Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-03, 17:33
  #8353
Medlem
Hej. Jag skulle behöva ha några förslag på opolära ämnen som oftast finns i hemmet, förutom matolja, bensin och lacknafta. Hur är det med sirap?

Tack så mycket!
2014-12-03, 19:10
  #8354
Avstängd
speedi-s avatar
Hej allihopa. Jag gör ett arbete om andningen och har i grund redan beskrivit hur andningen går till. Det jag behöver hjälp med, vilket blir min sista uppgift, är att beskriva en syrgasmolekyls väg från luften in i kroppen å ut till en cell. Och beskriva koldioxidens väg ut.

Hittar inget i mina två böcker som jag har och den vida webben är dålig för mig...
2014-12-03, 22:54
  #8355
Medlem
C7H16(aq)+I_2(s)--> lila färg på lösningen
KmNO4(s)+H2O(l)--> lila färg på lösningen

Hur kan man veta vilken som är vilken utan att fysisk röra, eller ändra, någonting med provrören på vilket lösningarna befinner sig i?

(Är det inte så att KmNO4(s)+H2O(l) kommer bilda en starkare färg av lila(?))
2014-12-04, 08:10
  #8356
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
C7H16(aq)+I_2(s)--> lila färg på lösningen
KmNO4(s)+H2O(l)--> lila färg på lösningen

Hur kan man veta vilken som är vilken utan att fysisk röra, eller ändra, någonting med provrören på vilket lösningarna befinner sig i?

(Är det inte så att KmNO4(s)+H2O(l) kommer bilda en starkare färg av lila(?))

Beror på koncetrationen men det kan också vara så att det är aningen olika lila färg.
Du kan lukta (normalt inget man rekommenderar på labb). Heptan och vatten har ganska olika dofter.
Mitt tips skulle annars vara att tillsätta lite vatten till de två rören. I röret med heptan kommer vattnet inte lösa sig och pga den högre densiteten så kommer det sjunka till botten som en klar vätska (löser ju inte jod så bli ofärgad). Detta kan iof strida mot att du inte fysiskt får röra eller ändra något med rören.
2014-12-07, 12:39
  #8357
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schmickle
Hej. Jag skulle behöva ha några förslag på opolära ämnen som oftast finns i hemmet, förutom matolja, bensin och lacknafta. Hur är det med sirap?

Tack så mycket!
Sirap är polärt (sockerarter i vatten). Alla oljor är rätt opolära; motorolja, lampolja. Hudkrämer, salvor och liknande. Bensin och diesel. Fett; smör, smörjfett. Stearin och paraffin.
2014-12-07, 13:39
  #8358
Medlem
(Hela uppgiften: För att neutralisera 25,0 cm svavelsyralösning gick det åt 44,5 cm natriumhydroxidlösning med koncentrationen 0,100 mol/dm. Vilken koncentration hade svavelsyran? Balanserad reaktionsformel krävs för full poäng!)

Det är själva balanseringen och hur man ska resonera kring vilka ämnen som bildas som är mitt problem.

Hur ska man resonera?

Edit: Tror jag hajar grejen? Eftersom produkten ska vara neutral måste det ha bildats vatten, således bör 2H+ och OH- bli H2O (ej balanserad) och kvar är då SO4 2- och Na+ att reagera med varandra? Är det så man får tänka? Antar att det är så man får göra på min Kemi 1 nivå för att förstå?
__________________
Senast redigerad av hooolmen 2014-12-07 kl. 13:54. Anledning: kanske fattar det
2014-12-07, 14:23
  #8359
Medlem
Jkrokens avatar
Hej. Jag är i stort behov av hjälp, då jag behöver namnge molekyler. På denna sida :http://www.ausetute.com.au/ibuprofen.html , står det hur ibuprofen bildas. Men två molekyler är inte namngivna. Under "Step 1: Acylation" står det bara att en keton har bildats, men inte vad den heter. Detsamma på "Step 2: Hydrogenation" där dom inte skriver vad alkoholen heter som har bildats. Skulle någon kunna hjälpa mig med vad dessa två molekyler heter?

Sedan vet jag att ibuprofens syraegenskaper gör att den tas upp i magsäcken. Men jag vet inte mer utförligt hur denna process går till. Är det några enzym inblandade? Om ni vet någon hemsida som beskriver denna process får ni gärna länka den.

Tacksam för svar!
2014-12-07, 18:32
  #8360
Medlem
karamellas avatar
Flyttad från utbildning och studier till Kemi och pyroteknik. /Mod
2014-12-10, 17:18
  #8361
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jkroken
Hej. Jag är i stort behov av hjälp, då jag behöver namnge molekyler. På denna sida :http://www.ausetute.com.au/ibuprofen.html , står det hur ibuprofen bildas. Men två molekyler är inte namngivna. Under "Step 1: Acylation" står det bara att en keton har bildats, men inte vad den heter. Detsamma på "Step 2: Hydrogenation" där dom inte skriver vad alkoholen heter som har bildats. Skulle någon kunna hjälpa mig med vad dessa två molekyler heter?

Sedan vet jag att ibuprofens syraegenskaper gör att den tas upp i magsäcken. Men jag vet inte mer utförligt hur denna process går till. Är det några enzym inblandade? Om ni vet någon hemsida som beskriver denna process får ni gärna länka den.

Tacksam för svar!

Namnen bör vara följande.

Ketonen: 1‐[4‐(2‐metylpropyl)fenyl]etanon

Istället för 2-metylpropyl tror jag man kan använda isobutyl men jag är lite osäker på vilka trivialnamn som är godkända enl IUPAC

Alkoholen: 1‐[4‐(2‐metylpropyl)fenyl]etanol
__________________
Senast redigerad av bromzen 2014-12-10 kl. 17:22.
2014-12-11, 22:24
  #8362
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Sirap är polärt (sockerarter i vatten). Alla oljor är rätt opolära; motorolja, lampolja. Hudkrämer, salvor och liknande. Bensin och diesel. Fett; smör, smörjfett. Stearin och paraffin.

Olivolja, kokosfett och diverse fetter är väl enklast att finna i ett hushåll.
2014-12-15, 21:35
  #8363
Medlem
Beräkna massan av svavel i 0,3760 bariumsulfat.

hur tänker jag här?
2014-12-15, 21:43
  #8364
Medlem
QuantumFools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Beräkna massan av svavel i 0,3760 bariumsulfat.

hur tänker jag här?
0,3760 vad? Mol? Gram?

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback