Citat:
Ursprungligen postat av
halle7
Hej!
När jag studerade tänkte jag hela tiden bli revisor och har därför "rätt" utbildning. Dock halkade jag in i finansbranschen och har jobbat där sedan examen 2009. I dagsläget arbetar jag i Sthlm men inom något år är tanken att flytta till en medelstor stad längre ner i landet och där finns inte den typ av jobb jag har nu. Jag har därför funderat på att försöka få jobb som revisorsassistent då.
När jag läser på the big 4s hemsidor känns det dock bara som de anställer studenter (ev nyexade) eller de som redan jobbar som revisorsassisteter/revisorer. Har man chans som jag att komma från annan bransch och få jobb som revisorsassistent? Samt kan man gå in lönemässigt högre tack vare annan yrkeslivserfarenhet eller spelar den ingen roll?
Din situation är relativt unik och jag har själv inte hört om någons om gjort samma resa (med det sagt har det inte hänt).
Att du söker dig till en mindre ort tror jag är till din fördel, där brukar finnas högre flexibilitet i anställningsprocessen. Det som generellt står på hemsidor är mer inriktat för storstäderna (Sthlm, GBG och Malmö).
Du skriver finans vilket som du vet är väldigt brett, har du någon kompetens inom corporate finance eller annan företagsrådivning kan du genom detta paketera dig som en rådgivande revisor, jag vet branschkollegor på mindre byråer som jobbar blandat med just revision och corporate finance.
Lönemässigt måste du räkna med att du kommer gå ner, både för att du flyttar från Sthlm till mindre ort och för att du byter från finans till revision.
Generellt sett så ger tidigare arbetslivserfarenhet relativt dålig leverage inom revision då (i) yrket till stor del är ett specifikt hantverksyrke, ergo, du måste arbeta med det för att lära dig det och (ii) för att bli auktoriserad, vilket krävs för att börja bli självgående på riktigt, måste du har X antal år arbetslivserfarenhet som revisor.
Kort svar,
Jag tror du kommer kunna få jobb som revisorsassistent på en mindre ort men att din egen trivnad och lönenivå styrs av hur väl du få en rådgivande roll genom din tidigare karriär.