivädret aldrig varit alltså. Först regnar det sen blir det lite soligt innan det börjar regna igen, så har det pågått flera gånger om under en enda dag. Är det sånt här väder man har förutspått pga global uppvärmning eller?
Citera
2007-07-30, 16:35
Medlem
frankie16s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheOne85
Så här har Julivädret aldrig varit alltså. Först regnar det sen blir det lite soligt innan det börjar regna igen, så har det pågått flera gånger om under en enda dag. Är det sånt här väder man har förutspått pga global uppvärmning eller?

Spelar ingen roll hur vädret är. Det är "global uppvärmning" ändå. Det är det fina med "global uppvärmning". Allt kan sorteras under det. När det var varmt 2003 var det också "global uppvärmning".
Citera
2007-07-30, 17:02
Medlem
seriouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIF1891
"Global warming can mean colder, it can mean drier, it can mean wetter, that's what we're dealing with"

Snacka om vattentät helgardering... Hur kan man förlora då?
alt.
Citat:
Spelar ingen roll hur vädret är. Det är "global uppvärmning" ändå. Det är det fina med "global uppvärmning". Allt kan sorteras under det. När det var varmt 2003 var det också "global uppvärmning".

det handlar inte om att förlora, när ska alla förstå det? Det handlar om att återger verkligenheten, eller vill du att man ska ljuga för dig? "Den globala uppvärmningen kommer att orsaka värmeböljor överallt, men minskad nederbörd och öknar i svealand", eller också säger man som det är (det är inget lotto, tänk på det): "Den globala uppvärmningen kommer att orsaka fler extrema väder, regionalt och globalt. Där det regnar kommer det att regna mer, där det är torka kommer det att vara torka mer"
Som Quant skrev ovan brukar medelvärden över 30år+ kunna kallas klimat, så att snacka om enskilda år frankie16 är bara jäkligt dumt. Om sedan Tone Bekkestad tjänar mer pengar på att göra uttalanden som tyder på det får stå för henne, men blanda inte ihop det seriösa klimatforskares åsikter.

Nu vet jag att Quant motsätter sig att det verkligen kommer att bli fler extrema väder, men det är iaf vad jag uppfattat att konsensus är bland klimatforskare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in