Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Serious:
Vad tror du om orkanfrekvensmätningarna via koraller, sediment och trädringar?
Trädringarna verkar ju ge en ypperlig överensstämmelse med de 60 års historiska data från satelliter och andra mätningar. Endast en storm för mer än uppmätt så den proxymetoden får väl anses vara helt okey. Och som biolog har du väl antagligen bättre koll än jag på hur träffsäkra trädringar och korallringar är i tidsupplösning.
Tyvärr har jag inte det, men jag kan ge lite kritisk syn på det
1. Vad händer under torka? Modellen måste då passas in i regndata som finns
2. Är effekten inte endast regional (dvs i en absolut närhet av stormen)? Detta borde ju innebära enorma kostnader och enorm arbetsbörda för att kunna genomföra detta på global skala.
3. Variansen i materialet måste öka rätt ordentligt ju längre bak vi går. Vad händer med isotopfraktioneringen också när träden blir så gamla att röta bildas i kärnan (som brukligt är)?
4. Hur långt tillbaka kan vi gå? Ekar växer ju ett par hundra år, men är data tillförlitlig då?
5. Hur är det med olika trädslag? Gymnosperms och angiosperms reagerar ju olika på väta, även inom grupperna är ju variansen stor. Tex är ju isotopfraktioneringen annorlunda vad gäller CO2 i fotosyntesen, konduktansen i stomata osv vid olika relativa luftfuktiheter.
6. Åldersfraktionering? Vilka trädslag, åldrar, ståndorter etc fraktionerar hur?

7. Hur är det med grundvattennivån? Påverkar den? Hur?
8. Jordmån?
Verkar intressant, men mer måste helt klart göras innan man kan använda det på "daglig basis" anser jag