Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-06-28, 23:00
  #1
Medlem
Bozes avatar
Howdy !

Jag fick idén att bidra med det jag kan i form av tips och information från "insidan" av revisionsbranschen.

Min bakgrund
- 29 år gammal
- Magisterexamen i företagsekonomi
- Till hösten 5 års erfarenhet av Big4-byrå
- Godkänd revisor efter 3 år i branschen
- Förhoppningsvis auktoriserad revisor efter 5 år i branschen (hösten 2011)

Min disclaimer
Av uppenbara skäl kommer jag inte avslöja
- Vilken byrå jag arbetar på
- Vilka klienter jag arbetar med

Jag har också en yrkesetik att förhålla mig till som jag inte kommer röja.

Jag besvarar dessutom alla frågor i egenskap av privatperson och utanför arbetstid. Alla svar är min egna och representerar inte byrån eller branschens generella uppfattning. Tanken med denna tråd är att promota branschen genom att, informellt och ideellt, berätta om den erfarenhet jag personligen har.

Så.. ställ era frågor och jag lovar att svara ärligt och konkret!
Citera
2011-06-28, 23:05
  #2
Medlem
cyber_zekes avatar
Hej,
Jag har en enskild firma. Kan jag få några ekonomiska fördelar av att ombilda denna till ett AB? Jag tänker närmast på om jag tex kan få skattefria utdelningar på aktierna.
Tack för hjälpen!
Citera
2011-06-28, 23:13
  #3
Medlem
PizzaBoys avatar
Hej!

• Kan du ge några tips på lite utgifter och konstnader som småföretagare väldigt ofta inte tänkt på vid uppstarten av företag.

• Hur dyrt är det med en revisor? Kan man förhandla med er på något vis eller hur fungerar det?

(Riktigt bra initiativ! Tack)
Citera
2011-06-28, 23:25
  #4
Medlem
Vad har du för arbetsuppgifter?

Vad fick du lära dig och hur, under dina första år?

Hur ser lönen ut, samt löneutvecklingen?

Jag ser sällan att big-4 annonserar om tjänster, förväntar de sig spontana ansökningar eller hur går de oftast tillväga vid nyrekrytering? Någon specifik period de brukar rekrytera?

För att bli godkänd samt auktoriserad revisor, hur mycket tid och arbete har du fått lägga på utbildningar/studier osv. utanför arbetstid?

Om man ser till arbetsuppgifterna och ansvar, vad är det som skiljer mellan en assistent, godkänd och auktoriserad revisor?
Citera
2011-06-28, 23:28
  #5
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyber_zeke
Hej,
Jag har en enskild firma. Kan jag få några ekonomiska fördelar av att ombilda denna till ett AB? Jag tänker närmast på om jag tex kan få skattefria utdelningar på aktierna.
Tack för hjälpen!

Förutom skillnaderna i det associationsrättsliga risktagande som du tar (som kan få ekonomisk innebörd), så kan det uppstå skattefördelar med ett AB jämfört med enskild firma.

För vinsten i din enskilda firma beskattas du ju som privatperson, vilket kan resultera i mycket höga skattesatser. I ett AB beskattas företagets vinst istället till 26,3 % och därefter hos dig som ägare från 20 % och uppåt när/om du tar utdelning (beroende på lönebeloppen i bolaget). I slutändan är det det enskilda fallet som avgör vilket som är mest förmånligt för dig som ägare och det finns också en rad andra faktorer att ta hänsyn till.

Till en början rekommenderar jag dig att läsa denna artikel, även om den är lite "out dated" (belopp och procentsatser har ändrats något):

http://www.foretagande.se/Starta-ege...a-till-AB.html
Citera
2011-06-28, 23:50
  #6
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PizzaBoy
Hej!

• Kan du ge några tips på lite utgifter och konstnader som småföretagare väldigt ofta inte tänkt på vid uppstarten av företag.

Svårt att svara på för det skiljer sig verkligen åt beroende på vad det är för verksamhet.

Det som jag generellt sett tycker kännetecknar entreprenörer är att de är väldigt duktiga på sin idé men ibland väldigt snäva i sin erfarenhet och sin kunskapsnivå. Många hamnar i en situation där de helt kopplat bort frågor som rör administration (lönehantering, bokföring, försäkringar etc.) - i bästa fall har de delegerat detta till någon, eller så har det fallit helt mellan stolarna. När dessa bitar inte sköts tillräckligt väl kan det bli dyrt. Vad jag vill få sagt är att det är viktigt att antingen ha en kompetent person att delegera till, eller själv skaffa/underhålla detaljkunskaperna.

Jag förstår dock att du främst tänkte mer på konkreta kostnader som småföretagare "inte tänkt på". Som sagt så är det svårt att ge någon sådan generell bild. Ett tips är att gå med i ett småföretagarnätverk av något slag en tid innan du startar eget, så får du möjlighet att vända och vrida på det mesta.

Citat:
Ursprungligen postat av PizzaBoy
• Hur dyrt är det med en revisor? Kan man förhandla med er på något vis eller hur fungerar det?

(Riktigt bra initiativ! Tack)

Revision av mindre bolag sker i princip alltid på löpande räkning, dock finns givetvis alltid en prisbild involverad redan innan revisionen påbörjas - om än inte alltid uttalad mellan kunden och revisorn.

Det är viktigt att i detta sammanhang vara tydlig vad som inbegrips i revisionen. Enligt norm skall ett uppdragsbrev förtydliga detta och även hur arvodet beräknas (t.ex. löpande räkning), och signeras av klienten innan revisionen påbörjas. I de flesta fall är grundtjänsten ren lagstadgad revision, men beroende på vad kunden efterfrågar extra kan det även inkludera revisionsnära rådgivningstjänster och kompletteras med fler tjänster såsom upprättande av årsredovisning eller skatterådgivning. De sistnämnda faktureras i så fall utöver revisionsarvoded.

En (något grov) indikation på prisbilden:
Enbart revision, bolag med 2 Mkr i omsättning - 15 000 kr
Upprättande av årsredovisning för samma bolag - ytterligare 5 000 kr

Priset kan dock fluktuera stort från ovan beroende på kvalitet på bokslut, komplexitet i bolagets verksamhet (t.ex. antal transaktioner etc.).

Vad gäller förhandling av priset så är det rekommenderat att redan i samband med att ovan nämnda uppdragsbrev undertecknas även ta upp frågan gällande uppskattad tidsåtgång. Du bör då kunna få ett intervall över vad de kommer kosta, givet vissa förutsättningar såsom god kvalitet i bokslutet. Om du tycker det är för dyrt är det möjligt att revisorn kan utöka dessa förutsättningar något, t.ex. kräva viss kvalitet på bokslut och årsredovisning, och därigenom acceptera ett något lägre pris. Men i slutändan brukar det ändå handla om löpande räkning och inte fastpris.
Citera
2011-06-29, 19:55
  #7
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dinnis
Vad har du för arbetsuppgifter?

Jag utför lagstadgad revision och, då tillämpligt, revision för rapportering till moderbolagets revisorer. Mina kunder är svenska aktiebolag, i regel större sådana som ägs från utlandet. Jag har också varit inkopplad i vissa andra tjänster såsom upprättande av årsredovisningar, inkomstdeklarationer och specialbeställda granskningar men detta hör inte till mina ordinarie arbetsuppgifter.

Citat:
Ursprungligen postat av dinnis
Vad fick du lära dig och hur, under dina första år?

Från scratch har man som nyanställd i regel en fadder. Nyttan av detta varierar stort och avtar snabbt. Efter ett halvår är faddernyttan mycket liten och lärandet har övergått till "learning by doing" - optimalt får du möjligheten att upprätta bokslut och årsredovisning för mindre bolag, granska (revidera) hela bolag av mindre storlek samt granska (revidera) särskilda enklare poster i balansräkningen i bolag av något större storlek. Du lär dig via den som är kundansvarig och arbetar med ett större antal sådana, innebärandes att du utifrån de olika karaktärerna skapar dig en egen bild av hur en revision bör hanteras. Belastningen ökar successivt dessa år 1-2 och likaså det egna ansvarstagandet. I regel är du "självgående" någon gång under år 2, vilket då innebär att du kan upprätta bokslut "från A-Ö", upprätta årsredovisningar och utföra en hel revision på egen hand (mindre bolag).

Citat:
Ursprungligen postat av dinnis
Hur ser lönen ut, samt löneutvecklingen?

Där jag har arbetat har du kunnat få en ökning om max 3 500 kr per år under år 1-5. Lägsta jag hört talas om är 1 000 kr men det är i princip samma sak som att be personen ifråga söka något annat (undantaget då det var lågkonjunktur då vissa byråer hade helt stoppat löneökningar under 1-2 år).

En gammal klyscha är att lönen boostas rejält då du blir godkänd revisor. Detta är bara sant i vissa fall och styrs i stort av a) dina tidigare löneökningar och b) hur länge du arbetat. Har du således arbetat länge och haft klena ökningar tidigare år, så blir boosten bra. Om det omvända är gällande så kan du räkna en "normalökning" eller något högre.

Citat:
Ursprungligen postat av dinnis
Jag ser sällan att big-4 annonserar om tjänster, förväntar de sig spontana ansökningar eller hur går de oftast tillväga vid nyrekrytering? Någon specifik period de brukar rekrytera?

Annonseringen är stor gentemot de universitet/högskolor som byrån prioriterar och även i branschtidningar, samt givetvis på byråernas hemsida. Dock är det tydligt så att rekryteringen riktar sig mot nyexaminerade och därför främst mot universitet/högskolor snarare än dagstidningar, arbetsförmedlingar etc.

Rekrytering sker främst till augusti, samt något mindre intag till januari.

Spontanansökningar är OK men med tanke på att intaget till augusti annonsförs tydligt under våren samma år så är det bra att snappa upp en annons och referera till den, för att hamna på rätt bord.

Citat:
Ursprungligen postat av dinnis
För att bli godkänd samt auktoriserad revisor, hur mycket tid och arbete har du fått lägga på utbildningar/studier osv. utanför arbetstid?

Större delen av studierna har såklart skett inom arbetstid. Dock så att det krävs en insats även utanför arbetstid strax innan provet/proven. Inför godkännande-provet la jag 8 helger samt 10 dagars semester. Detta var en relativt sett stor "privat" insats.

Citat:
Ursprungligen postat av dinnis
Om man ser till arbetsuppgifterna och ansvar, vad är det som skiljer mellan en assistent, godkänd och auktoriserad revisor?

Man brukar skilja på a) kundansvar och b) revisionsansvar samt c) teammedlem.

När du blir godkänd iträder du i regel rollen som kundansvar på några uppdrag. Det innebär att du legalt sett bär ansvaret för revisionen, är påskrivande etc. Du ansvarar då internt för kontot ifråga och bemannar ett team för att hantera revisionen.

Redan innan du blir godkänd kan du få rollen som revisionansvar. Du har då en kundansvarig över dig men har det praktiska ansvaret för revisionens utförande, uppdragsekonomin, teamet etc. Denna roll kan du ha även efter att du blivit godkänd.

Assistenter är teammedlemmar och arbetar under den kund- och revisionsansvarige, ibland i ett större team och ibland direkt under. Arbetsuppgifter blir i regel tilldelade av revisionsansvarige eller en mer senior assistent och avrapporteras till denne, som summerar upp och rapporterar till revisionsansvarige, kundansvarige och/eller kund. Som assistent har du således en medhjälpande roll och slipper ta i de tunga frågorna själv, samtidigt som du har ansvar för att utföra de uppgifter du blir tilldelad. Enligt regelboken skall överordnad gå igenom dina arbetspapper och kvalitetssäkra dessa, dock kan detta i praktiken aldrig göras på detaljnivå vilket innebär relativt högt ansvarstagande läggs även på assistenter i ett tidigt skede. I takt med assistenten växer in i rollen utökas arbetsuppgifterna och tidspressen såväl som ansvarstagandet ökar.
Citera
2011-06-29, 22:54
  #8
Medlem
PizzaBoys avatar
Är det inte rätt lockande att gå över till att starta eget när du besitter en såpass fördelaktig kunskap?

Hur ligger Sverige till för revisorer, tycker folk att gräset är grönare i UK osv? Jag syftar på hur man kan höra i andra branscher där man säger saker som "Ja, vi är så efter här i Sverige, i England får man direkt ditten o datten och högre betalt, bla bla bla". Arkitektyrket är ju ett exempel där man i exempelvis Kanada ofta har hand om BRA mycket mer i processerna än här i Sverige då arkitekten inte får ta ansvar för vissa områden, för då skall någon annan (teknisk expert av något slag) ta hand om den biten, etc. etc. Hajar du vad jag menar?
Citera
2011-06-29, 23:43
  #9
Medlem
Tack för dina svar!

Trivs du med arbetet?

Är det som du förväntade dig?

Vad fick du för ingångslön och vad har du idag?
Citera
2011-06-30, 00:31
  #10
Medlem
Caparzos avatar
Jobbet låter så in i helvetet tråkigt, en siffernisse i ordets rätta bemärkelse. Är det verkligen roligt och stimulerande, om så, på vilket sätt? Hur mycket stålars drar du in per månad? Vad finns för karriärmöjligheter?
Citera
2011-06-30, 19:37
  #11
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PizzaBoy
Är det inte rätt lockande att gå över till att starta eget när du besitter en såpass fördelaktig kunskap?

Jag anser inte att det är gpd timing att starta revisionsbyrå för min del - främst pga. revisionspliktens slopande, men också pga. min i branschen något ringa ålder, samt att jag har relativt liten erfarenhet av småbolag/FÅAB och det är där man får börja om man startar egen byrå.

Att starta en helt annan business kan vara lockande men jag jobbar för mycket för att ens komma på en idé.

Citat:
Ursprungligen postat av PizzaBoy
Hur ligger Sverige till för revisorer, tycker folk att gräset är grönare i UK osv? Jag syftar på hur man kan höra i andra branscher där man säger saker som "Ja, vi är så efter här i Sverige, i England får man direkt ditten o datten och högre betalt, bla bla bla". Arkitektyrket är ju ett exempel där man i exempelvis Kanada ofta har hand om BRA mycket mer i processerna än här i Sverige då arkitekten inte får ta ansvar för vissa områden, för då skall någon annan (teknisk expert av något slag) ta hand om den biten, etc. etc. Hajar du vad jag menar?

Förstår precis vad du menar. Inom Big4-världen har jag fått intrycker att de flesta vid inledningen på sin karriär vill arbeta utomlands och då är det inte helt förvånande främst London, NYC och Australien som lockar. Därefter tenderar livet för många att snabbt stabiliseras med sambo, huslån, kids och hund och plötsligt är det där med utlandstjänstgöring inte längre aktuellt. I slutändan är det relativt få som provar att arbeta utomlands inom byrån.

Snacket i branschen går ibland kring hur mycket högre lönerna är för relativt unga revisorer i Norge och Danmark, men personligen anser jag att det har mer med de olika lönenivåerna mellan länderna att göra än med branschen specifikt.

Rent kunskapsmässigt tror jag vi inom Big4 i Norden känner visst mindrevärdeskomplex gentemot främst UK och USA. De har betydligt större kunder än oss (fram till nyligen hade ju alla aktiebolag i Sverige fortfarande revisionsplikt), och mer eller mindre dikterar villkoren för hur vi ska arbeta internt i hela världen (den så kallade metodiken).

Vad gäller karriärutvecklingen så upplever jag dock att just Sverige är fördelaktigt jämfört med andra nordiska länder och definitivt jämfört med andra länder ute i världen. Vi når oftast Manager-nivån (i Sverige i samband med att man blir godkänd revisor) snabbare än i andra länder. Detta beror på företagskulturen men också på det faktum att många som rekryteras direkt från universitet har en magisterexamen klar, i till exempel Danmark kan de nyanställda vara så unga som 19 år. Vi har också internationellt sett många partners i Sverige, åtminstone i den byrå jag arbetar för men jag tror det är samma i de andra Big 4.
Citera
2011-06-30, 20:16
  #12
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dinnis
Tack för dina svar!

Trivs du med arbetet?

Det går upp och ner. Under högsäsongen är det mycket intensivt och ibland känner man att det är dags att göra något annat. Men "lockbetet" i form av karriärutvecklinng hålls alltid inom räckhåll framför en och jag tror det är anledningen till att många, som slutar inom de första 5 åren, trots allt är kvar så pass läne som de är.

Överlag trivs jag idag bra men jag är fortfarande osäker på om det här kommer vara min profession livet ut.

Citat:
Ursprungligen postat av dinnis
Är det som du förväntade dig?

Det är nog mindre "glamoröst" än vad jag förväntade mig. Jag förväntade mig inte heller att jag skulle komma så långt som jag gjort, eftersom konkurrensen är stor och kraven högt ställda.

Jag vågar nog också påstå att jag trodde att jag skulle kunna mer efter 5 år i branschen. Men å andra sidan tenderar jag att ständigt höja mina egna krav och justera "måttstocken" för vad som är "tillräckligt bra", så det kanske är så att jag är lite blind för hur mycket jag trots allt utvecklats sedan jag blev anställd som nyexaminerad.

Citat:
Ursprungligen postat av dinnis
Vad fick du för ingångslön och vad har du idag?

Låt mig börja med att säga att yrket, för de flesta, kräver en viss mängd övertid. De allra flesta lyfter denna i form av ledig tid. Jag har istället pumpat ut all övertid i $. För 2010 taxerade jag ca 550 000 kr vilket motsv. ca 46 000/mån. Detta var betydligt högre än min fasta lön, som var 28 500 första halvan det året och 32 500 kr andra halvan. Jag fick en månadslön i bonus det året men resten var övertidsersättning och ungefär likadant ser det ut i år.

Min ingångslön var 20 500kr, vilket alltså var för 5 år sedan. Därefter har jag fått mellan 3 000 och 4 000 i löneökning per år, undantaget ökningen 2009 då lågkonjunkturen såg till att ökningen bara blev 1 500. I nuläget ligger jag alltså på 32 500 men räknar med 36 500 i höst samt en månadslön extra i bonus efter avklarad auktorisation. Jag hoppas dock kunna minska övertidstimmarna och landa ungefär på samma årsinkomst som 2010, runt 45-46 000/mån.

Mina löneökningar har varit i "det högre intervallet" jämfört med kolleger och som sagt så väljer de flesta att ta sina övertidstimmar i ledig tid istället för cash.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback