2013-03-11, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Det är då för väl att även en nazibeundrare (och/eller "revisionist") trots allt är förmögen att revidera (!) sina egna ståndpunkter! Fångarna tvingades ut på dödsmarsch från Auschwitz. Ja.

Hur det ligger till med att nazisterna försökte ordna med lastbilar och tågtransporter har jag ingen aning om. Det låter ju dock lätt osannolikt med tanke på situationen. Retirerande tyska soldater och tysk civilbefolkning gick nog definitivt i första hand. Men finns det uppgifter om att lastbilar och tågvagnar rekvirerades så finns det. Jag litar dock inte på det bara för att det "står skrivet".

Räknades även oförmåga att marschera vidare som rymningsförsök?
Ja, man var ju tvungen att evakuera lägret, så fångarna tivngades gå. Så vad då?
Du kan läsa om detta i Ian Baxters bok : The Commandant.

Sedan var det ju inte bara under evakueringen av lägret som fångar dog, utan de dog också i Bergen Belsen på grund av de grymma förhållanden som där rådde.

Nej, de som inte orkade marschera kunde ju inte räknas som rymningsförsök, men att man skulle ha skjutit ihjäl dem har jag egentligen svårt att förstå. Varför skulle man ha gjort det och vad som kommer fram i Baxters bok så förbjöd Höss sådant. Han trodde ännu på att kriget inte var förlorat och att fångarna ännu skulle behövas som arbetskraft. Står att läsa i boken på sid 164.

Man kan också läsa på Nordfronts sidor idag, under dagens datum, om Rudolf Höss fängslan. En väldigt fin artikel.
Senast redigerad av molly62 2013-03-11 kl. 19:51.
2013-03-11, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babord
Ditt inlägg strax ovan (nr 2149 ovan av molly62 och besvarat av mig i nr 2150) är så korkat att man inte borde svara på det.
------
Och så skriver du också detta:
"Och var finns de papper där man antecknade upp hur många fångar som gasats i tex. Auschwitz? För varje fånge som dött fick en dödsattest utskriven, och urnan med fångens aska skickades hem till de anhöriga.
Man gjorde ju upp dokument, protokoll över allt som skedde i lägret.
Hur många urnor med aska och hur många tågvagnar skulle det ha krävt att transportera bort allt detta ifrån lägret och hur fortsatte transporten vidare med urnorna ifrån tågstationerna till den gasades församling. Det måste ju finnas några dokument över det också, eller hur?".

Jag skrev om detta: "Visst har tyskarna namn om sig att vara byråkrater och visst kan sådana vara korkade, men jag tror verkligen inte att de var så korkade att de skickade hem dödsattest och t.o.m. den dödes aska till de anhöriga (om man ens visste vilka det var, det fanns kanske inga) och med dödsorsaken angiven! Och det gjordes naturligtvis inte heller. Och om det verkligen stadgades så, så var knappast tillämpligt för tredje rikets massmord! Och Hitler var ju en diktator som kunde sätta alla lagar ur spel.
Men - fältet är givetvis fritt för dig att fortsätta göra bort dig med sådana löjliga och totalt osannolika påståenden!" -------
Jag skall här förtydliga litet av ovanstående:

När det gällde det av Hitler vid krigsutbrottet godkända "barmhärtighetsdödandet", där vederbörande alltså avlivades med gas eller genom en injektion, så skulle den närmast anhörige underrättas. Detta skedde med ett beklagande av att vederbörande oftast hastigt avlidit och där dödsattesten oftast hade en påhittad dödsorsak. Men eftersom de flesta av dem som omfattades av dödshjälpsprogrammet var svårt efterblivna eller psykiskt sjuka, vilket man knappast hastigt dör av, så väckte den påhittade dödsorsak som oftast angavs tvivel och misstänksamhet bland de anhöriga. Det fanns också katolska präster med högt anseende som vågade protestera. Detta ledde till att de flera tiotusentals "barmhärtighetsmorden" för en tid i varje fall upphörde.

Sedan förekom det beträffande de tiotusentals som av domstol dömts till dödsstraff för t.ex. något av de vanliga "brotten mot staten", som kunde vara att man lyssnat på fiendens radio eller att man uttalat sig tvivlande om segern eller att man "planerat sabotage" (i vilket ingick otillåten politisk verksamhet) o.s.v., att den närmast anhörige meddelades avrättningen och i avskräckande syfte även skälen till den. Han fick även en räkning på avrättningskostnaderna att skyndsamt betalas...

Beträffande koncentrationslägren fanns det sällan anledning att underrätta anhöriga om någon dött, eller var han ens fanns. Det utfärdades även en förordning, som ofta ansågs tillämplig, se http://en.wikipedia.org/wiki/Nacht_und_Nebel . Alltså att försvinna i "Natt och Dimma".

Vid ankomsten till Auschwitz och till förintelselägren (Belzec, Sobibor och Treblinka) registrerades bara de, som ständigt påpekats, som ansågs kunna arbeta, alltså kanske 25 % av de ankomna. Resterande fördes direkt till den oftast närbelägna gaskammaren, utan att nazisterna besvärade sig om att inhämta några personuppgifter. Om det fanns några släktingar kvar, så var det ju ändå bara judar! Och de kunde ju infångas vid nästa aktion.......
Senast redigerad av Babord 2013-03-11 kl. 20:24.
2013-03-11, 22:58
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molly62
Jag har inte daturm över enskilda transporter, men visst kom det transporter till Auschwitz halvåret 1944. Behovet av arbetskraft var högt då. Judar ifrån Ungern anlände i Maj och Juni ända till Oktober, då också andra Judar slutade komma till lägret. Vill du inte ha antalet döda?

Till lägret:

Januari 1145
Februari 1299
Mars 1178
April 3175
Maj 18927
Juni 8438

Ifrån lägret:

Januari 409
Februari 1843
Mars 410
April 1927
Maj 7540
Juni 8109

Hur är jag då jag är korrekt, för jag försöker vara det hela tiden.

Jag ger inte mycket för dina siffror om jag ska uttrycka mig milt, men du kan i vart fall vara så precis som möjligt med dina källhänvisningar.

När det gäller det totala antalet dödade ungerska judar har jag för mig att Nationalencyklopedien uppger ca 560 000.

Pressac (1993) t.ex. (som jag tidigare uppmanat dig läsa) citerar George Wellers studie från 1983. 148 konvojer med 438 000 ungerska judar skickades till Auschwitz 1944. Bara ca 28 000 registrerades. Du har själv skrivit att de flesta var i dåligt skick och inte dög för arbete. Men en lång resa till Auschwitz, där sjukdomar och svält rådde, skulle barn, kvinnor och åldringar till varje pris företa sig katastrofmånaderna 1944. Märkligt eller hur?
2013-03-12, 07:45
Medlem
Rusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Kan du inte lägga ut det fetade som din signatur?

Att påstå att ingen fånge blev skjuten i Tyskland utan orsak är så urbota dumt att det nästan saknar motstycke.
Hur kan du veta det är en fråga som inställer sig och eftersom alla vet att det inte går att besvara frågan så blir det ytterligare ett belägg för ditt oändliga svammlande.

/VV

Det borde vara enkelt att skilja på "Tyskland" och "tyskarna".
2013-03-12, 08:08
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rusen
Det borde vara enkelt att skilja på "Tyskland" och "tyskarna".

Absolut.
Självklart finns det dessutom orsaker till nästan allt när det gäller dödandet av fångar.

Men det finns orsaker och orsaker.
För att skilja på dessa två krävs lite IQ.

/VV
2013-03-12, 09:08
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
[...] Du [molly62] har själv skrivit att de flesta var i dåligt skick och inte dög för arbete. Men en lång resa till Auschwitz, där sjukdomar och svält rådde, skulle barn, kvinnor och åldringar till varje pris företa sig katastrofmånaderna 1944. Märkligt eller hur?
Detta är en rätt viktig fråga som jag hoppas inte förbigås av våra sanningssökande "revisionister" och nazistkramare!

För enligt molly62 är det, vad jag kan förstå, inte alls särskilt märkligt.
Citat:
Det var ett beslut som togs under Wannseekonfrensen och det skulle slutföljas oberoende hur situationen var i Europa och kriget, [...]
https://www.flashback.org/sp42335302
Jo jo. Detta trots att man, enligt "revisionisterna" alltså, kallt räknade med att epidemierna i Auschwitz var så svåra att SS lät konstruera krematorier med en kapacitet av ca 1000 kroppar per dag (enligt "revisionisterna"). SS Bauleitung anger själva att kapaciteten var 4756 kroppar per dag...
Citat:
Deniers [...] attribute the principal reason for building so many ovens to other factors. In 1977 Arthur Butz, the best known of American deniers, hinted that typhus was a principal reason for building so many new ovens. However, this hint became explicit, and by 1992 he was attributing the typhus epidemic which swept the camp in the summer of 1942 as the reason for the building campaign. [18] Carlo Mattogno attributes the building campaign to the typhus epidemic and a decision by the camp authorities to greatly expand the population of the camp. [19]

One of the reasons deniers need to make this argument is that they must find a justification for building so many ovens. This argument also involves the amount of bodies these new ovens could dispose of in a 24 hour period. A report from the Bauleitung in June 1943, after all of the new ovens became operational for at least some period, placed the cremation capacity of all 52 ovens at 4756 per day. [20] Deniers have not totally agreed among themselves on this issue, but Butz and Mattogno place the cremation capacity at about 1000 per day, or 30,000 per month. [21] Mattogno claimed the maximum cremation capacity of the six original ovens was 120 per day, [22] even though he was familiar with evidence from another concentration camp that showed a Topf double muffle oven could burn 52 per day or 26 per muffle. [23]

In August 1942, during the worst period of the typhus epidemic, the Auschwitz-Birkenau camp had 21,451 male prisoners. [24] The information on the female population is missing. However, it is known that the female population was about 8200 in December 1942. [25] This means, according to denier calculations, that the camp authorities were building enough crematorium capacity in the summer of 1942 to incinerate the entire population of the camp in a month. According to the Bauleitung, this was enough capacity to cremate the camp's population in about a week. Even if it is assumed that the Bauleitung's number of 4756 per day was too high, the question arises as to why the camp authorities thought it necessary to have such a high cremation capacity. The highest amount of prisoners registered in the camp was in the summer of 1944 when the total reached slightly more than 92,000.

[fetningar av mig, d00rkey.
källa: http://www.holocaust-history.org/auschwitz/body-disposal/]
Hit skulle man alltså skicka Ungerns alla judar, till vilket pris som helst!

Var det i praktiken en dödsdom?? Nej, inte alls enligt molly62. Wannseekonferensen stipulerade ju att deportationerna (i det här fallet till Auschwitz Birkenau) "skulle slutföljas oberoende hur situationen var i Europa och kriget".

Edit:
Men nu handlar ju inte tråden om varför vi tror på att tyfus (bl a) härjade och dödade så många fångar i lägren utan om att judar mördades i industriell skala, och därför kan man definitivt fråga sig...
Citat:
If the SS could cremate 94 corpses during one day in the 2 Gusen muffles, why did they build 52(!) muffles in Auschwitz-Birkenau? "Holocaust revisionists" have not been able to answer this question.

[källa: http://www.holocaust-history.org/~dkeren/cremation/]
Senast redigerad av d00rkey 2013-03-12 kl. 09:24.
2013-03-12, 11:08
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
.........

Var det i praktiken en dödsdom?? Nej, inte alls enligt molly62. Wannseekonferensen stipulerade ju att deportationerna (i det här fallet till Auschwitz Birkenau) "skulle slutföljas oberoende hur situationen var i Europa och kriget".

Edit:
Men nu handlar ju inte tråden om varför vi tror på att tyfus (bl a) härjade och dödade så många fångar i lägren utan om att judar mördades i industriell skala, och därför kan man definitivt fråga sig...
Citat:
If the SS could cremate 94 corpses during one day in the 2 Gusen muffles, why did they build 52(!) muffles in Auschwitz-Birkenau? "Holocaust revisionists" have not been able to answer this question.

[källa: http://www.holocaust-history.org/~dkeren/cremation/]

Det har jag också undrat länge, varför tyskarna hade sådan överkapacitet. Om det nu dog inte så många enligt Molly's källuppgifter. Sedan planerade de bygga större effektiva ugnar.
http://www.topfundsoehne.de/cms-www/index.php?id=120&l=1

Om det inte dog så många per dag, varför hade de gjort då stora "likällare" under? Skulle de bränna speciella dagar? De borde brännas direkt tanke på smittorisken. Sedan sådana STORA utrymme?? Till vad??

http://www.nizkor.org/ftp.cgi/camps/auschwitz/images/ftp.cgi?camps/auschwitz/images//k2-constr-plans-0932.jpg

Sedan varför hade de 4 stora krematorium utanför lägret? Nära järnvägen. Var det för transportera dem ut de döda med järnväg till ugnarna? (ironi). Om det var för sjukdom de byggde dem! Varför inte lägga dem i mitten, eller 2 st på norra(öster på bilden) sidan, 2 st på södra sidan(väster på bilden). Nej då! alla 4 på norra(öster) sidan och utanför lägret.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/10/Birkenau25August1944.jpg/728px-Birkenau25August1944.jpg

Det blir jättelånga sträckor för manskapet transportera de döda . Så om de planerade transoretera dem så verkligen?? Det är inte för de skulle vandra direkt från järnvägen till döden??
2013-03-12, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babord
Jag skall här förtydliga litet av ovanstående:

När det gällde det av Hitler vid krigsutbrottet godkända "barmhärtighetsdödandet", där vederbörande alltså avlivades med gas eller genom en injektion, så skulle den närmast anhörige underrättas. Detta skedde med ett beklagande av att vederbörande oftast hastigt avlidit och där dödsattesten oftast hade en påhittad dödsorsak. Men eftersom de flesta av dem som omfattades av dödshjälpsprogrammet var svårt efterblivna eller psykiskt sjuka, vilket man knappast hastigt dör av, så väckte den påhittade dödsorsak som oftast angavs tvivel och misstänksamhet bland de anhöriga. Det fanns också katolska präster med högt anseende som vågade protestera. Detta ledde till att de flera tiotusentals "barmhärtighetsmorden" för en tid i varje fall upphörde.

Sedan förekom det beträffande de tiotusentals som av domstol dömts till dödsstraff för t.ex. något av de vanliga "brotten mot staten", som kunde vara att man lyssnat på fiendens radio eller att man uttalat sig tvivlande om segern eller att man "planerat sabotage" (i vilket ingick otillåten politisk verksamhet) o.s.v., att den närmast anhörige meddelades avrättningen och i avskräckande syfte även skälen till den. Han fick även en räkning på avrättningskostnaderna att skyndsamt betalas...

Beträffande koncentrationslägren fanns det sällan anledning att underrätta anhöriga om någon dött, eller var han ens fanns. Det utfärdades även en förordning, som ofta ansågs tillämplig, se http://en.wikipedia.org/wiki/Nacht_und_Nebel . Alltså att försvinna i "Natt och Dimma".

Vid ankomsten till Auschwitz och till förintelselägren (Belzec, Sobibor och Treblinka) registrerades bara de, som ständigt påpekats, som ansågs kunna arbeta, alltså kanske 25 % av de ankomna. Resterande fördes direkt till den oftast närbelägna gaskammaren, utan att nazisterna besvärade sig om att inhämta några personuppgifter. Om det fanns några släktingar kvar, så var det ju ändå bara judar! Och de kunde ju infångas vid nästa aktion.......
Nu talar vi inte om eutanasi, utan om lägren.
Jag bad dig läsa reglerna för alla koncentrationsläger. Du hittar dem i Death dealer av Rudolf Höss. Där står det hur de behandlade de döda fångarna. Olika regler fanns för de fem olika avdelningarna, så du skall läsa reglerna för avdelning II där det står om transporten av liket till närmaste krematorie och hur chefen för avdelningen skulle gå tillväga då.
Skulle man endast ha använt 25% av fångarna som anlände till lägren som arbetskraft, så skulle mängden arbetare aldrig ha räckt till alla företag i området. Det var ju redan svårt att få den mängd som kom till lägret att uppfylla alla hyreskontrakt med företagen som gjorts upp, och år 1944 var efterfrågan på fångarbetare ännu högre än den varit förut.
2013-03-12, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Det har jag också undrat länge, varför tyskarna hade sådan överkapacitet. Om det nu dog inte så många enligt Molly's källuppgifter. Sedan planerade de bygga större effektiva ugnar.
http://www.topfundsoehne.de/cms-www/index.php?id=120&l=1

Om det inte dog så många per dag, varför hade de gjort då stora "likällare" under? Skulle de bränna speciella dagar? De borde brännas direkt tanke på smittorisken. Sedan sådana STORA utrymme?? Till vad??

http://www.nizkor.org/ftp.cgi/camps/auschwitz/images/ftp.cgi?camps/auschwitz/images//k2-constr-plans-0932.jpg

Sedan varför hade de 4 stora krematorium utanför lägret? Nära järnvägen. Var det för transportera dem ut de döda med järnväg till ugnarna? (ironi). Om det var för sjukdom de byggde dem! Varför inte lägga dem i mitten, eller 2 st på norra(öster på bilden) sidan, 2 st på södra sidan(väster på bilden). Nej då! alla 4 på norra(öster) sidan och utanför lägret.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/10/Birkenau25August1944.jpg/728px-Birkenau25August1944.jpg

Det blir jättelånga sträckor för manskapet transportera de döda . Så om de planerade transoretera dem så verkligen?? Det är inte för de skulle vandra direkt från järnvägen till döden??
Nu är det redan så att de rum som fanns i byggnaderna har blivit "omskrivna" av er. Det som var duschrum har blivit gaskammare. Sedan finns det inte några bevis på att byggnaderna vid järnvägensslut i Birkenau var gaskammare, för det finns inte luckor på taket av dem. De har ryssarna glömt att tillverka efter kriget, så som de gjort i läger I, och gjort om bårrummet till gaskammare.

Varför skall det vara så viktigt för er att förintelsen ägt rum. Vad vinner ni på den lögnen, den är ju Judarnas och de drar sin egna nytta av den. Eller finner ni det intressant att tro på dessa historier som är så orealistiska att det riktigt lukatar lögn.
Dessutom måste ni ju vara väldigt råa personer som på något sätt njuter av att tala och skriva om att det gasades, kremerades osv.
Det är synd om människor som låter sig luras av Judar.
2013-03-12, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Jag ger inte mycket för dina siffror om jag ska uttrycka mig milt, men du kan i vart fall vara så precis som möjligt med dina källhänvisningar.

När det gäller det totala antalet dödade ungerska judar har jag för mig att Nationalencyklopedien uppger ca 560 000.

Pressac (1993) t.ex. (som jag tidigare uppmanat dig läsa) citerar George Wellers studie från 1983. 148 konvojer med 438 000 ungerska judar skickades till Auschwitz 1944. Bara ca 28 000 registrerades. Du har själv skrivit att de flesta var i dåligt skick och inte dög för arbete. Men en lång resa till Auschwitz, där sjukdomar och svält rådde, skulle barn, kvinnor och åldringar till varje pris företa sig katastrofmånaderna 1944. Märkligt eller hur?
Ja, det var en lag som gjorde att Judarna skulle avskiljas ifrån den övriga befolkningen genom att transportera dem till koncentrationslägren. Det här har jag ju försökt förklara tidigare, och nu orkar jag inte längre.
2013-03-12, 14:49
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ja, det var en lag som gjorde att Judarna skulle avskiljas ifrån den övriga befolkningen genom att transportera dem till koncentrationslägren. Det här har jag ju försökt förklara tidigare, och nu orkar jag inte längre.

Det är inte första gången du inte orkar fortsätta... Läs Pressac (1993), när du orkar.
2013-03-12, 14:52
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Nu är det redan så att de rum som fanns i byggnaderna har blivit "omskrivna" av er. Det som var duschrum har blivit gaskammare. Sedan finns det inte några bevis på att byggnaderna vid järnvägensslut i Birkenau var gaskammare, för det finns inte luckor på taket av dem. De har ryssarna glömt att tillverka efter kriget, så som de gjort i läger I, och gjort om bårrummet till gaskammare.

Varför skall det vara så viktigt för er att förintelsen ägt rum. Vad vinner ni på den lögnen, den är ju Judarnas och de drar sin egna nytta av den. Eller finner ni det intressant att tro på dessa historier som är så orealistiska att det riktigt lukatar lögn.
Dessutom måste ni ju vara väldigt råa personer som på något sätt njuter av att tala och skriva om att det gasades, kremerades osv.
Det är synd om människor som låter sig luras av Judar.

Vad hände med "duschrummen" hösten 1944/ vintern 1945?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in