Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
"Kompetensen skulle fly branschen".
Vad är problemet? Jag utgår från att arbetslösheten bland ekonomer är stor. Herr A begär 40,000, herr B begär 30,000. Vem anställer man?
Mja, alltså riktigt så enkelt är det ju inte. Jag tror det är mycket få företag överhuvudtaget som resonerar så stelbent. Jag förstår att du försöker ge en teoretisk utgånspunkt i stil med "allt annat lika", men i verkligheten är det givetvis så att två kandidater inte är lika i alla andra avseenden än just själva lönen. Det är ju trots allt människor - olika bakgrunder, olika personligheter, olika kunskaper osv. osv. Så i verkligheten är det ju många andra faktorer som kommer in i bilden och det är långt ifrån självklart att herr B, som var billigare, kommer få jobbet.
Sen är det förvisso så att det finns en arbetslöshet bland ekonomer, men precis som någon annan skrev här så gäller ju troligtvis inte det de ekonomer som har redovisningsbakgrund och som söker sig till revision. Där är arbetslösheten tämligen låg (jag saknar källa till detta men det är den bild jag fått av bland annat Civilekonomen, facktidningen).
Är du ekonom och har pluggat mjukare värden och med någon särskild nisch, så är arbetslösheten mycket högre. Att vi skulle sänka lönerna rejält i revisionsbranschen och plocka in alla dessa personer tror jag är en kvalitetsmässigt mycket dålig strategi och knappast något som skulle få dina revisionsarvoden att sänkas. Snarare skulle de höjas då vi hade fått skicka folk på längre utbildningar och arbeta mer internt för att få personerna ifråga att tänka redovisningsmässigt och förstå syftet med vårt arbete.
Citat:
Jag är själv utbildad redovisningsekonom och inte särskilt imponerad av mina kollegor, eller av revisorerna. Klart lönerna lätt kan pressas ned.
Låter som ett riktigt tråkigt jobb du fått om du omger dig av både imkompetenta revisorer och kolleger. Jag beklagar.
Jag tror samtidigt inte att din situation hade blivit något bättre av en rejäl lönesänkning. Förstår inte hur du tänker där, utveckla gärna.
Citat:
Är jobben så tråkiga att de måste kompenseras med hög lön? Ja så kan det förstås vara.
Hehe, nja, tråkighet brukar sällan vara en av de bakomliggande faktorer som påverkar löneläget för en viss yrkesgrupp. Mer vanligt är längden utbildning, ansvarsnivå och kunskapskraven. Revisionsbranschen kan inte anställda vilka som helst eftersom Revisorsnämnden, som reglerar vilka som får bli godkända och auktoriserade revisorer, har satt vissa krav på utbildning. Dessa krav är ganska högt ställda. Vidare så har revisorer ett lagstadgat ansvar (ABL) och arbetsuppgifter som styrs hårt av en rad lagar och regler (ÅRL, RS/ISA, yrkesetiska regler etc.) vilket kanaliseras ut inom organisationen på så vis att även juniora medarbetare snabbt får en roll där det gäller att leva upp till dessa krav och se till att byrån kan ta det ansvar som lag och regler kräver. Slutligen krävs det både djupa och breda kunskaper inom redovisning, skattelagstiftning, revisionsmetodik och annan lagstiftning för att kunna arbeta som revisor - det krävs kvalificerat arbete inom dessa områden, och konstant vidareutbildning.
Så med bakgrund av ovan vågar jag påstå att det finns ett flertal kvalificerade faktorer som mynnat ut i en viss lönenivå för revisorer. Att den sedan är under lönenivån för motsvarande positioner utanför branschen, är en annan fråga. Jag tror väldigt få håller med dig om att revisorer är jämförelsevis högt betalda (ej att blanda ihop med den utdelning som byråernas delägare får, vilken har ett begränsat samband med lönenivån).