Citat:
Ursprungligen postat av serious
Så du ställer dig bakom korrelationer som stöder dina egna teser, men förkastar andra? Jag är väl bevandrad med korrelationer, så att gå inte på djupare statistik kring detta är knappast nödvändigt. Kom ihåg att jag aldrig påstått att en korrelation alltid innebär ett orakssamband. Frågan är väl om du skulle tro på ett orsakssamband om det inte var ett lagg på ~800 år mellan temp och CO2 historisk tid.
Ang. Beck: tyckte mest att det var lustigt att du verkar tycka att tunga forskare kan ges mycket tyngd för sina åsikter och samtidigt argumenterar med Beck (som väl endast släppt en dataserie som fått någon som helst uppmärksamhet?) som en nästan absolut sanning.
Fel. Feedbacksystem säger jag bara. Varför inte ta uppvärmningen av tundran och dess frysta sankmarker som exempel, där man tror att enorma metanlager finns som kommer att frisläppas vid högre temperatur. Visst, detta är en indirekt påverkan av människan, men jag skulle nästan vilja lägga till den där.
Just därför måste man granska fysiken bakom det hela för att avgöra vad som kan orsaka det. Enbart en korrelation är inte alltid mycket att gå efter.
Som några överpedagogiska exempel finns det en korrelation mellan antalet nyfödda i Tyskland och antalet storkar. Man kan ju då tro att storkarna har något att göra med mängden barn som föds, fast det är en förklarig som saknar vetenskaplig grund.
Vidare finns det också en korrelation mellan antalet nyfödda barn, antalet storkar och den ekonomiska tillväxten. Då ökad ekonomisk tillväxt innebär att kvinnor skaffar mindre barn eftersom de arbetar i högre utsträckning, att mer land används för jordbruk och därmed blir det mindre utrymme för storkar. Här finns alltså ett orsakssamband med i bilden.
Man måste alltså granska de fysikaliska mekanismerna som är involverade för att avgöra vad som orsakar det ena eller det andra.
Angående Beck så är hans poäng just att Keeling och Callendar, vars arbeten hela den förindustriella CO2-halten bygger på i stort sett, enbart stödjer sig på en liten mängd av den tillgängliga vetenskapliga litteraturen från innan 1950-talet. Varför valde alltså Keeling ut den franska kemisten Reisets mätningar som de absolut mest korrekta och förkastade de mätningar som genomfördes av flera andra kemister, däribland nobelpristagare, från samma tid? Det är ju lite märkligt att avfärda nobelpristagares arbetem, dvs tunga forskares kompetens, så pass lättfärdigt.
Givetvis. Man kan ju alltid spekulera kring eventuella metangasrapar från Sibirien eller annat. Men vart ska man då dra gränsen för vad som räknas som mänsklig påverkan? Jag har exempelvis hört (brasklappar här då jag inte verifierat detta) att IPCC räknar in vattenångans bidrag i sin människoinducerade radiative forcing-parameter eftersom "den vattenånga som frigörs/uppkommer från människoinducerade CO2-utsläpp är ju mänsklig indirekt påverkan av klimatet". Känns lite tveksamt när man börjar räkna in allt som ens har en marginell anknytning till mänsklig aktivitet för att få sakerna att gå ihop.