2016-01-15, 08:44
Medlem
Hej!

När jag studerade tänkte jag hela tiden bli revisor och har därför "rätt" utbildning. Dock halkade jag in i finansbranschen och har jobbat där sedan examen 2009. I dagsläget arbetar jag i Sthlm men inom något år är tanken att flytta till en medelstor stad längre ner i landet och där finns inte den typ av jobb jag har nu. Jag har därför funderat på att försöka få jobb som revisorsassistent då.

När jag läser på the big 4s hemsidor känns det dock bara som de anställer studenter (ev nyexade) eller de som redan jobbar som revisorsassisteter/revisorer. Har man chans som jag att komma från annan bransch och få jobb som revisorsassistent? Samt kan man gå in lönemässigt högre tack vare annan yrkeslivserfarenhet eller spelar den ingen roll?
Citera
2016-01-15, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halle7
Hej!

När jag studerade tänkte jag hela tiden bli revisor och har därför "rätt" utbildning. Dock halkade jag in i finansbranschen och har jobbat där sedan examen 2009. I dagsläget arbetar jag i Sthlm men inom något år är tanken att flytta till en medelstor stad längre ner i landet och där finns inte den typ av jobb jag har nu. Jag har därför funderat på att försöka få jobb som revisorsassistent då.

När jag läser på the big 4s hemsidor känns det dock bara som de anställer studenter (ev nyexade) eller de som redan jobbar som revisorsassisteter/revisorer. Har man chans som jag att komma från annan bransch och få jobb som revisorsassistent? Samt kan man gå in lönemässigt högre tack vare annan yrkeslivserfarenhet eller spelar den ingen roll?

Din situation är relativt unik och jag har själv inte hört om någons om gjort samma resa (med det sagt har det inte hänt).

Att du söker dig till en mindre ort tror jag är till din fördel, där brukar finnas högre flexibilitet i anställningsprocessen. Det som generellt står på hemsidor är mer inriktat för storstäderna (Sthlm, GBG och Malmö).

Du skriver finans vilket som du vet är väldigt brett, har du någon kompetens inom corporate finance eller annan företagsrådivning kan du genom detta paketera dig som en rådgivande revisor, jag vet branschkollegor på mindre byråer som jobbar blandat med just revision och corporate finance.

Lönemässigt måste du räkna med att du kommer gå ner, både för att du flyttar från Sthlm till mindre ort och för att du byter från finans till revision.

Generellt sett så ger tidigare arbetslivserfarenhet relativt dålig leverage inom revision då (i) yrket till stor del är ett specifikt hantverksyrke, ergo, du måste arbeta med det för att lära dig det och (ii) för att bli auktoriserad, vilket krävs för att börja bli självgående på riktigt, måste du har X antal år arbetslivserfarenhet som revisor.

Kort svar,
Jag tror du kommer kunna få jobb som revisorsassistent på en mindre ort men att din egen trivnad och lönenivå styrs av hur väl du få en rådgivande roll genom din tidigare karriär.
Citera
2016-01-16, 12:08
Medlem
Jag har fått veta en del om hur de större revisionsbyråernas rekryteringsprocesser ser ut och hur deras personlighetstest ser ut. Jag har hört att de frågar kring hur noggrann man är och hur snabbt man arbetar. Hur avgörande är de sakerna? Om man arbetar långsamt, men metodiskt, är inte det bra för en revisorstjänst?
Citera
2016-01-16, 19:48
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsten
Jag har fått veta en del om hur de större revisionsbyråernas rekryteringsprocesser ser ut och hur deras personlighetstest ser ut. Jag har hört att de frågar kring hur noggrann man är och hur snabbt man arbetar. Hur avgörande är de sakerna? Om man arbetar långsamt, men metodiskt, är inte det bra för en revisorstjänst?

Bumpar denna! Är inte revisor men får liknande frågor "Lämnar du ett halvdant jobb i tid eller en perfekt sent?"
Citera
2016-01-16, 19:49
Medlem
Askenars avatar
Fråga: En vän till mig har ett företag och skickar in sina kvitton till sin revisor. Detta tycker jag är onödigt då transaktioner sker digitalt. Räcker det inte med kvitton som PDF som e-postas?
Citera
2016-01-17, 15:10
Medlem
Citat:

Jag tror generellt att det är dumt att göra en stor sak av de här personlighetstesterna, jag har gjort några olika personlighetstester och oftast är det att man måste välja ett av två väldigt polariserade påstående. Ditt exempel "snabbt och slarvigt" eller" långsamt och noggrant" är lite av ett typexempel där väldigt få av oss känner sig helt hemma i endera fållan och att det oftast beror på situationen.

Precis som den klassiska intervjufrågan "nämn något negativt om dig själv", är dessa tester till stor del ett sätt att se hur pass självmedveten du är, är du medveten om hur du är som person och är du medveten om dina svagheter (styrkor brukar dom flesta känna väl till).

Men vill du sätta just den frågan är det bäst att svara "långsam och noggrann", alla nybakade revisorsassistenter är väldigt långsamma och fart är något man naturligt tränar upp. I början är det ingen som riktigt bryr sig om din effektivitet medans det alltid är viktigt att man kan lita på det du producerar.

@ Askenar Din fråga ligger utanför trådens syfte (revisorsyrket) men ett kort svar. Jag utgår ifrån att din vän skickar sina kvitton till sin redovisningskonsult (kan mycket väl vara samma bolag som även reviderar honom). Revisorn har inget intresse av att löpande ta emot kvitton, enda gången man som revisor granskar kvitton är när man tar stickprov vid revisionen.
Citera
2016-01-31, 18:29
Medlem
Hej!

Jag är en student inne på min andra års av studier, och under mitt tredje år har vi möjlighet att söka internship/akademisk praktik. Min inriktning i min utbildning (Civilekonom) är revision och därför skriver jag i denna tråd. Det vill säga att man ska ha en praktik i ett företag och samtidigt läsa relevant litteratur till det arbetsuppgifter man får och i slutet av praktiken skriva en uppsats om en frågeställning som då uppstod i praktiken eller något liknande.

Har ni några tips på hur man på det bästa sättet kan hitta en sådan praktikplats? The Big 4 brukar oftast lägga upp på sina hemsidor när det öppnar sina portar för ansökningar angående internships men jag antar att det finns ett begränsat antal platser. Hur står man ut helt enkelt? När är det bäst att söka internship (att ha praktik på höstterminen eller på vårterminen)? Att skicka mail (till vem i företaget i så fall)) Att ringa och fråga personen om det vill ta en kaffe eller lunch (vem i företaget igen)? Ska man fokusera på the Big 4 eller försöka att kontakta lokala revisionsbyråer som inte är vana att ha internships? Studerar för övrigt i en medelstor stad (Inte Stockholm, GBG, Malmö, Lund osv.)

Även PM är välkomna med tips.
Senast redigerad av DE 2016-01-31 kl. 19:17.
Citera
2016-02-01, 21:57
Medlem
Har ytterligare en fråga kring personligheter och så vidare vid ansökningsprocessen. Är det bäst att gilla rutin eller att "vara en initiativtagare"? Ska man gilla regler eller vilja "gå sin egen väg"? Har hört de frågorna ofta under intervjuer.
Citera
2016-02-01, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boze
Förutom skillnaderna i det associationsrättsliga risktagande som du tar (som kan få ekonomisk innebörd), så kan det uppstå skattefördelar med ett AB jämfört med enskild firma.

För vinsten i din enskilda firma beskattas du ju som privatperson, vilket kan resultera i mycket höga skattesatser. I ett AB beskattas företagets vinst istället till 26,3 % och därefter hos dig som ägare från 20 % och uppåt när/om du tar utdelning (beroende på lönebeloppen i bolaget). I slutändan är det det enskilda fallet som avgör vilket som är mest förmånligt för dig som ägare och det finns också en rad andra faktorer att ta hänsyn till.

Till en början rekommenderar jag dig att läsa denna artikel, även om den är lite "out dated" (belopp och procentsatser har ändrats något):

http://www.foretagande.se/Starta-ege...a-till-AB.html
22 % är väl bolagsskatten?
Citera
2016-02-02, 13:27
Medlem
Citat:
Har ytterligare en fråga kring personligheter och så vidare vid ansökningsprocessen. Är det bäst att gilla rutin eller att "vara en initiativtagare"? Ska man gilla regler eller vilja "gå sin egen väg"? Har hört de frågorna ofta under intervjuer.

Du bör lägga ner de här frågeställningarna, det finns inget rätt eller fel. Frågorna är, som jag skrivit tidigare, mycket för att uppskatta din egen självmedvetenhet. Svara ärligt och bygg upp ditt svar med sunda argument som du själv köper, det är vad personen på andra sidan bordet letar efter.

@ Jezzie1986 - Du citerar ett flera år gammat inlägg, bolagsskatten sänktes från 26.3% till 22.0% 2013.
Citera
2016-02-05, 09:06
Medlem
Hej!

Hur ser ingångslönerna ut som revisorsassistent på The Big Four i Stockholm? Någon som sitter på mer dagsaktuella siffror?
Citera
2016-02-05, 19:17
Medlem
Oljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trakc
Hej!

Hur ser ingångslönerna ut som revisorsassistent på The Big Four i Stockholm? Någon som sitter på mer dagsaktuella siffror?

Kpmg 27000 och deloitte 28500 är de jag vet (hösten 2015).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in