Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-18, 14:44
  #7753
Medlem
Cyklohexanals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weedfield
Hejsan. Skulle behövt lite hjälp med en kemiuppgift.

Beräkna pH i följande lösningar:
a) 0,35 mol/dm3 saltsyra
b) 0,12 mol/dm3 svavelsyra
c) En orange lösning av metylrött

Tack på förhand!

a) Stark enprotonig syra. Protolyseras fullständigt dvs pH = -log[H+]
pH = -log (0,35)

b) Lite bökigare. Tvåprotonig syra där protolys sker i två steg. Du har en svagare konc H2SO4 vilket innebär att du måste sätta upp en jämviktsekvation för andra dissociationen.

Vid jämvikt:

ka ( HSO4-) = (0,12+x)*(x)/(0,12-x)

Du kan inte försumma x i detta fall eftersom protolys sker i större grad och hamnar över 5%-regeln.

c) Du kan inte få fram ett pH-värde med den informationen. Bara ett intervall.
2014-03-19, 11:02
  #7754
Medlem
MendelejevPSs avatar
Hej,

skulle behöva lite hjälp med att förstå det här med ekvivalenspunkter mellan syror och baser. Först och främst kan jag säga att jag är helt med på varför pH-värdet blir 7 vid ekvivalenspunkten om man titrerar exempelvis HCl(aq) med NaOH(aq) eller om man titrerar andra starka syror med andra starka baser.

Dock förstår jag verkligen inte hur pH-värdet INTE blir 7 vid ekvivalenspunkten om man titrerar svag syra med stark bas eller stark syra med svag bas. Här är jag helt lost och förstår verkligen inte hur man ska resonera för att förstå hur det kommer sig att ekvivalenspunkten inte är 7.

Därför vore jag väldigt tacksam om någon kunde förklara detta (helst så tydligt som möjligt!) så man förstår Tack!

EDIT: Nu har jag fått förklarat för mig att om jag har en lösning av ättikssyra (HAc) som reagerar med exempelvis NaOH så hamnar ekvivalenspunkten över 7 eftersom Ac- är en bas. Okej, så långt tror jag att jag fattar. Men hur kan Ac- bidra till att ge basisk karaktär på lösningen? Det är väl bara OH- som gör det?
__________________
Senast redigerad av MendelejevPS 2014-03-19 kl. 11:35.
2014-03-19, 12:14
  #7755
Avstängd
skinnysweatymans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinnysweatyman


Vid titrering av en stark syra med en stark bas t.ex HCl med NaOH vet du att när ekvivalent mängd NaOH har reagerat har NaCl (aq) bildats vilket är aprotiskt och kommer inte att protoneras.
pH = 7 och man väljer en indikator som slår om där.

Vid titrering av en svag bas med stark syra. t.ex NH3 med HCl bildas ett protiskt salt vid ekvivalenspunkten. NH4Cl, där ammoniumjonen fungerar som syra protolyseras vidare och drar ned ekvivalenspunkten under 7. (mellan 3-6 ca) Man väljer en indikator som slår om i detta intervall.

Citat:
Ursprungligen postat av MendelejevPS
Fråga

Citerar mig själv från tidigare som svar på din fråga.
2014-03-19, 12:24
  #7756
Medlem
MendelejevPSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinnysweatyman
Citerar mig själv från tidigare som svar på din fråga.


Tack!

Du skriver att "NH4Cl, där ammoniumjonen fungerar som syra protolyseras vidare och drar ned ekvivalenspunkten under 7". Hur menar du att ammoniumjonen reagerar som en syra? Vad avger den en proton till? Kan du förklara hur den protolyseras vidare mer ingående?
2014-03-19, 12:59
  #7757
Avstängd
skinnysweatymans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MendelejevPS
Tack!

Du skriver att "NH4Cl, där ammoniumjonen fungerar som syra protolyseras vidare och drar ned ekvivalenspunkten under 7". Hur menar du att ammoniumjonen reagerar som en syra? Vad avger den en proton till? Kan du förklara hur den protolyseras vidare mer ingående?

Ja just precis. Vid ekvivalenspunkten har all mängd NH3 reagerat med HCl och bildat NH4+ (NH4Cl)

NH3(aq) + HCl(aq) ---> NH4Cl(aq)

Vad man måste veta här är att NH4+ är en svag syra med pka 9,25 som bildats vid ekvivalenspunkten. Denna syra kommer att protolyseras direkt vid ekvivalenspunkten enligt reaktion:

NH4+ + H2O <--> NH3 + H3O+

Ställer du då upp en jämviktsekvation kommer du att få fram att pH-värdet är under 7. Därför är det viktigt att välja rätt indikator vid olika syrabastitreringar.

Omvänt scenario om du titrerar en svag syra med en stark bas. Vid ekvivalenspunkten har ett protiskt salt bildats som består av den korresponderande basen till den svaga syran.
Denna protolyseras, det bildas ett överskott av OH-och pH höjs.
__________________
Senast redigerad av skinnysweatyman 2014-03-19 kl. 13:06.
2014-03-19, 13:07
  #7758
Medlem
MendelejevPSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinnysweatyman
Ja just precis. Vid ekvivalenspunkten har all mängd NH3 reagerat med HCl och bildat NH4+ (NH4Cl)

NH3(aq) + HCl(aq) ---> NH4Cl(aq)

Vad man måste veta här är att NH4+ är en svag syra med pka 9,25 som bildats vid ekvivalenspunkten. Denna syra kommer att protolyseras direkt vid ekvivalenspunkten enligt reaktion:

NH4+ + H2O <--> NH3 + H3O+

Ställer du då upp en jämviktsekvation kommer du att få fram att pH-värdet är under 7. Därför är det viktigt att välja rätt indikator vid olika syrabastitreringar.

Okej!

Så ammoniumjoner reagerar även som syror och ger ifrån sig en proton till vattenmolekyler efter det att man nått ekvivalenspunkten vilket medför att oxoniumjoner som ger lösningen sura egenskaper bildas. Är det korrekt att beskriva händelseförloppet såhär?

Och detta gäller då alla svaga baser samt svaga syror(fast i det fallet tvärtom)?
2014-03-19, 13:19
  #7759
Avstängd
skinnysweatymans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MendelejevPS
Okej!

Så ammoniumjoner reagerar även som syror och ger ifrån sig en proton till vattenmolekyler efter det att man nått ekvivalenspunkten vilket medför att oxoniumjoner som ger lösningen sura egenskaper bildas. Är det korrekt att beskriva händelseförloppet såhär?

Och detta gäller då alla svaga baser samt svaga syror(fast i det fallet tvärtom)?

Stämmer bra det Kan vara lite svårt att se det i början. Man ser det tydligare om man börjar räkna på det.
2014-03-19, 13:27
  #7760
Medlem
MendelejevPSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinnysweatyman
Stämmer bra det Kan vara lite svårt att se det i början. Man ser det tydligare om man börjar räkna på det.

Tackar så mycket för hjälpen
2014-03-19, 14:28
  #7761
Medlem
weedfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyklohexanal
a) Stark enprotonig syra. Protolyseras fullständigt dvs pH = -log[H+]
pH = -log (0,35)

b) Lite bökigare. Tvåprotonig syra där protolys sker i två steg. Du har en svagare konc H2SO4 vilket innebär att du måste sätta upp en jämviktsekvation för andra dissociationen.

Vid jämvikt:

ka ( HSO4-) = (0,12+x)*(x)/(0,12-x)

Du kan inte försumma x i detta fall eftersom protolys sker i större grad och hamnar över 5%-regeln.

c) Du kan inte få fram ett pH-värde med den informationen. Bara ett intervall.

Grymt jobb. Tusen tack för hjälpen!
2014-03-19, 15:31
  #7762
Medlem
weedfields avatar
Skulle även behövt hjälp med en fysik uppgift om någon har tid

Två elektriska laddningar på vardera –35 nC befinner sig 0,70 m
från varandra.
Med hur stor kraft påverkar laddningarna varandra?
2014-03-19, 15:56
  #7763
Avstängd
skinnysweatymans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weedfield
Skulle även behövt hjälp med en fysik uppgift om någon har tid

Två elektriska laddningar på vardera –35 nC befinner sig 0,70 m
från varandra.
Med hur stor kraft påverkar laddningarna varandra?
Kolla upp coulombs lag. Finns en formel där du kan få fram kraften. radien i formeln är 0,7 m.
2014-03-19, 18:15
  #7764
Medlem
Fleamans avatar
Är lite trött och kommer ingenstans i denna uppgift.

"Du ska göra 0.5dm3 saltsyralösning med koncentrationen 2mol/dm3. Du har tillgång till saltsyra med koncentrationen 12mol/dm3. Hur gör du?"

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback