Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-07, 22:56
  #1957
Medlem
Bluewhite555s avatar
Min studentkår har ett företagsevent med EY denna vecka där det ska ätas, minglas och göras nåt case. Är det kostym som gäller eller är det mer casual på dessa typer av grejer?
Citera
2018-10-10, 10:24
  #1958
Medlem
Så, en gång för alla - vilka bolag har egentligen övertidsersättning?
Jag vet att Deloitte och Mazars inte har, men hur ser det ut hos de andra?
Citera
2018-10-11, 19:37
  #1959
Medlem
Bluewhite555s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluewhite555
Min studentkår har ett företagsevent med EY denna vecka där det ska ätas, minglas och göras nåt case. Är det kostym som gäller eller är det mer casual på dessa typer av grejer?

Ingen svarade på min fråga men jag kan nu i efterhand svara på den själv om någon annan undrar. Det var ganska casual, de flesta killar hade bara skjorta med nån tröja och typ chinos, några få hade kavaj.
Citera
2018-10-11, 20:46
  #1960
Medlem
danthepancakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beelly08
Så, en gång för alla - vilka bolag har egentligen övertidsersättning?
Jag vet att Deloitte och Mazars inte har, men hur ser det ut hos de andra?

EY, PwC och KPMG har övertidsersättning. Deloitte har någon form av bonussystem baserat på antal övertidstimmar men vad jag förstått det som så är det systemet riktigt dåligt då det är svårt att nå upp till de timmar som faktiskt krävs.
Citera
2018-10-16, 01:36
  #1961
Avstängd
Arboga-Connys avatar
Går det att i teorin , köpa en vara på tex netonet med ett kontokort. Sedan lämna in kvitto för ersättning från arbetsgivare.
Därefter:
Göra retur på varan, få returen insatt på ett annat kort, och på så sätt lura en auktoriserad revisor som granskar ett kvittos giltighet?

Hur djupt kommer revisorn att gräva ? kommer denne att ringa netonet och validera ett kvitto ?
Citera
2018-10-16, 06:36
  #1962
Medlem
Har blivit erbjuden en tjänst inom big 4 i Göteborg med ingångslönen 27 000 kr. Är detta lågt eller högt?
Citera
2018-10-16, 07:21
  #1963
Medlem
danthepancakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klnftw
Har blivit erbjuden en tjänst inom big 4 i Göteborg med ingångslönen 27 000 kr. Är detta lågt eller högt?

Du har inget möjlighet att förhandla din lön som nyexad utan någon erfarenhet. 27000 är normalt, får du övertidsersättning också?
Citera
2018-10-16, 20:37
  #1964
Medlem
Bluewhite555s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klnftw
Har blivit erbjuden en tjänst inom big 4 i Göteborg med ingångslönen 27 000 kr. Är detta lågt eller högt?

Som jag har förstått det får alla i samma årskull samma lön i big 4 (inom samma företag givetvis, kan skilja sig mellan företagen). Så man kan inte säg att det är högt eller lågt, alla som börjar på samma jobb får samma lön första året.
Citera
2018-10-17, 17:24
  #1965
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danthepancake
Du har inget möjlighet att förhandla din lön som nyexad utan någon erfarenhet. 27000 är normalt, får du övertidsersättning också?

27000 är nog på DT utan övertidsersättning. De andra har 25 i Göteborg.
Citera
2018-11-06, 18:26
  #1966
Medlem
Niklas941s avatar
Vilka kurser krävs numera att man ska läsa på högskola för att uppfylla de nya utbildningskraven? Jag har fått jobb på en revisionsbyrå men inte läst inriktning redovisning på högskolan. Känner att vi inte behandlade det tillräckligt innan.

1. allmän redovisningsteori och redovisningsprinciper,
2. rättsliga krav och standarder rörande upprättande av årsredovisning och koncernredovisning,
3. internationella redovisningsstandarder,
4. räkenskapsanalys,
5. intern redovisning och ekonomistyrning,
__________________
Senast redigerad av Niklas941 2018-11-06 kl. 19:06.
Citera
2018-11-07, 00:54
  #1967
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas941
Vilka kurser krävs numera att man ska läsa på högskola för att uppfylla de nya utbildningskraven? Jag har fått jobb på en revisionsbyrå men inte läst inriktning redovisning på högskolan. Känner att vi inte behandlade det tillräckligt innan.

1. allmän redovisningsteori och redovisningsprinciper,
2. rättsliga krav och standarder rörande upprättande av årsredovisning och koncernredovisning,
3. internationella redovisningsstandarder,
4. räkenskapsanalys,
5. intern redovisning och ekonomistyrning,

Dessa regler är nya sedan i somras så det bästa är nog att kontakta SYV alternativt revisorsinspektionen för förtydligande kring detta. Tror ingen i tråden kan säga exakt vilka kurser man måste ha läst för att kunna bli auktoriserad.
Citera
2018-11-18, 18:42
  #1968
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klnftw
Har blivit erbjuden en tjänst inom big 4 i Göteborg med ingångslönen 27 000 kr. Är detta lågt eller högt?

Beror på var. Jag fick strax under 25 i en större stad inom big 4 med övertidsersättning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback