2012-08-07, 19:44
Medlem
Ahvenmaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Wasteland-
Så vad skiljde då tyskarnas "förintelse" mot ryssarnas, amerikanernas, japanernas, svenskarnas, engelsmännens och alla andra länders fångläger? Svenskarna avrättade fångar och det dog fler människor i Gulag.

OffTopic. Eller hur?

Citat:
Jag har inte stött på några uppgifter om att tyskarna medvetet svälte ihjäl människor (mattillgången var bra i lägren till infrastrukturen bombades sönder av de allierade)

Inte jag heller. Om målet är att ha ihjäl en väldig massa människor så är svält en långdragen och osäker metod. Det utesluter ju inte att många människor ändå svalt ihjäl, vi har ju alla sett hur döda och överlevande lägerfångar såg ut när deras läger befriades 1945.

Citat:
det gjorde däremot Churchill mot indierna 1943 när han lät 2 miljoner människor dö.

OffTopic, men blev nyfiken. Menar du att de dog av svält eller av aktiv användning av våld? Massor av indier har svultit ihjäl även efter att landet blev fritt, det är väl först de senaste åren de har lyckats hantera massvälten någorlunda.

Citat:
Vad exakt är det som gör tyskarna ondare än andra folk?

Tror inte att tyskar är ondare än andra. Är tvärtom rätt förtjust i Tyskland själv och har varit där ganska mycket. Men kombinationen av blind auktoritetstro och allmän duglighet kan leda riktigt fel. Naziledningen fattade beslut om massmord i en industriell skala och olika företag och organisationer började dessvärre leverera. Det är klart att det blir liksom lite konstigt efteråt.
2012-08-07, 20:51
Medlem
Storm.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmler!
Vad spelar det egentligen för roll om folk dog av sjukdomar eller gasning? De dog för att de blev inspärrade i läger mot sin vilja pga brottet att de var judar. Att påstå att förintelsen inte ägde rum är patetiskt. Nazisterna är ansvariga för miljontals människors död, och ja, jag vet att alla inte var judar.

Vad det spelar för roll? Fråga de som fick hänga i repet oskyldigt dömda för påhittade brott och alla de som blivit jagade förföljda och trakasserade av LÅNGNÄSTA "detektiver".

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/jakten-pa-de-sista-nazisterna_7357964.svd

97 år och hetsad in till graven för smutsiga lögner.

Citat:
Hade ni själva velat sitta i t ex Auschwitz Birkenau?

Jag hade inte ens valt att stanna i Tyskland, de hade inga rättigheter att bo och leva där så varför ens stanna?
2012-08-07, 21:01
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storm.
Vad det spelar för roll? Fråga de som fick hänga i repet oskyldigt dömda för påhittade brott och alla de som blivit jagade förföljda och trakasserade av LÅNGNÄSTA "detektiver".

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/jakten-pa-de-sista-nazisterna_7357964.svd

97 år och hetsad in till graven för smutsiga lögner.

Jag hade inte ens valt att stanna i Tyskland, de hade inga rättigheter att bo och leva där så varför ens stanna?

Min mofrars släkt hade levt där i många generationer. Varför hade han han ingen rätt att bo eller leva där?
2012-08-07, 21:07
Medlem
Storm.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahvenmaa
Hur vet du det? Var du med? Själv "vet" jag inte ens att de allierade bombade tyska städer

Spelar du dum nu eller? Jag vet inte om jag ens ska svara på det här.

Ja ruinerna är påhittade, det sprängdes aldrig några städer. Det var 250 000 amerikanska soldater som fick i uppdrag att gömma Frauenkirche, den har ännu inte hittats undra vad som hände?

Seriöst, varför har du problem med att sätta saker i kontext för? Du jämför vatten med vin, det finns spår i jordskorpan som inte ljuger om vad som har hänt, jämför med en hög utmärglade lik som fortfarande ingen kan svara mig på hur man fastslagit att det var judar eller inte?

Samma sak med den där högen med glasögon, är det bara judar som har glasögon eller? Jag förstår verkligen inte.

Citat:
Har inte orkat rota bakåt i tråden, men var dök juden upp som du hänvisar till? Det blir lite förvirrande att läsa när du skriver så där.

Något inlägg Herkulesbig gjorde.

Citat:
Om du menar att dokumentationen som styrker svält och sjukdomar är korrekt medan dokumentationen som styrker massmord av judar och andra är fantasier, så vore det intressant att få veta vilka intellektuellt hållbara argument du har för det. Vilka är källorna och på vilka grunder ärt vissa trovärdiga men andra inte?

Finns det källor för att folk har dött under okända omständigheter eller finns det källor för exakt hur de dog? Finns det obduktionspapper på samtliga?

Citat:
Vidare, vem har påstått att ingen dog av svält eller sjukdomar? Naturligtvis var det massor av civila som dog den vägen. I och utanför läger. En hel del stridande borde också ha gått åt p g a sjukdomar eller svält i fångläger.

Ni uppenbarligen då ni sa att när jag sa att jag visste att folk dog av svält och sjukdomar så var jag opålitlig, svårt att tolka det annorlunda än att ni inte trodde på att folk dog av just svält och sjukdomar.

Citat:
Men svält och sjukdomar är OffTopic. Det var liksom inte huvudspåret inom förintelsen, utan det var massavrättningar. Först i liten skala meddelst hängningar, gevär och ksp, koloxid från bilar och därefter mer industriellt, genom gas på för ändamålet byggda anläggningar.

Att hänga någon tar lång tid, upp till en snara, lång tid för att dö och kroppen måste fortfarande förflyttas. Vapen kräver ammunition, ammunition som inte fanns eftersom den användes för att försvara rikets gränser.

Att folk skulle gasats ihjäl med bilar är så otroligt löjligt så jag väljer att inte ens kommentera det, det tar väldigt lång tid.

Att gas skulle vara tyskarnas industriella lösning är också väldigt korkat, då gas fortfarande lämnar kroppar som måste förflyttas, det tar alldeles för lång tid. Man har hört om folk som har berättat om att de fylldes hela rum med människor som alla sedan gasades, det konstiga med det är att ingen verkar i ha åtanke att tömma det där rummet med ca 200 personer på 60 kg styck tar ungefär en dag bara det.

Citat:
Nja, det var väl ur nazisternas synvinkel inte oönskat om folk dog så, men svält och sjukdom är i sig alldeles för osäkra och tidskrävande metoder. Mer en bieffekt än medel, om uttrycket tillåts.

Det var inte vad de ville överhuvudtaget, det skickades flertal förfrågningar om andra lösningar (http://sv.wikipedia.org/wiki/Madagaskarplanen) än just arbetsläger men de flesta avslogs.
2012-08-07, 21:21
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Vad spelar det egentligen för roll om folk dog av sjukdomar eller gasning? De dog för att de blev inspärrade i läger mot sin vilja pga brottet att de var judar. Att påstå att förintelsen inte ägde rum är patetiskt. Nazisterna är ansvariga för miljontals människors död, och ja, jag vet att alla inte var judar. Hade ni själva velat sitta i t ex Auschwitz Birkenau?

Det är just delen om "miljontals människor" som är den grundläggande tvistefrågan, en fråga som vad jag kan läsa mig till här och annorstädes inte är fullt utredd.
Att människor dog som en följd av att vara inspärrade i läger har jag aldrig sett någon förneka, det är antalet människor och till viss del metoden som ifrågasätts, med all rätt då väldigt mäktiga intressen har anledning hålla liv i den etablerade historiebeskrivningen för att bibehålla en form av särställning.
2012-08-07, 21:38
Medlem
Ahvenmaas avatar
Citat:
Spelar du dum nu eller? Jag vet inte om jag ens ska svara på det här.

Nä. Min poäng är att vare sig du eller jag "vet" eftersom vi inte var där. Vi får bedöma de massiva mängder bevis, indicier och vittnesmål som har lagts fram. Så jag tror både på Dresdenbombningarna och Förintelsen. Att bara tro på det man vill tro på är inte helt begåvat.

Citat:
Samma sak med den där högen med glasögon, är det bara judar som har glasögon eller? Jag förstår verkligen inte.

Det där saknar varje spår av logik. Vem har påstått nåt sånt?

Citat:
Finns det källor för att folk har dött under okända omständigheter eller finns det källor för exakt hur de dog? Finns det obduktionspapper på samtliga?

Naturligtvis inte. Av vilka skäl skulle personalen i dödslägren ha lagt energi på att obducera samtliga?

Citat:
Ni uppenbarligen då ni sa att när jag sa att jag visste att folk dog av svält och sjukdomar så var jag opålitlig, svårt att tolka det annorlunda än att ni inte trodde på att folk dog av just svält och sjukdomar.

Ni? Det var ingen vidare tolkning. Men när du menar att svält och sjukdomar är dokumenterat, medan gasning inte är det så blir man ju nyfken. Det finns ju mängder av dokumentation om Förintelsen, problemet är att så många väljer att inte vilja tro på just den dokumentationen. Härav tråden.

Citat:
Att folk skulle gasats ihjäl med bilar är så otroligt löjligt så jag väljer att inte ens kommentera det, det tar väldigt lång tid.

Det var väl ungefär vad tyskarna också kom fram till, så metoden övergavs rätt snart...

Citat:
Att gas skulle vara tyskarnas industriella lösning är också väldigt korkat, då gas fortfarande lämnar kroppar som måste förflyttas, det tar alldeles för lång tid. Man har hört om folk som har berättat om att de fylldes hela rum med människor som alla sedan gasades, det konstiga med det är att ingen verkar i ha åtanke att tömma det där rummet med ca 200 personer på 60 kg styck tar ungefär en dag bara det.

Korkat eller inte, det var metoden som valdes. Sedan var det kanske inte just metodvalet som var det mest korkade i sammanhanget. Vidare, om två personer kan bära ut en död och det tar fem minuter, så hinner de bära tolv döda i timmen. Femtio personer (25 par) hinner alltså med 300 i timmen...

Citat:
Det var inte vad de ville överhuvudtaget, det skickades flertal förfrågningar om andra lösningar (http://sv.wikipedia.org/wiki/Madagaskarplanen) än just arbetsläger men de flesta avslogs.

Både Madagaskar och Palestina diskuterades. Före kriget. Beslutet i Wannsee kom först 1942.
2012-08-07, 21:49
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unsung
Det är just delen om "miljontals människor" som är den grundläggande tvistefrågan, en fråga som vad jag kan läsa mig till här och annorstädes inte är fullt utredd.
Att människor dog som en följd av att vara inspärrade i läger har jag aldrig sett någon förneka, det är antalet människor och till viss del metoden som ifrågasätts, med all rätt då väldigt mäktiga intressen har anledning hålla liv i den etablerade historiebeskrivningen för att bibehålla en form av särställning.

Antalet miljoner kan diskuteras, men vi vet ungefär hur många judar som levde i Europa innan kriget och hur många som fanns kvar efter kriget. Lever min släkt ett hemligt lyxliv i Israel? Jag har släkt i Israel, men alla flyttade dit efter kriget. Och så gott som alla är barn till överlevande.
2012-08-07, 21:51
Medlem
Himmler!s avatar
Varför ens diskutera det här ämnet? Var det någon nazist under Nurnberrättegången som förnekade det?
2012-08-07, 21:54
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
.................................

Hmm hur vet du det tog en hel dag, med flytta väck antal kroppar? De hade inget brist på arbetskraft, eller?

För mig är det inte helt möjligt tanke på tsunamji vågen i japan. När det rensade mycket fler människor som låg i "högar" på marken. Det tog inte några dagar...

Sedan har jag inte fått något bra svar på var skulle de placera alla som anlände till lägren ?? Bara antal judar i europa var 11 ooo ooo st. Plus alla andra som kommunister,homosexuella,jehova vittnen med flera..
Det är en omöjlig ekvation, utan man bygger ut mastodont läger, och det fanns inga pengar till det.
Vad göra? Jo! de som inte kunde arbeta fick snällt vandra in till gaskammaren , eller finns det snabbare sätt avliva så många på en gång? De som kunde arbetade fick jobba tills de inte orkade mer. Varför slösa med mat o lägerplats på barn,kvinnor o sjuka.. om det inte fanns plats?

Varför skrinlades madagaskar projektet? Ja de vann aldrig över england. Så var skulle de göra av med alla då? Ryssland?? Men ryssarna stod i vägen, plus det fanns 5 ooo ooo till att ta hand om där.. Plus ryssarna ville inte ha dem!! Så var skulle de göra av med dem ?? jo arbetsläger tills de dog, de som inte kunde arbeta måste man fixa på ett skonsamt sätt. Vilket gasning är...

Det kan läsa på hur många ställen som helst. Gasningen är det som är mest skonsammaste sättet avliva folk, både för personal (SS) o de dödsdömda. Vet du annat sätt ??

Som vanligt tycker jag allt passar in lite väl för mycket med varandra, för inte det ska kunna ha hänt. Ju man läser på ju mer tro man på det, mindre ser man på bra alternativ på en annan teori , varför det?
Senast redigerad av Herkulesbig 2012-08-07 kl. 22:19.
2012-08-07, 22:05
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Antalet miljoner kan diskuteras, men vi vet ungefär hur många judar som levde i Europa innan kriget och hur många som fanns kvar efter kriget. Lever min släkt ett hemligt lyxliv i Israel? Jag har släkt i Israel, men alla flyttade dit efter kriget. Och så gott som alla är barn till överlevande.

Det är ju just den siffran som du nämner som det tvistas om, kanske delvis för att ingen med säkerhet vet hur många av tredje rikets antagonister som levde i Europa innan kriget.

Att sedan antalet döda kan diskuteras är ju just det som görs bland annat här, det är ju trots allt en etablerad "sanning" att det rör sig i trakterna av 6 miljoner, den exakta siffran som är etablerad i detta nu är tämligen ointressant, det som är intressant är att siffran, och dödsorsaker, under årens lopp reviderats (revisionism) vilket gör det än märkligare när människor som ifrågasätter siffran, eller dödsorsaker, utmålas som än det ena än det andra och kallas för "judehatare", "nazist" eller andra skällsord.

Varför då "hänga upp sig" på siffror och dödsorsaker?
Därför att mäktiga krafter livnär sig på och bibehåller sin makt genom den etablerade historiebeskrivningen.
2012-08-07, 22:09
Medlem
Storm.s avatar
Jag får inte heller ihop varken storlek på lokaler och områden (Som man sett via flygfoton) eller den knappa tiden som fanns. Inte heller förstår jag varför man valde att installera hiss och ha våningsplan mellan gaskammare och kremeringsugnar i krema 1 och 2, hur pass ineffektivt är inte det?

Och nej, gas är verkligen inte det "absolut bästa". Jag har ingen aning om folkmord på så pass stor skala, men jag tror att en toppmatad gigantisk ugn vore det absolut bästa. Tänk som ett massivt silo, och sen en kana/rullband på något vänster, och sen skyfflas kol och likbitar ut underifrån.

Folk påstods delvis överleva gasen inte bara en utan flera gånger, men även att tiden kunde variera för när man dog av gasen. Jag kan tänka mig att i ett väldigt stort rum fullt med människor borde man kunna "ligga lågt" på golvet i bra många minuter om man håller för munnen med något + att kropparna runt omkring säkerligen borde täcka upp rätt bra.

Men jag är bara lekman och inte tysk välutbildad officerare, så givetvis visste de vad som var effektivast och bäst...

En av anledningarna till att jag inte tror att det hände som många vill få det att påstå att det hände är att jag inte kan se hur ett folk som det tyska folket som var så framstående inom forskning och mycket annat kunde misslyckas så totalt med något så enkelt som att göra sig av med människor.
2012-08-07, 22:09
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Varför ens diskutera det här ämnet? Var det någon nazist under Nurnberrättegången som förnekade det?

Alfred Jodl är ett exempel på en av dom åtalade som förnekade sin skuld och som efter sin avrättning befanns oskyldig, en klen tröst för Alfred får man förmoda.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in