2015-03-04, 20:48
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saijnh
Hur höga krav ställer egentligen byråerna på studenter som söker?

Jag har läst snart 4 år på SU (22 år - ek. kand + IT & juridik), med blandade studieresultat (C i snitt). Under större delen av studietiden har jag arbetet eller pluggat kvällskurs vilket dragit ner betygen en del då jobbet alltid har prioriterats.

Arbetserfarenhet som receptionist, ekonomiassistent (mest reg. fakturor tyvärr) och ordermottagning/logistik. Inget som direkt sticker ut med andra ord.

Har fått blandad input angående kraven ("EY tar in alla, PWC inga", "40-talisterna slutar" osv) vilket gör mig både förhoppningsfull och lite osäker. Till min fördel är jag ung och kommer förhoppningsvis inte skaffa barn på bra länge, god arbetsmoral och jobbar gärna över (inte missat en dags jobb hos förra arbetsgivaren under ~2,5 år). Själv känner jag att betygen är det som kan sänka mig i rekryterares ögon, så hur stor vikt läggs på dessa?

Har inte hittat något direkt svar i tråden, men finns det får ni gärna kopiera eller peka mig i rätt riktning.

Någon som fått jobb på en större byrå trots sämre betyg?

De egenskaper du nämner väger väldigt tungt. Min bild är att betygen inte väger särskilt tungt, men sen jobbar jag inte med rekrytering heller och det kan säkert variera mellan orter. Men överlag är min uppfattning att andra faktorer väger tyngre. Om jag var i din sits skulle jag inte oroa mig, du har relevant arbetslivserfarenheter och andra kvaliteter som säkert kommer gynna dig.
Citera
2015-03-04, 20:55
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbarn
Jag jobbar som redovisningsekonom, har stolthet i mitt yrke och vill alltid göra mitt bästa. Jag har vissa kunder där bokföringen är rätt komplicerad, t.ex. försäljning via klarna med väldigt mycket utgående fakturor. Jag gör alltid avstämningar i slutet av varje månad för att ha koll på betalda/obetalda fakturor, men eftersom volymen ligger på 100-200 fakturor i månaden händer det någon gång att en differens uppstår.

När tid saknas bokar jag bort denna rakt av, således blir ju momsredovisningen för perioden inte 100% korrekt. På ett kvartal kanske försäljningen uppgår till 2 Miljoner och felaktigheten ligger på ca 1000 SEK.

Är detta något som en revisor har "överseende" med, eller är det så att om revisorn finner verifikationen där den "felaktiga" differensombokningen görs - uppmärksammas detta?

Anledningen att jag frågar är för jag tänker på kund, jag kan finna differensen men då måste jag lägga ner tid och debitera kunden och jag tänker då att "det är en piss i Mississippi" så jag tar en genväg och sparar kunden lite pengar.

Rätt eller fel enligt en revisor?

Tacksam för svar.

Mvh / BB

Som Roland skrev så styrs en väl utförd revision av väsentlighet och risk. Huruvida en revisionsåtgärd medför en extra kostnad för kunden är egentligen irrelevant - är det relevant att gå vidare med en åtgärd så ska det inte ha någon påverkan. Däremot vill man givetvis utföra en revision effektivt, och där kommer hela grejen med väsentlighet och risk till sin spets. Det finns helt enkelt en rad fullt legitima orsaker, baserade på risk- och väsentlighetstänket, som gör det möjligt att blicka bort ifrån en liten obetydlig differens t.ex. i momsredovisningen.
Citera
2015-03-04, 20:59
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patrickbj
Hej Boze,

Jag skrev på den här tråden för ungefär ett år sedan, då hade jag ett erbjudande från ett Fortune 500 företag om att jobba med intern revision i England. Jag tog erbjudandet, som har sedan dess blivit ett rotationsprogram, där jag ska rotera genom tre tjänster under tre år. Jag är nu halvvägs genom första rotationen som är just med intern revision.

Jag tänkte därför be om lite generell råd, om vad jag ska välja härnäst för att få så mycket kunskap inom ekonomi som möjligt.

Valen är:

Treasury
Corporate Controlling (financial controlling)
FP&A (vad vi kallar business controlling i sverige)
Corporate Developement
Cost accounting/manufacturing finance
Investor Relations

Det är alltså två av dessa jag behöver välja under programmet.

Tack på förhand!

Patrick

Kul att du sökte dig tillbaks till tråden. Går du fortfarande i tankarna att ge dig in på revisorsyrket? I så fall, tror jag Corp Controlling eller Cost accounting är mest relevant (även om samtliga är klart meriterande).

Om du däremot inte ska ta dig vidare inom revisionsbranschen, så är det omöjligt att säga vad som är "bäst val". Alltihop låter jäkligt bra. Du bör välja det du tycker är intressantast, baserat på den insikt du har i bolaget och de olika funktionerna.
Citera
2015-03-04, 21:01
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartender1
Har nyligen fått upp ögonen för att bli revisor, och möjligtvis auktoriserad revisor.

Så har några frågor.

Hur viktigt är det med bra betyg för att få jobb hos big4? Skulle du möjligtvis påstå att man kommer längre med hög social kompetens, bra klädstil osv, med medelbetyg än vice versa?

För att bli auktoriserad revisor idag så behöver man kandidat + 5 år praktik, eller Master + 3 år praktik. Spelar det någon vidare roll vad man väljer? Vad är nackdelarna samt fördelarna för båda alternativen.

Jag läser just nu fristående kurser mot en kandidat-examen. Spelar det någon roll ifall man läst program eller fristående kurser, ifall man exempelvis på båda tar examen hos Handels Göteborg.

Det står att man behöver antingen 3 eller 5 år praktik för att kunna bli auktoriserad revisor. Innebär detta praktik som jag ser på det, jobba gratis för erfarenhet. Eller innebär det att du jobbar på en revisionsbyrå heltid i ett visst antal år samt får lön?

Uppskattar verkligen att du lägger ner tid på den här tråden Boze.

Vänliga hälsningar,

Tror redan du fått svar på dina frågor! Lycka till!
Citera
2015-03-04, 21:03
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davhei
Boze,

Tack för en mycket informativ tråd. Tycker du gett bra svar på frågor om ingångslöner och löneutveckling de första åren och jag tänkte ställa en följdfråga.

Ingår tjänstepensionslösningar som standard i anställningsavtalen under säg de första fem åren och om så är fallet vad anser du om värdet på dem när man ställer dem i relation till en tänkt median för jämförbara positioner? En utgångspunkt för jämförelse kan vara ITP1 för privatanställda tjänstemän.

Om du berört ämnet tidigare ber jag om ursäkt, gjorde en sökning innan jag postade men hittade inget.

Ja, tjänstepensionslösningar ingår som standard åtminstone hos en av Big4. Jag har ingen insikt i hur de står i relation till jämförbara positioner utanför branschen, sorry.
Citera
2015-03-04, 21:13
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegge31
Hej Boze!

Jag har läst igenom ungefär dom 30 första sidorna i den här tråden. Jag undrar lite över hur du ser på att man som +35 ger sig in i studier med målet att så småningom bli auktoriserad revisor.
Jag tycker inte att du verkar ha en så positiv syn på att man som lite äldre skulle ska någon chans till en bra anställning, om ens någon, i synnerhet då hos någon av The Big 4.
Men jag kan ju givetvis ha missuppfattat dig.

I mina öron låter det iaf orimligt att man skulle rata personer som redan har arbetslivserfarenhet (dock inte relevant) och som lever i ett stabilt förhållande med barnafödandet bakom sig.
Det är ju trots allt nästan 30 år till pension ändå. Visst en 25-åring kanske är lättare att styra över än en som är nära 40. Men ett så naivt synsätt bland seriösa arbetsgivare har jag svårt att föreställa mig.

Tack på förhand.

Fortsätt läsa... ämnet har dykt upp flera gånger och jag tror jag gjorde ett längre utlägg om min ståndpunkt i frågan vid något tillfälle. Jag tror egentligen inte att det finns några nackdelar alls med att anställa lite äldre - problemet ligger snarare i att yngre personer kan göra samma jobb, och generellt sett har lägre löneanspråk. Därmed har byråerna fokuserat på att ta in folk direkt från högskolan, och pressat lönerna till den gräns att det helt enkelt inte är särskilt många 30+ som söker sig till entrylevel-positioner som revisor hos Big4. Förekomsten av sådana nyanställningar är extremt begränsade på åtminstone min byrå, jag har inte upplevt någon 30+are själv och har väl hört talas om kanske 1-2 genom årens lopp. Så pass ovanligt är det alltså. Därmed inte sagt att du kanske har egenskaper som gör det möjligt att övertyga rekryterarna att du a) är ok med den låga ingångslönen och b) har ambitionen att stanna långsiktigt. Fixar du det och kommer in, så tror jag alla gånger att du kan bli både en bättre revisorsassistent och en mer långsiktig anställd (baserat enbart på ålder och allt annat lika). Som du säger så har du ju stabiliserat din tillvaro i livet och det brukar skapa goda förutsättningar.

Med ovan i beaktande, så vill jag också få sagt att utanför Big4 troligtvis är en bättre miljö för en något äldre nyanställd. De mindre byråerna är inte lika stelbenta och har inte riktigt samma kultur vad gäller nyanställningar, eller ens lönesättning. Där tror jag du har en ganska bra chans, om du har rätt egenskaper i övrigt. Och de små byråerna är ju faktiskt inte fy skam, faktum är att många föredrar dem över de större, och att de finns i en rad storlekar (från källarbyrå till de ganska stora byråerna som GT och Mazars som ingår i internationella nätverk precis som Big4-byråerna). Mitt råd är att söka till Big4, men bredda dig lite mer än ungtupparna normalt sett gör, och söka även till 5-6 byråer utanför Big4. Tryck på fördelarna med din ålder och att du är dedikerad till att bli auktoriserad revisor.
Citera
2015-03-04, 21:34
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leosundberg
Som vissa kanske vet har jag misslyckats med att få stabilt fäste på arbetsmarknaden (bortsett från kortare vik och konsultuppdrag). Jag är utbildad revisor. I en tråd för länge sen här på Flashback fick jag frågan "Tror du inte det har att göra med att du har varit aktiv inom Sverigedemokraterna?".

Jag svarade då att jag hade väldigt svårt att tro att någonting sådant skulle spela roll i revisionsbranschen. Jag är ju (som jag skrev redan då) medveten om att allt som har med Sd att göra är ett problem inom vissa yrken, främst såna som har med media eller offentlig verksamhet att göra. Men jag hade väldigt svårt att tro att avslutade politiska engagemang skulle vara problematiska för en som ska sitta och räkna på kvitton inne på något kontor.

Men där hade jag fel! Jag vill inte berätta vilken firma det här hände på, men jag hade varit på intervju och de hade fått ett gott intryck av mig. Sen en vecka senare ringde en rekryterare upp mig och sa (aningen chockat): du berättade aldrig att du har varit med i Sverigedemokraterna! Någon på firman hade googlat mig innan jag skulle börja jobba där och sen hade det blivit någon form av "moralpanik".

Nej sa jag, varför skulle jag det? Jag har varit öppen med det i media och allt men det hör väl inte hemma på en jobbintervju? Då fick jag veta att det skulle kunna vara känsligt eftersom det kunde "uppstå frågor" och att en kund skulle kunna känna sig obekväm med min politiska bakgrund.

Jag fick ändå jobbet, först via bemanning och sen som direktanställd. Två dagar efter att jag hade skrivit på ett kontrakt om fast anställning så blev jag inkallad till chefen där han förklarade att det inte skulle bli någon fortsättning på anställningen.

Han angav som skäl att jag ställde för mycket frågor och inte kunde tillräckligt mycket på egen hand. Nu kan det i och för sig ha varit sant, men det känns inte riktigt så troligt.

Nu har ju vi här i tråden en tämligen begränsad insikt i vad som de facto föranledde detta, men rent erfarenhetsmässigt så känns det jäkligt tveksamt att de skulle kicka ut dig på grund av politiska åsikter som de kände till innan du anställdes. Å andra sidan låter 2 dagar väldigt kort, och de enda fall jag känner till där någon fått gå efter så kort tid har varit fall där den nyanställde gjort en REJÄL tabbe. Och då menar jag verkligen rejäl, som i princip gett en solklar signal om att den personen inte varit lämplig som anställd varken i detta yrket eller i något annat yrke som kräver högre utbildning eller kontakt med andra människor.

Citat:
En nykläckt revisor bör väl rimligen förväntas ställa många frågor? Om man är ny och inte ställer frågor om hur jobbet ska utföras för att det ska bli rätt så borde väl snarare det vara en varningsklocka? Jag förstår att det är rätt så små marginaler för tjänsteföretag, men företag måste väl ändå kalkylera på att de går back på en anställd i början? Jag ville ju bara vara säker på att jag gjorde rätt från början.

Jo, att ställa frågor är extremt viktigt den första tiden. Jag brukar tipsa de nyanställda om att de bör ställa frågor varje dag under de första 6 månaderna. Under de första veckorna bör du i princip kunna fråga vad som helst. Två dagar är en extremt kort tid - ingen kan förvänta sig att du ska uppvisa någon utveckling under så kort tid. Så med andra ord vågar jag påstå att du troligtvis fått lämna av någon annan orsak. Huruvida den orsaken grundar sig i din politiska åsikt, som i sin tur givetvis kan påverka hur du beter dig, kan jag inte sia om. Du borde givetvis ha ställt frågan.

Citat:
Jag ställde inte frågan om det hade med mitt engagemang i Sd att göra, för jag räknade inte med att jag hade fått något ärligt svar om det nu hade varit så.

En tabbe enligt mig, för nu lär du aldrig få veta.

Citat:
Spontant känns det som att de dels störde sig på min bakgrund, och att jag (på en fikarast) berättade öppet om vilka problem vi har med kriminella gäng i Malmö. En tjej på firman hade en kompis som bodde där och vi pratade öppet om mord som hade hänt senaste tiden när vi satt och fikade (det var faktiskt hon som tyckte ämnet var kul att ta upp). Även om vi inte specifikt sa att det var invandrare som ingick i de här gängen så var det väl något som de andra läste in mellan raderna.

De flesta nyanställda skulle undvika den typen av konversationer de första 2 dagarna. Och det tror jag är klokt, oavsett politisk åsikt. Det säger en del om din personlighet att du började ventilera på det viset redan som nyanställd, och jag kan tänka mig att många höjt på ögonbrynen. Det finns vissa oskrivna regler djupt rotade i vår kultur, och en av dem är att man är lite försiktig med sina politiska åsikter i ett fikarum - dels av respekt för andra, och dels då det helt enkelt inte är rätt forum för att debattera. Det är en arbetsplats. Och under det första året betraktas du som extremt färsk. Folk vill lära känna dig innan de får en ganska djup inblick i dina politiska åsikter, det är väl egentligen inte så konstigt? Det hela kan givetvis även ha färgats av andra saker du sagt under dessa 2 dagar, hur du uttryckt dig då du ventilerade dessa åsikter, samt huruvida det fanns folk som kunde känna sig stötta av ditt utspel i samma rum, t.ex. invandrare. Att kränka kolleger är troligtvis det värsta du kan göra under din tid som nyanställd.

Citat:
Jag kan tänka mig att det stack i ögonen på vissa av dem. Jag föreställer mig att de flesta revisorer antingen röstar på M eller Fp och aldrig har satt sin fot i områden som Rosengård och Bergsjön (eller skulle våga det heller för den delen). Att höra hur en ung kollega (som har varit med i Sd) berättar om alla sociala problem de själva isolerar sig från, blir liksom en "dålig stämningsskapare".

Se ovan. Jag tror inte det har ett dugg med vad de röstar på, utan snarare med att du har brutit ett antal oskrivna regler.

Citat:
Bara en teori. Men till exempel du Boze, tror du att det går att jobba som revisor om folk vet att man har varit aktiv inom Sd?

Ja, jag tror det är möljligt. Om jag tror det är passande är en annan fråga. Det beror på vilken utsträckning du låter dina politiska åsikter påverka ditt yrkesutövande. Om du t.ex. skulle ha problem att kommunicera med invandrare eller i tid och otid ventilerar dina åsikter, så tror jag det kommer vara ett enormt problem då en stor del av arbetsuppgifterna består i interaktion med andra människor med olika ursprung och åsikter. Du skrev ovan att en revisor sitter och kollar igenom kvitton, vilket inte kunde vara längre från verkligheten.

Citat:
Anekdot:
På firman jobbade det en lite äldre man. Han var kung. Alla andra (utom jag och den där tjejen då) var PK och satt tysta eller hade de "rätta" åsikterna och var allmänt fokuserade på att passa in. Men han sa vad han tyckte om att nyanställda skulle skickas på intensivkurs i Stockholm.

"Det där är bara CBS – corporate bullshit! Det är såna kurser de har för att någon som inte kan få sparken ska ha något att pyssla med. De gör ingen nytta för företaget alls och det kostar bara pengar att man ska ha det för att det ska se bra ut."

Han var min idol under den korta tiden jag jobbade där.

Låter som en äldre herre som troligtvis varken fick gå en sådan kurs då han började, eller fick frågan under alla dessa år ifall han ville bidra till kompetensutvecklingen av yngre personer inom byrån. Trist för honom.
Citera
2015-03-04, 21:36
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patrickbj
Hej,

Jag har ytterligare en fråga till er som arbetar på Big 4.

Som jag tidigare nämnde så går jag ett 3-årigt tranieeprogram utomlands för ett stort företag inom tillverkningsindustrin. Där jag nu under första året jobbar med internrevision.

Jag ser två intressanta möjligheter inom Big 4 och undrar vad jag har för chans att få någon av dessa efter mina tre år I industrin. (Gärna på Seniornivå)

1. Consulting, om jag skulle få mer operationell erfarenhet under mitt program, skulle jag ha chans att komma in på consulting inom Big 4?

2. Risk assurance/risk advisory/internal audit/vad det nu heter, kan jag komma in här med ett års erfarenhet av internrevision från industrin samt 2 års operationell erfarenhet?

Mvh

Din fråga är väldigt vagt ställd. Självklart finns det alltid en chans att komma in på Big4, då du har relevant erfarenhet. Sök några tjänster och prova lyckan.
Citera
2015-03-04, 21:38
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heahealol
Hej!

Ska på intervju hos en av de 4 stora.

Vilken approach ska man ta?
Att man är en karriärsmänniska, eller att man är den där "nöjda" människan, en säljande typ, osv?

Tack för en superbra tråd för övrigt, klockren! Du är en god människa,

Var dig själv! Låter som en fantastisk klyscha som jag förmodligen inte hade trott på själv för 10 år sedan, men helt ärligt så är det den bästa teknik du kan ha. Allt annat kommer lysa igenom. Det finns plats för en massa olika revisorstyper inom Big4, så du behöver inte vara karriärmänniskan eller säljaren... du kan vara något helt annat, och ändå passa in. Däremot behövs det inte några falska personligheter.
Citera
2015-03-04, 21:41
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dinnis
Jag vet inte om du kan svara på denna fråga Boze, men i annat fall kanske någon annan i tråden har lite input.

Hur blir det lönemässigt om man flyttar från Stockholm/Göteborg till ett mindre kontor ute på landet, inom samma byrå (Big 4), behåller man sin lön eller måste man ta ett kliv neråt? Det skiljer ju en del på lönerna mellan ex. Stockholm och Falkenberg.

I regel anpassas lönen om du inte nått så högt upp i hierarkin än. Men det beror på vilken nivå du befinner dig på, om du t.ex. är Manager så har du gått igenom så pass många lönehöjningar att de betraktas som bestående och din nivå istället justeras i kommande löneförhandling genom en något längre höjning än du kanske hade fått annars.
Citera
2015-03-11, 19:52
Medlem
bubberls avatar
Har någon kunskap av vad avdelningarna för riskhantering på de olika byråerna utför för uppgifter och vad det är för skillnad mot en revisorstjänst?

/bubberl
Citera
2015-03-12, 16:54
Medlem
Blurgarens avatar
Jag tar Civ.Ekonomi(240hp) examen till våren och uppfyller kraven enligt FAR. Bör jag fokusera på att söka tjänster som Juniora revisor eller bör jag fokusera på att söka tjänster som revisorsassistent och jobba mig upp därifrån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in