2013-03-01, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Skitsnack. Du har ju tid att sitta här dagligen. Som sagt du har fått några KONKRETA fall att ta itu med. Koppla ur en tid och jobba på med de försvunna varvat med jobb (som vi alla har).
Barn dog i lägren, det har jag inte tvekat på. De dog av samma åkommor som andra fångar. Hur de transporterades har jag inte några listor över, så det kan jag inte närmare gå in på för alla ankomna fångar och sedan vidare transporterade är en klumpsumma där man inte skillt tar upp mängden barn.

Eftersom det finns över 300 000 fd. lägerfångar som ännu lever idag så betyder det att dödligheten bland barnen inte var så hög som man kan läsa i tex. den litteratur som Auschwitz museet ger ut.
Alla dessa 300 000 som bor i Israel, och sedan de i andra länder som också är överlevande, så var ju barn då och många av dem har varit 4 åringar då. De yngsta är väl där om 70 år idag, eller hur?
Eller vad tror du?
2013-03-01, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Vi förstår varför.
Det är jobbigt när sanningen som du försökt undertycka i ett helt liv står och stirrar en i ögonen.
Berättade inte din farfar eller pappa om dessa små barn som bara försvann när de kom fram till Auschwitz?

/VV
Barnen försvann inte. Endel av dem bodde i familjelägret med sina föräldrar och andra bodde i baracker som var speciellt för barn och de blev sedan omhändertagna av andra fångar.
Dödligheten bland barnen var högre ju lägre ned i ålder man går, på grund av att det kryllade av olika infektionssjukdomar som de inte hade lika bra immunitet emot som de vuxna fångarna. Då mängden av barnen blev för hög som tex. i Birkenau så sände man special transporter med barn till andra läger i Lodz området, och det har jag skrivit om många gånger redan tidigare.
Jag har inte hört några andra berättelser om barnen, än att min far ärvde en rock och byxor ifrån "Canada" som tillhört ett barn som avlidit i lägret. Kläderna hade varit med i hans bagage, då han anlänt till lägret. Det var då min far började skolan i Auschwitz. Korruptionen var ganska hög i lägret, om jag får vara ärlig. Annars hade familjen en egen skräddare och skomakare.
Barnen bodde också längre bort i Birkenau, och jag har skrivit om dem i tidigare inlägg i denna tråd.
De var ju arbetskraft och hade lättare sysslor i lägret och i trädgårdar i tex. Raisko. De mindre barnen gick i skola i lägret.
Inte gaskammar sagor.
2013-03-01, 20:19
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molly62
Barn dog i lägren, det har jag inte tvekat på. De dog av samma åkommor som andra fångar. Hur de transporterades har jag inte några listor över, så det kan jag inte närmare gå in på för alla ankomna fångar och sedan vidare transporterade är en klumpsumma där man inte skillt tar upp mängden barn.

Eftersom det finns över 300 000 fd. lägerfångar som ännu lever idag så betyder det att dödligheten bland barnen inte var så hög som man kan läsa i tex. den litteratur som Auschwitz museet ger ut.
Alla dessa 300 000 som bor i Israel, och sedan de i andra länder som också är överlevande, så var ju barn då och många av dem har varit 4 åringar då. De yngsta är väl där om 70 år idag, eller hur?
Eller vad tror du?

Så du tycker att du är smart

1. att undviker det konkreta exempel du fått

2. och mala om ditt gamla svammel?

Gå ut i stallet och gråt över farfar i stället.
2013-03-02, 09:31
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
[...]
Alla dessa 300 000 som bor i Israel, och sedan de i andra länder som också är överlevande, så var ju barn då och många av dem har varit 4 åringar då. [...]
Eftersom du är Hitlerist, eller NS som det så flådigt ska heta nu för tiden, så tar jag självklart dina uppgifter med en stor nypa salt... 300 000 överlevare bara i Israel? Och så ytterligare överlevare i andra länder?? Hävdar du att alla dessa kommer från just Auschwitz? Och var har du fått siffran 300 000 ifrån, om jag får fråga?

Dessa frågor har dock ingenting direkt med min tro på Förintelsen som en historisk händelse att göra. Får väl se om du kanske kan ändra på det, "lieber" Molly?
2013-03-02, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Eftersom du är Hitlerist, eller NS som det så flådigt ska heta nu för tiden, så tar jag självklart dina uppgifter med en stor nypa salt... 300 000 överlevare bara i Israel? Och så ytterligare överlevare i andra länder?? Hävdar du att alla dessa kommer från just Auschwitz? Och var har du fått siffran 300 000 ifrån, om jag får fråga?

Dessa frågor har dock ingenting direkt med min tro på Förintelsen som en historisk händelse att göra. Får väl se om du kanske kan ändra på det, "lieber" Molly?
Det gäller överlevande ifrån alla läger. Inte bara Auschwitz. Uppgifterna om 300 000 härstammar ifrån en Amcha raport som är gjord av de Israeliska myndighterna för ett psykosocialt vårdprogram för överlevande lägerfångar.
Då endast 40% av alla Judar som emigrerade for till Israel efter krigets slut, och då många av dem stannade kvar i Europa, så måste ju det världsliga antalet över fd. lägerfångar vara ännu högre.
Uppgifterna är ifrån artikeln Vierteljarheszeitschrift fuer freie geschichsforschung. Artikeln är från 1997, så den är ju inte den färskaste.
Så antalet judar i europa har varit mycket större efter kriget än vad man uppgav då.
2013-03-02, 14:39
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Det gäller överlevande ifrån alla läger. Inte bara Auschwitz. Uppgifterna om 300 000 härstammar ifrån en Amcha raport som är gjord av de Israeliska myndighterna för ett psykosocialt vårdprogram för överlevande lägerfångar.
Då endast 40% av alla Judar som emigrerade for till Israel efter krigets slut, och då många av dem stannade kvar i Europa, så måste ju det världsliga antalet över fd. lägerfångar vara ännu högre.
Uppgifterna är ifrån artikeln Vierteljarheszeitschrift fuer freie geschichsforschung. Artikeln är från 1997, så den är ju inte den färskaste.
Så antalet judar i europa har varit mycket större efter kriget än vad man uppgav då.

Så du tycker du är trovärdig när du nu till slut kommer med en källa? En av förintelseförnekarnas alster??? Bravo.

Jag väntar på din redovisning av barnen.
2013-03-02, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Så du tycker du är trovärdig när du nu till slut kommer med en källa? En av förintelseförnekarnas alster??? Bravo.

Jag väntar på din redovisning av barnen.
Det jag tidigare skrivit om barnen är det ända jag vet, och jag förstår inte varför man skall hänga upp sig just på barnen i denna tråd.
Jag förstår inte varför du skall ha mig att erkänna att en massa barn blev mördade, då det inte ens finns bevis över någon massavrättning av judarna i lägren och överhuvudtaget någon plan på att göra någonting sådant.

Segermakterna hävdar att det fanns en plan över det, men var finns bevisen på det. Wannseekonferensen 1942 är inget bevis på att den slutliga lösningen på Judefrågan skulle ha varit massavrättning, då dokumenten ifrån konferensen bevisar att man hade plander på att skicka Judarna österut. Detta har tolkats som att man på mötet skulle ha talat i koder till varandra och egentligen diskuterat en mordplan för att utrota alla Judar.

Det jag skrivit om barnen är de enda uppgifterna jag har. Att man efter kriget tolkat alla fångar, som genast vidare trasnporterades till andra läger än destinationen och som på grund av detta inte blev registrerade, som gasade är ju det man bygger upp lögnen på. Genom denna version ser det ju ut som om en massa barn och andra fångar faktiskt mördades, men om det fortfarande finns 300 000 överlevande, så kan ju inte det vara sant att destisnationen var gaskammare och krematorie utan att de blev vidare transporterade så som tyska uppgifter bevisar.
Det finns så mycket som är svårt att besvara, då det gäller fångarna och barnen. Hur många fångar och barn blev deporterade via Auschwitz och andra transit läger till de trasnitläger som fanns i de ockuperade områdena längre i öster, och vad hände med överlevande efter kriget. Det finns ju inte ens dokument över allt detta, hur tror du att jag skall kunna ge en redovisning över barnen.
2013-03-02, 18:37
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Jag kan konstatera att det allltså inte bara gäller Auschwitzöverlevare. Det kanske i själva verket inte ens gäller judar som befunnit sig i koncentrations-, arbets- eller förintelseläger?

Som du säkert vet så flydde ju i princip alla Danmarks judar till Sverige under kriget, plus en mängd norska judar. Jag kan slå vad om att även en del judar av andra nationaliteter lyckades komma till Sverige istället för de fina "transitlägrena" som SS byggt upp i Polen? Sedan har vi ju de som kom till Schweiz, Spanien, Portugal, Storbritannien och de delar av Ryssland som Wehrmacht och Waffen-SS inte lyckades "befria". För att inte tala om dem som de gamla nassarna inte lyckades eller hann lägga vantarna på. Alla sådana judar betraktar jag, och en del andra, som överlevare av Förintelsen. Så... Ja, 300 000 överlevare i Israel låter faktiskt som en ganska trovärdig siffra ändå. Fast jag har inte ansträngt mig för att kolla din källa. (Det vore klart enklare med en länk, men det är inte alltid uppgifter finns på nätet heller.)
2013-03-02, 18:46
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
[...]
Det finns så mycket som är svårt att besvara, då det gäller fångarna och barnen. Hur många fångar och barn blev deporterade via Auschwitz och andra transit läger till de trasnitläger som fanns i de ockuperade områdena längre i öster, och vad hände med överlevande efter kriget. Det finns ju inte ens dokument över allt detta, hur tror du att jag skall kunna ge en redovisning över barnen.
Problemet är att när det finns uppgifter om motsatsen så väljer du att konsekvent se historien i en för nazisterna så fördelaktig dager som möjligt istället för att lita till de uppgifter som finns. Just barnens öde är jag inte så insatt i men vi har ju uppgifter om en kontingent norska judar som skeppades till Auschwitz och att man när det gäller ca 97 % av dem (har jag för mig) vet att de "försvann" direkt vid ankomsten dit... Fast utan något som helst kvitto på eller trovärdiga uppgifter om att de transiterades (?) och trots alla andra fakta vi känner till om Auschwitzkomplexet idag så väljer alltid nya nazister och andra Hitlerkramare den absolut välvilligaste tolkningen för SS och NS-staten.
2013-03-02, 19:39
Medlem
Citat:
Problemet är att när det finns uppgifter om motsatsen så väljer du att konsekvent se historien i en för nazisterna så fördelaktig dager som möjligt istället för att lita till de uppgifter som finns. Just barnens öde är jag inte så insatt i men vi har ju uppgifter om en kontingent norska judar som skeppades till Auschwitz och att man när det gäller ca 97 % av dem (har jag för mig) vet att de "försvann" direkt vid ankomsten dit... Fast utan något som helst kvitto på eller trovärdiga uppgifter om att de transiterades (?) och trots alla andra fakta vi känner till om Auschwitzkomplexet idag så väljer alltid nya nazister och andra Hitlerkramare den absolut välvilligaste tolkningen för SS och NS-staten.
Var finns de uppgifter om de Norska Judarna att de genast försvann? Hur kan man veta det, då alla de upgifter som man hade i lägret var endast till lägrets förfogande och alla som arbetade inom SS i lägren hade tystnadsplikt.
Antalet Norska Judar var inte så stort i Auschwitz. De flesta av Judarna var från Polen, Tyskland,Frankrike, Holland, Begien, Jugoslavien, Ungern, Grekland, Italien. Antalet Norska Judar var inte stor i lägret och de första anlände i Januari 1943. Att fångar försvann, som det såg ut, är inte riktigt sant för de kunde förflyttas ifrån lägret till ett annat och de kunde insjukna i en dödlig sjukdom och dö. Risken för den var hög och antalet döda i sjukdomen steg redan i Oktober 1941 och behölls högt ända till hösten 1944. Fångar kunde också avlida i arbetsolyckor.
2013-03-02, 19:55
Medlem
Citat:
Jag kan konstatera att det allltså inte bara gäller Auschwitzöverlevare. Det kanske i själva verket inte ens gäller judar som befunnit sig i koncentrations-, arbets- eller förintelseläger?

Som du säkert vet så flydde ju i princip alla Danmarks judar till Sverige under kriget, plus en mängd norska judar. Jag kan slå vad om att även en del judar av andra nationaliteter lyckades komma till Sverige istället för de fina "transitlägrena" som SS byggt upp i Polen? Sedan har vi ju de som kom till Schweiz, Spanien, Portugal, Storbritannien och de delar av Ryssland som Wehrmacht och Waffen-SS inte lyckades "befria". För att inte tala om dem som de gamla nassarna inte lyckades eller hann lägga vantarna på. Alla sådana judar betraktar jag, och en del andra, som överlevare av Förintelsen. Så... Ja, 300 000 överlevare i Israel låter faktiskt som en ganska trovärdig siffra ändå. Fast jag har inte ansträngt mig för att kolla din källa. (Det vore klart enklare med en länk, men det är inte alltid uppgifter finns på nätet heller.)
Men de måste ju ha varit i läger före de kan bli fd. lägerfångar som jag skrev i inlägget.
Om man tänker för hur länge sedan kriget var och de flesta som lever idag av fd. lägerfångarna var barn då, så fanns det ju också de som var vuxna då och som redan är döda idag. Så om man räknar med de 300 000 som finns beskrivna i Amcha raporten så måste ju antalet 1945 ha varit ca 1 miljon som överlevde lägertiden.
2013-03-03, 09:45
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Det jag tidigare skrivit om barnen är det ända jag vet, och jag förstår inte varför man skall hänga upp sig just på barnen i denna tråd.

Man kan hänga upp sig på så gott som allt du skriver. Jag har börjat med att fråga dig om barnen och längre har vi inte kommit. Du löser inte problemet att tala runt det. Det är du som drar ut på det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in