Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-22, 07:58
  #6157
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Nej! det är inte felöversatt!! Sedan tänker du på hans tal, i poznan. Där det har varit den diskussion.
Men det har visat han säger inte så. Han menar utrota precis som han säger.

Du är välkommen försöka övertyga oss, ingen av "förnekarna" har lyckats (FB) Himmlers tal i Poznan

Kan läsa härifrån : (FB) Himmlers tal i Poznan och framåt. Diskussionen dog med Amiral Engels vittne i trentpark.

Ett av de många säkra kort att det är äkta är läsa om Amiral Engel , konservation. Googleöversättning
På en bandinspelning från den 22 april 1945, frågar viceamiralen Utke befälhavaren för den rikets Nordsjön flotta, amiral Engel: "Tror du dessa historier om läger?"

"Ja, naturligtvis!" svar Engel. "Jag har känt mig under en lång tid var det så. Vi var på Posen när denne man berättade hur han dödade judarna. Jag kan mycket väl ihåg hur han sa. "När jag frågade dödade du barn och jag kan bara svara jag inte så feg som jag lämnar till mina barn ett jobb som jag kan göra mig själv"
(FB) Himmlers tal i Poznan

Det är lite lustiga felöverssätningar här och där.. "Jag underbar all inblandning" ?
2015-05-24, 19:42
  #6158
Medlem
D_V_Ss avatar
Brukar tro på saker innan de överbevisas. Därför tror jag med all önskvärd tydlighet på förintelsen - vad nu "tro på" menas.

Har inte sett några bevis på motsatsen. En "messias" är inte nog, man måste få med sig hela folket. Orka leva i konspirationsdårarnas unkna rum och korridorer.
2015-05-25, 10:37
  #6159
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siongojim
Om Hitlers plan var att utrota alla judar, varför släppte han då iväg 60.000 till Palestina? Var är logiken?

Så det är omöjligt att en regim byter strategi?
2015-05-27, 10:12
  #6160
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feohtyr
Så det är omöjligt att en regim byter strategi?

Strategi? Handlar om ideologi. Sånt ändrar man inte på. Ungefär som att dra en pararell att moderaterna skulle sluta sänkta skatter när de sitter i regeringsställning.
2015-05-27, 12:09
  #6161
Medlem
d00rkeys avatar
En ideologi bygger, som antyds av namnet, på idéer. Hos nazister t ex att judarna representerar det ondaste av allt ont. Hur man väljer att lösa "problemet" handlar om val av strategi. Hos nazister så kan det i en mildare form vara att deportera eller låta judarna flytta från deras inflytelsesfär och i en radikalare form att helt enkelt att döda dem.

Detta visas av t ex den rätt berömda (eller ökända) så kallade Madagaskarplanen. Denna fick dock snabbt strykas i och med att realiteterna inte var riktigt så som nazisterna skulle önska att de var. Förutom att det nog kan anses vara en rätt vild idé så kom krigets realiteter emellan så att säga. Så vad skulle man göra med alla judar, den store fienden, som fanns på nazikontrollerade områden? Tja. En tämligen självklar lösning är så klart att se till att de verkligen försvinner!
2015-05-27, 22:03
  #6162
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
En ideologi bygger, som antyds av namnet, på idéer. Hos nazister t ex att judarna representerar det ondaste av allt ont. Hur man väljer att lösa "problemet" handlar om val av strategi. Hos nazister så kan det i en mildare form vara att deportera eller låta judarna flytta från deras inflytelsesfär och i en radikalare form att helt enkelt att döda dem.

Detta visas av t ex den rätt berömda (eller ökända) så kallade Madagaskarplanen. Denna fick dock snabbt strykas i och med att realiteterna inte var riktigt så som nazisterna skulle önska att de var. Förutom att det nog kan anses vara en rätt vild idé så kom krigets realiteter emellan så att säga. Så vad skulle man göra med alla judar, den store fienden, som fanns på nazikontrollerade områden? Tja. En tämligen självklar lösning är så klart att se till att de verkligen försvinner!
Framförallt visades det ju i alla de förföljelser som skedde innan och under kriget, man behöver inte referera till en speciell plan. Det hela blir ju uppenbart när man ser hur det bildades ghetton osv.
2015-05-28, 17:32
  #6163
Medlem
Smellmysockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Framförallt visades det ju i alla de förföljelser som skedde innan och under kriget, man behöver inte referera till en speciell plan. Det hela blir ju uppenbart när man ser hur det bildades ghetton osv.

Exakt. Det måste ses i sitt sammanhang där och då. Inte genom att försöka hitta bortförklaringar i översättningar av ett enskilt dokument 70 år senare.
2015-05-29, 04:58
  #6164
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
En ideologi bygger, som antyds av namnet, på idéer. Hos nazister t ex att judarna representerar det ondaste av allt ont. Hur man väljer att lösa "problemet" handlar om val av strategi. Hos nazister så kan det i en mildare form vara att deportera eller låta judarna flytta från deras inflytelsesfär och i en radikalare form att helt enkelt att döda dem.

Detta visas av t ex den rätt berömda (eller ökända) så kallade Madagaskarplanen. Denna fick dock snabbt strykas i och med att realiteterna inte var riktigt så som nazisterna skulle önska att de var. Förutom att det nog kan anses vara en rätt vild idé så kom krigets realiteter emellan så att säga. Så vad skulle man göra med alla judar, den store fienden, som fanns på nazikontrollerade områden? Tja. En tämligen självklar lösning är så klart att se till att de verkligen försvinner!

Jag undrar hur de tänkte om "madagaskar" problemet ?
Hur hade tänkt de att få plats med alla ? 11 000 000 judar i Europa är några stycken. Ön i och för sig stor, men där bor andra också.

Sedan kan de inte fortsätta suga ut, terrorisera det tyska folket från ön ? Det fanns både telefon o telegrafi på den tiden.
2015-05-29, 11:14
  #6165
Medlem
Smellmysockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Jag undrar hur de tänkte om "madagaskar" problemet ?
Hur hade tänkt de att få plats med alla ? 11 000 000 judar i Europa är några stycken. Ön i och för sig stor, men där bor andra också.

Sedan kan de inte fortsätta suga ut, terrorisera det tyska folket från ön ? Det fanns både telefon o telegrafi på den tiden.

Hela Madagaskar idén byggde på att man först beslagtog alla judars tillgångar samt avgift för transporten till Madagaskar. Efter att nazisterna besegrat Frankrike, men inte England, föll iden. Fanns inget sätt att transportera judarna till Madagaskar (tillräckligt med tonnage) samt att England dominerade haven. T om för en nazist blev hela övningen orealistisk och för kostsam, båtarna behövdes för att klara Tysklands behov.

Om öns storlek inte klarat av att hantera antalet personer som skulle flyttas ditt är en helt ointressant fråga i sammanhanget. Tror du verkligen att Hitler & Co satt och oroade sej för hur judarnas situation skulle vara om de lyckats flytta dem till Madagaskar?

Jag tror du missförstår vad nazisterna avsikt var. De var inte ute efter att ringa (?) Madagaskar och hota "hit med stålar" eller telegrafera (?) anonyma hot. De ville till vilket pris som helst bli av med judarna helt och hållet för all tid. Du verkar tro att de var ute efter att behålla dem för att kunna "mobba dem" när anda föll på i Örnnästet.
2015-05-30, 04:58
  #6166
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smellmysocks
Hela Madagaskar idén byggde på att man först beslagtog alla judars tillgångar samt avgift för transporten till Madagaskar. Efter att nazisterna besegrat Frankrike, men inte England, föll iden. Fanns inget sätt att transportera judarna till Madagaskar (tillräckligt med tonnage) samt att England dominerade haven. T om för en nazist blev hela övningen orealistisk och för kostsam, båtarna behövdes för att klara Tysklands behov.

Om öns storlek inte klarat av att hantera antalet personer som skulle flyttas ditt är en helt ointressant fråga i sammanhanget. Tror du verkligen att Hitler & Co satt och oroade sej för hur judarnas situation skulle vara om de lyckats flytta dem till Madagaskar?

Jag tror du missförstår vad nazisterna avsikt var. De var inte ute efter att ringa (?) Madagaskar och hota "hit med stålar" eller telegrafera (?) anonyma hot. De ville till vilket pris som helst bli av med judarna helt och hållet för all tid. Du verkar tro att de var ute efter att behålla dem för att kunna "mobba dem" när anda föll på i Örnnästet.

11 000 000 är rätt så många. Nej ! Tro knappast de behövde oroa sig för det.

Jag tro du missförstod vad jag skrev.
Tyskarna ansåg judarna var ett hot mot deras existera. Tyskarna hade fått för sig att judarna skulle utföra ett krig emot den tyska befolkningen. På olika sätt som handelskrig,företagsköp, utsugning av tyskarna m.m

Det jag undrade var, skulle inte judarna kunna fortsätta sitt krig och hota tyskarna existens, om de bodde i Madagaskar? Judarna skulle kunna utnyttja de kommunikations möjligheterna som fanns i Madagaskar, som telefon, telegrafen m.m

Sedan ingick England med ett 30 tal andra länder som vägrade ta emot judarna. Det enligt Evian konferensen 1938. http://www.levandehistoria.se/fakta-...iankonferensen
2015-06-10, 16:42
  #6167
Medlem
Crossmacks avatar
Den här tråden är lång och svåröverskådlig, och på sistone har skribenter tyckt att det har varit okej att skriva vadsomhelst relaterat till förintelsen här.

Därför tar jag nu och låser den. Diskussionerna får gå vidare i andra trådar där de blir enklare att följa. Den får såklart ligga kvar och kan läsas av de som är intresserade av debatten.

Låst //Moderator

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback