2007-10-03, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
The latest IPCC report for the first time includes climate models that take into account two other ecological feedback mechanisms that accelerate global warming: the ability of the oceans and land to absorb carbon.

Vad har det med saken att göra? Det du skrev var ju:

Citat:
Resursbasen spelar ingen större roll, vi har redan gjort vårt, nu tar alla feedbackmekanismer över.

Citat:
Visst är det feedbackmekanismer som gör det stora jobbet med att förändra klimatet, det håller säkert Quantilho med om. Men, det är vi som sätter igång dem med våra utsläpp. Sen har vi inte en chans att stoppa dem.

Att feedbackmekanismer existerar stöder inte direkt dina påståenden.
Citera
2007-10-03, 13:42
Medlem
För övrigt syftade första delen av mitt inlägg på dessa inlägg från dig.

Citat:
Vad jag menar med klimatkatastrof är att jordens klimat och ekosystem till slut bryter samman. Klimatkatastrof är så mycket mer än bara värme och vattenhöjningar, det är tusentals andra saker också. Slutar havsströmmarna fungera eller fungerar uppåt väggarna fel så är det garanterat kört rätt snabbt för oss. Man skulle kunna måla upp en mängder långt ifrån otänkbara scenarier alltifrån en ny istid till atomvinter. Allt liv skulle dö ut och planeten skulle vara en livlös klump i rymden.

Citat:
Om det fortsätter att accellerera på det här sättet så kan det ta slut ganska snabbt för oss. Så svaret på din fråga är ja. Om inte något drastiskt händer som ändrar på det förstås. Så allvarligt ser jag på det här, det kommer du också att göra om några år.

Jag vet inte om det är för att du är kreationist som du har ett behov av att fantisera ihop domedagscenarion utan vetenskaplig grund?
Citera
2007-10-03, 15:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Isglass
Vad har det med saken att göra? Det du skrev var ju:

Vad är du ute och cyklar med nu då? Du påstod att IPCC inte har feedbackmekanismer med i sina beräkningar. Jag postade ENBART det där för att visa motsatsen.

Citat:
Att feedbackmekanismer existerar stöder inte direkt dina påståenden.

Gör det inte?

Det är feedbackmekanismerna som gör den stora skillnaden. Våra utsläpp skulle ensamt inte kunna ställa till så ruskigt mycket, men, vad de gör, är att sätta i igång en mängd feedbackmekanismer och de gör garanterat mycket mer. Värsta scenariot är väl ett förlopp där jorden ensam förstärker klimatförändringen.

Man kan säga att våra utsläpp startar något betydligt värre.
Citera
2007-10-03, 15:46
Bannlyst
Citat:
För övrigt syftade första delen av mitt inlägg på dessa inlägg från dig.

Jag vet inte om det är för att du är kreationist som du har ett behov av att fantisera ihop domedagscenarion utan vetenskaplig grund?

Vad jag försöker att säga är att kommer feedbackprocesser igång så kommer förloppet förstärka sig självt, snabbare och snabbare.
Citera
2007-10-03, 19:04
Medlem
hdavidssons avatar
Citat:
Vad jag försöker att säga är att kommer feedbackprocesser igång så kommer förloppet förstärka sig självt, snabbare och snabbare.

Vissa, inte alla.

Detta är ytterst komplext.
Citera
2007-10-03, 21:37
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hdavidsson
Jag antar att du syftar på att du räknade fel men har så förbannat svårt med matematiken att du inte kan förstå lösningarna ens när dem serveras. Vill du kan vi lyfta in vår lilla debatt i matteforumet så får vi se vad som tycks där. Vill du skämma ut dig även där?

Ja, men hur gör man det med ett barn. Kanske skall man inte vara elak mot dig om du har det svårt men du måste ju iallafall inse att det inte går att debattera mot dig som använder källor som illustrerad vetenskap.

Din argumentation går ut på att förneka allt. Följande har du förnekat.

1. Man kan inte mäta globala medeltemperaturer. (Trots det hänvisar du till artiklar som talar om medeltemperaturer.????)
2. Man kan inte mäta CO2 med tillräcklig noggrannhet. Geologer suger? Eller vad menar du?
3. Man kan inte göra komplexa datamodeller för att förstå komlexa vetenskaper. Är du forskare eller va håller du på med?
4. Du tror dig hittat ett fel i kvantmekaniska förklaringar till hur CO2 kan absorbera solljus (mycket tjat med att visa en absorptionskurva).
5. Skulle nu allt detta gå så har hela världens klimatforskare fel när dem säger att det finns massor med kol. (Kina satsar nu 80 miljarder kronor på F-T kol-olja anläggning i Sheng...provinsen, jag har glömt namnet på deras kolprovins)
6. Skulle allt detta nu vara korrekt som alla 1000-tals klimatforskare säger så spelar det ju ingen roll ändå säger du. Vi kan ju bygga vattenvallar!

Va fan håller du på med?

Tyvärr så har du ju räknat mer fel och skämt ut dig mycket mer Vilket alla andra redan sett flertalet gånger.

Nu överdriver du och griper efter halmstrån igen.

1. Man kan mäta medeltemperatur på flertalet olika sätt. Beroende på vilket sätt man väljer så kan man erhålla godtyckliga resultat. Stor skillnad och inte alls samma sak som det du påstår. Har du problem med att förstå innebörden i meningar eller vad står på?

2. Typiska felmarginaler kan ju vara rätt stora. Likaså tidsupplösningarna i sammanhanget. Sedimentlager tar ju lång tid att bildas och följdaktligen får man ju inte CO2-halt för enstaka år utan för en mycket längre tidsperiod. Elementär geologi du vet.

3. Modeller är en sak, verkligheten är helt helt annan. Stoppar vi in tokigheter i modeller kommer det bara ut tokigheter. GIGO-lagen kallas det inom modelleringsbranschen. Garbage In - Garbage Out.

4. Jag har inte hittat något fel i kvantmekanik utan lyfter fram kvantmekaniska lagar. Atomer och molekyler absorberar ju bara de våglängder som är kvantmekaniskt tillåtna. Det är ju snarare du som menar att kvantmekaniken inte gäller för CO2.

5. Ja. Klimatforskare är inte resursexperter. Allt vad petroleumgeologer, kolexperter och sådant heter har ju lyst med sin frånvaro inom IPCCs modellering. Metereologer är inte experter på olja, även om de försöker få folk att tro det

6. Koncensus och antalet forskare som tror på en sak är betydelselöst. Det som räknas är överensstämmelse mellan teori och verklighet. Det är ju vetenskap vi pysslar med och inte demokratiska beslut. Gravitationen finns ju alltid där även om majoriteten inte vill det eller tror det.

Så släng fram lite mer blogginlägg och Aftonbladet-artiklar nu så fullbordar du ju din pajasdräkt fullständigt. För vetenskaplig och seriöst debatt verkar ju vara bortamför din förmåga...
Citera
2007-10-03, 21:39
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Vad jag vill ha sagt är att när vi väl satt igång ett förlopp där en mängd feedbackmekanismer snabbt förändrar klimatet så kan vi inte göra mycket för att få stopp på det. Det värsta är att det blir ett accelererande förlopp som bara går snabbare och snabbare eftersom dessa feedbackmekanismer ökar i styrka och antal.

Jag tog ett exempel på en feedback mekanism när isen smälter och vattnet värms upp istället i ett föregående inlägg.

Och vilka feedbackprocesser använder de sig av då? Tar de bara med ett väl valt antal och struntar helt i de negativa feedbacksen?

Samt hur kan man koppla dessa till ökad CO2 och inte som delar av naturliga variationer eller andra icke antropogena processer?
Citera
2007-10-03, 21:56
Medlem
seriouss avatar
*räcker upp handen*
http://flashback.info/showpost.php?p=8536057&postcount=2447
Citera
2007-10-03, 22:09
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serious
Det här låter väl rätt mycket som en självklarhet - smälter arktis kommer det att frysa till igen. Det känns rätt logiskt. Det KOMMER att bli svalare någon gång, det KOMMER att frysa till igen. Frågan är vad som händer tills vi når dit.
Hur kan artrikedomen förresten vara en annan fråga? Den är väl högst relevant? Eller ser du på den globala uppvärmningen som en ren ekonomisk fråga? Isf har jag full förståelse för hur du inlägg efter inlägg kan argumentera för en sak som innebär en biologisk katastrof.

^^

Ja och rent geologiskt befinner vi oss i en epok med avtagande temperatur... Det handlar mest om vilka tidsperspektiv man ska använda sig av.

Och vad menar vi med en katastrof i detta sammanhang då? Att si och så många arter dör ut? Hur många arter ska det vara för att det ska anses råda artrikedom? Är det bara om människan ligger bakom någon arts försvinnande som det är en katastrof?
Som tidigare sagt är det ju högst naturligt att arter försvinner och nya uppkommer därefter. Så ska man diskutera artrikedom meningsfullt så tycker jag att man bör ha lite stringenta begrepp, definitioner och naturvetenskapligt kvantifierbara storheter istället för lite flytande begrepp mer ämnade för att väcka etiskt gehör.
Citera
2007-10-04, 13:07
Medlem
hdavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Tyvärr så har du ju räknat mer fel och skämt ut dig mycket mer Vilket alla andra redan sett flertalet gånger.

Vill du att vi skall kasta in räkneexemplet i en mattetråd? Vill du gömma dig?

Citat:
Nu överdriver du och griper efter halmstrån igen.

1. Man kan mäta medeltemperatur på flertalet olika sätt. Beroende på vilket sätt man väljer så kan man erhålla godtyckliga resultat. Stor skillnad och inte alls samma sak som det du påstår. Har du problem med att förstå innebörden i meningar eller vad står på?

Så du anser att temperaturen har stiget dramatiskt de senaste, låt säga 30 åren? Framförallt kan vi dra slutsatsen att temperaturen stiger mycket snabbt för tillfället, eller?

Citat:
2. Typiska felmarginaler kan ju vara rätt stora. Likaså tidsupplösningarna i sammanhanget. Sedimentlager tar ju lång tid att bildas och följdaktligen får man ju inte CO2-halt för enstaka år utan för en mycket längre tidsperiod. Elementär geologi du vet.

Avsiktlig dumhet igen?
Vem har sagt att vi kan mäta CO2 exakt för varje år? Inte jag iallafall. Vill du missuppfatta detta också? Anser inte du att man kan mäta CO2 med så god noggrannhet att vi kan se att CO2 utvecklas tillsammans med temperaturen över åren, de sanaste 500000 åren?

Citat:
3. Modeller är en sak, verkligheten är helt helt annan. Stoppar vi in tokigheter i modeller kommer det bara ut tokigheter. GIGO-lagen kallas det inom modelleringsbranschen. Garbage In - Garbage Out.

Åter igen, bara för att du inte förstår betyder inte det att det inte händer.
Citat:
4. Jag har inte hittat något fel i kvantmekanik utan lyfter fram kvantmekaniska lagar. Atomer och molekyler absorberar ju bara de våglängder som är kvantmekaniskt tillåtna. Det är ju snarare du som menar att kvantmekaniken inte gäller för CO2.
Bra att du kunde erkänna det.
Citat:
5. Ja. Klimatforskare är inte resursexperter. Allt vad petroleumgeologer, kolexperter och sådant heter har ju lyst med sin frånvaro inom IPCCs modellering. Metereologer är inte experter på olja, även om de försöker få folk att tro det
Som du vet finns det 1000-tals forskare som inte drar din slutsats. Jag har bett dig ett 10-tal gånger om en graf i tråden om utsläppsscenarierna, du har vägrat svara.
Citat:
6. Koncensus och antalet forskare som tror på en sak är betydelselöst. Det som räknas är överensstämmelse mellan teori och verklighet. Det är ju vetenskap vi pysslar med och inte demokratiska beslut. Gravitationen finns ju alltid där även om majoriteten inte vill det eller tror det.

Helt OK.

Citat:
Så släng fram lite mer blogginlägg och Aftonbladet-artiklar nu så fullbordar du ju din pajasdräkt fullständigt. För vetenskaplig och seriöst debatt verkar ju vara bortamför din förmåga...
Hur många aftonbladet har jag. Du använder illustrerad vetenskap. Du använder friends of science, du gillar The great global garming swindle.
Citera
2007-10-04, 13:51
Bannlyst
Citat:
Och vilka feedbackprocesser använder de sig av då? Tar de bara med ett väl valt antal och struntar helt i de negativa feedbacksen?

Samt hur kan man koppla dessa till ökad CO2 och inte som delar av naturliga variationer eller andra icke antropogena processer?

Quantilho!

Det är så här, som du själv mycket riktigt påpekar.

Hur mycket vi än försöker snacka bort vad som händer, så händer det i vilket fall som helst, och vi kan alla följa det. Att vara klimatförändringsförnekare (långt ord) måste vara rätt svårt eftersom man hela tiden får ändra sig vartefter klimatsituationen förändras, vilket händer ganska snabbt nu.

Angående dessa feedbackmekanismer så är de tidiga ganska lätta att se men i och med att nya feedbackmekanismer triggas hela tiden på grund av de existerande så kan man omöjligt veta exakt vilka feedbackmekanismer som kommer antingen hjälpa till, eller raka motsatsen. Men om tittar vi på de feedbackmekanismer som vi hittills sett så bådar det inte gott eftersom de bara förstärker klimatförändringen.
Citera
2007-10-04, 14:22
Bannlyst
Här har vi en sak som visar att det definitivt inte är bra om isen smälter alltför mycket.

Citat:
As the Earth warms, greenhouse gases once stuck in the long-frozen soil are bubbling into the atmosphere in much larger amounts than previously anticipated, according to a study in Thursday's journal Nature.

Methane trapped in a special type of permafrost is bubbling up at a rate five times faster than originally measured, the journal said.

Scientists are fretting about a global warming vicious cycle that had not been part of their already gloomy climate forecasts: Warming already underway thaws permafrost, soil that had been continuously frozen for thousands of years.

Thawed permafrost releases methane and carbon dioxide. Those gases reach the atmosphere and help trap heat on Earth in the greenhouse effect. The trapped heat thaws more permafrost, and so on.

"The higher the temperature gets, the more permafrost we melt, the more tendency it is to become a more vicious cycle," said Chris Field, director of global ecology at the Carnegie Institution of Washington. "That's the thing that is scary about this whole thing. There are lots of mechanisms that tend to be self-perpetuating and relatively few that tends to shut it off."

Under bilden på min länk står.

Citat:
An iceberg melts in Kulusuk, Greenland near the arctic circle. Greenhouse gases trapped in once-frozen permafrost in places like the Arctic are leaking into the atmosphere in larger amounts than expected.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in