Citat:
Ursprungligen postat av
leosundberg
Som vissa kanske vet har jag misslyckats med att få stabilt fäste på arbetsmarknaden (bortsett från kortare vik och konsultuppdrag). Jag är utbildad revisor. I en tråd för länge sen här på Flashback fick jag frågan "Tror du inte det har att göra med att du har varit aktiv inom Sverigedemokraterna?".
Jag svarade då att jag hade väldigt svårt att tro att någonting sådant skulle spela roll i revisionsbranschen. Jag är ju (som jag skrev redan då) medveten om att allt som har med Sd att göra är ett problem inom vissa yrken, främst såna som har med media eller offentlig verksamhet att göra. Men jag hade väldigt svårt att tro att avslutade politiska engagemang skulle vara problematiska för en som ska sitta och räkna på kvitton inne på något kontor.
Men där hade jag fel! Jag vill inte berätta vilken firma det här hände på, men jag hade varit på intervju och de hade fått ett gott intryck av mig. Sen en vecka senare ringde en rekryterare upp mig och sa (aningen chockat): du berättade aldrig att du har varit med i Sverigedemokraterna! Någon på firman hade googlat mig innan jag skulle börja jobba där och sen hade det blivit någon form av "moralpanik".
Nej sa jag, varför skulle jag det? Jag har varit öppen med det i media och allt men det hör väl inte hemma på en jobbintervju? Då fick jag veta att det skulle kunna vara känsligt eftersom det kunde "uppstå frågor" och att en kund skulle kunna känna sig obekväm med min politiska bakgrund.
Jag fick ändå jobbet, först via bemanning och sen som direktanställd. Två dagar efter att jag hade skrivit på ett kontrakt om fast anställning så blev jag inkallad till chefen där han förklarade att det inte skulle bli någon fortsättning på anställningen.
Han angav som skäl att jag ställde för mycket frågor och inte kunde tillräckligt mycket på egen hand. Nu kan det i och för sig ha varit sant, men det känns inte riktigt så troligt.
Nu har ju vi här i tråden en tämligen begränsad insikt i vad som de facto föranledde detta, men rent erfarenhetsmässigt så känns det jäkligt tveksamt att de skulle kicka ut dig på grund av politiska åsikter som de kände till innan du anställdes. Å andra sidan låter 2 dagar väldigt kort, och de enda fall jag känner till där någon fått gå efter så kort tid har varit fall där den nyanställde gjort en REJÄL tabbe. Och då menar jag verkligen rejäl, som i princip gett en solklar signal om att den personen inte varit lämplig som anställd varken i detta yrket eller i något annat yrke som kräver högre utbildning eller kontakt med andra människor.
Citat:
En nykläckt revisor bör väl rimligen förväntas ställa många frågor? Om man är ny och inte ställer frågor om hur jobbet ska utföras för att det ska bli rätt så borde väl snarare det vara en varningsklocka? Jag förstår att det är rätt så små marginaler för tjänsteföretag, men företag måste väl ändå kalkylera på att de går back på en anställd i början? Jag ville ju bara vara säker på att jag gjorde rätt från början.
Jo, att ställa frågor är extremt viktigt den första tiden. Jag brukar tipsa de nyanställda om att de bör ställa frågor varje dag under de första 6 månaderna. Under de första veckorna bör du i princip kunna fråga vad som helst. Två dagar är en extremt kort tid - ingen kan förvänta sig att du ska uppvisa någon utveckling under så kort tid. Så med andra ord vågar jag påstå att du troligtvis fått lämna av någon annan orsak. Huruvida den orsaken grundar sig i din politiska åsikt, som i sin tur givetvis kan påverka hur du beter dig, kan jag inte sia om. Du borde givetvis ha ställt frågan.
Citat:
Jag ställde inte frågan om det hade med mitt engagemang i Sd att göra, för jag räknade inte med att jag hade fått något ärligt svar om det nu hade varit så.
En tabbe enligt mig, för nu lär du aldrig få veta.
Citat:
Spontant känns det som att de dels störde sig på min bakgrund, och att jag (på en fikarast) berättade öppet om vilka problem vi har med kriminella gäng i Malmö. En tjej på firman hade en kompis som bodde där och vi pratade öppet om mord som hade hänt senaste tiden när vi satt och fikade (det var faktiskt hon som tyckte ämnet var kul att ta upp). Även om vi inte specifikt sa att det var invandrare som ingick i de här gängen så var det väl något som de andra läste in mellan raderna.
De flesta nyanställda skulle undvika den typen av konversationer de första 2 dagarna. Och det tror jag är klokt, oavsett politisk åsikt. Det säger en del om din personlighet att du började ventilera på det viset redan som nyanställd, och jag kan tänka mig att många höjt på ögonbrynen. Det finns vissa oskrivna regler djupt rotade i vår kultur, och en av dem är att man är lite försiktig med sina politiska åsikter i ett fikarum - dels av respekt för andra, och dels då det helt enkelt inte är rätt forum för att debattera. Det är en arbetsplats. Och under det första året betraktas du som extremt färsk. Folk vill lära känna dig innan de får en ganska djup inblick i dina politiska åsikter, det är väl egentligen inte så konstigt? Det hela kan givetvis även ha färgats av andra saker du sagt under dessa 2 dagar, hur du uttryckt dig då du ventilerade dessa åsikter, samt huruvida det fanns folk som kunde känna sig stötta av ditt utspel i samma rum, t.ex. invandrare. Att kränka kolleger är troligtvis det värsta du kan göra under din tid som nyanställd.
Citat:
Jag kan tänka mig att det stack i ögonen på vissa av dem. Jag föreställer mig att de flesta revisorer antingen röstar på M eller Fp och aldrig har satt sin fot i områden som Rosengård och Bergsjön (eller skulle våga det heller för den delen). Att höra hur en ung kollega (som har varit med i Sd) berättar om alla sociala problem de själva isolerar sig från, blir liksom en "dålig stämningsskapare".
Se ovan. Jag tror inte det har ett dugg med vad de röstar på, utan snarare med att du har brutit ett antal oskrivna regler.
Citat:
Bara en teori. Men till exempel du Boze, tror du att det går att jobba som revisor om folk vet att man har varit aktiv inom Sd?
Ja, jag tror det är möljligt. Om jag tror det är passande är en annan fråga. Det beror på vilken utsträckning du låter dina politiska åsikter påverka ditt yrkesutövande. Om du t.ex. skulle ha problem att kommunicera med invandrare eller i tid och otid ventilerar dina åsikter, så tror jag det kommer vara ett enormt problem då en stor del av arbetsuppgifterna består i interaktion med andra människor med olika ursprung och åsikter. Du skrev ovan att en revisor sitter och kollar igenom kvitton, vilket inte kunde vara längre från verkligheten.
Citat:
Anekdot:
På firman jobbade det en lite äldre man. Han var
kung. Alla andra (utom jag och den där tjejen då) var PK och satt tysta eller hade de "rätta" åsikterna och var allmänt fokuserade på att passa in. Men han sa vad han tyckte om att nyanställda skulle skickas på intensivkurs i Stockholm.
"Det där är bara CBS – corporate bullshit! Det är såna kurser de har för att någon som inte kan få sparken ska ha något att pyssla med. De gör ingen nytta för företaget alls och det kostar bara pengar att man ska ha det för att det ska se bra ut."
Han var min idol under den korta tiden jag jobbade där.
Låter som en äldre herre som troligtvis varken fick gå en sådan kurs då han började, eller fick frågan under alla dessa år ifall han ville bidra till kompetensutvecklingen av yngre personer inom byrån. Trist för honom.