Citat:
Ursprungligen postat av Pamlor
Enl. wiki kan denna summa vara mycket större än 5 Mb/d
” Alberta's estimated oil reserves was raised from total conventional oil reserves of around 5 gigabarrels (billion barrels) to the much larger figure of around 180 gigabarrels by the inclusion of the Athabasca Oil Sands deposit by the Alberta Energy and Utilities Board (AEUB),[1] placing Canada second only to Saudi Arabia.[2]”
(<http://en.wikipedia.org/wiki/Oil_reserves#Canada|> 20070620)
Även Venezuela har okonventionella oljetillgångar, dessa sägs kunna vara lika stor som Candas, d.v.s. runt 180.
Enl. wiki
” The estimated reserves the well could tap are in the 3-15 billion barrel range” (<http://en.wikipedia.org/wiki/Jack_2> 20070520)
Frågan är inte om, utan när, det som gör supervulkanerna otäcka är att vi inte kan göra något för att undvika katastrofen. Med asteroider har vi i alla fall en chans t.ex. med atomvapen.
Att rasbiologin var ovetenskaplig bevisar inte att forskarna på Mauna Loa har fel, detta var på 30-talet, saker och ting har förändrats, det finns ingen lärdom att dra, i och med att kontexten var helt annurlunda då.
Var vänlig att citera Darwin på ett korrekt sätt (annan tråd än den jag citerar), han sa aldrig ”survival of the fittest” han sa ”suvival of the fitting”. Vidare jag sa att kunskap går förlorad för alltid när växter dör ut (inte alla växter). Du besvara detta genom att hävda att det är naturligt att arter dör ut. Det motbevisar likväl inte mitt påstående om att vi förlorar ovärderlig kunskap för alltid.
Noter att 5 Mbd = 5 miljoner fat per dag. Alltså en produktionssiffra.
Själva reserven, dvs mängden olja som finns där totalt, är mycket större. 300 Gb brukar jag räkna med. Problemet är alltså att det är svårt och jobbigt att utvinna oljan från sanden. Även om reserverna är stora så spelar det inte så stor roll för världen eftersom det bara är mängden olja som produceras som når marknaden.
Likaså med Venezuelas extratungolja från Orinicobältet. Det som gör det så svårt är att man måste koka stora mängder vatten och injicera i sanden/tungoljan för att få den att bli flytande och "producerad". Detta kostar massor med energi.
Jack 2 må ha stora reserver precis som Wikipedia säger, men den planerade mängden olja man kommer att ta upp per dag är liten i jämförelse med Ghawar. Reserver och produktion är olika saker. Den sammanlagda produktionen under hela oljefältets liv brukar motsvara vad man kallar Ultimate Recoverable Reserves (URR).
Vad har förändrats? Inte mycket. Det är fortfarande politiker som försöker använda vetenskapliga teorier för att rättfärdiga olika former av åtgärder. Så någon större skillnad är det inte. Man påstod sig ha bråttom och att akuta åtgärder krävdes back in the days. Dagens retorik är exakt likadan. Finns det ett bättre upplägg för förhastade beslut kan man ju fråga sig.
Nej. Men jag ville snarare visa att det är högst naturligt att arter dör ut, varesig människor är inblandade eller inte. Huruvida en art innehåller kunskap eller inte är ju en fråga om sannolikheter.
Källa på det om Darwins formulering tack. Har inte stött på påståendet tidigare.