2014-03-11, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKingOfPop
Mycket bra! Stort tack för det!

När du var så duktig i din förklaring kan du få ett par frågor till om du vill svara!

CO + Cl2 --> COCl2 (fosgen)

4,12*10^-3 mol CO reagerade med 4,16*10^-3 mol Cl2 i ett slutet kärl med volymen 500cm3 och 395C. Vid jämvikt innehöll kärlet 2,24*10^-3 mol COCl2.

Beräkna jämviktskonstanten för bildning av COCl2 ur CO och Cl2.

Mitt svar:

K = COCl2/CO*Cl2

Alltså K = 2,24*10^-3 / ((4,12*10^-3)(4,16*10^-3))

Svar: 130,7

Facits svar: 0,310*10^-3

Hej,

Du har glömt att ta med i beräkningen att vid jämvikt har antalet mol CO och CL2 minskat med lika mycket som COCL2 har bildats.

n(CO)-n(COCL2)=4,12E-3 - 2,24E-3
n(CL2)-n(COCL2)==4,16E-3 - 2,24E-3

Sen ska det vara koncentrationen i beräkningen så dela mol med volymen i rätt enhet så ska du se att det går bättre!!
2014-03-12, 18:03
Medlem
Är det någon som vet hur man med hjälp av oxidationstal balanserar reaktioner mellan blyoxid och kol?

Vore mycket tacksam om någon ville hjälpa mig
2014-03-12, 21:51
Medlem
Organiskt kemia (Kemi 1) (Hjälp snälla)

Jobbar lite med organiskt Kemi och har kört fast. Tyvärr har jag inte boken med mig just nu, och därför är frågorna lite omgjorda av mig som ni kommer att märka, men jag hoppas ni förstår det ändå.

Jag har svarat på de flesta av dem, men jag vill veta om det är korrekta svar. På de jag inte har svarat på, hoppas jag ni kan hjälpa mig med.

Vad är det som sker när det bildas en kolkedja som ökar med antalet kol? Dvs hur är det relaterat till kokpunkten och vad för sorts bindning sker?

Svar: Ökat kolatomer i kedjan ger ökad kokpunkt. Dvs. Ju mer kolatomer i kedjan, desto starkare blir bindningen. Den sorts intermolekylära bindingarna som spelar roll här är van der waals binding.

Vilken Alkohol tillhör butanol?

Svar: Primäralkohol

Vilken alkohol tillhör propanol?

Svar: Sekundär alkohol

Vad är den rationella nämnet för iso-butan?

Svar: ??????

Varför är t.ex. Pentanol mindre lösligt an butanol ?

Svar: På grund av ökande antal OH- molekyler. Desto mer av dem, desto mindre lösligt blir det.
Vätebindningar spelar också roll.

Vad är det rationella namnet för Eter?

Svar: ????

Vad är det almänna namnet för eter?

Svar: ???

Varför är Etan gasformigt vid rumstemperatur, men etanol är vätskeformigt?

Svar: För att det är lika många antal kolatomer.

Trivialnamnet för HCOOH

Svar: ??????

Rationellt namn för Myrsyra?

2014-03-12, 23:36
Medlem
Har löst nu alla förutom:

Vad är det rationella namnet för Eter?

Vad är det almänna namnet för eter?

Svar: ???

Vad är trivialnamnet för

HCOOH

och COOH
2014-03-13, 00:36
Medlem
invalidnames avatar
Får man möjligtvis fråga om du går i 9:an och ska ha prov på detta snart?
2014-03-13, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av invalidname
Får man möjligtvis fråga om du går i 9:an och ska ha prov på detta snart?

Nej. Men Jag ska kunna det i läxa. Skulle uppskatta hjälpen, då boken inte är så hjälpsam!!
2014-03-13, 21:19
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvo-945
Är det någon som vet hur man med hjälp av oxidationstal balanserar reaktioner mellan blyoxid och kol?

Vore mycket tacksam om någon ville hjälpa mig

Börja med att skriva upp en obalanserad reaktionsformel och gör ett försök så visar jag eller nån annan hur du ska göra om du inte klarar av det.
2014-03-17, 14:11
Medlem
KE 1, ordna lösningar efter pH värdet

Gjorde en laboration förra vecka, som handlar om att ställa upp 6 olika lösningar efter deras pH värde. I fick 3 syror och 3 baser som vi skulle ordna efter ökande pH värde, så klart så har baserna högst pH, med hjälp av brunnar så blandade vi de olika syror och baserna, förresten så var basen naoh och syran hcl alla tre syrorna respektive baserna hade olika koncentration. Så vad vi gjorde är att vi blanda dom och använde oss av fenolftalein vilket ger basen en röd färg, sen blanda tillsatte vi syror med pipett. Det var en bokstav på varje syra/bas hållare så vi kunde hålla koll på vilken som är vem. Så jag undrar nu hur kan man få reda på vilken syra respektive bas som är starkast genom att bara kolla på lösningarnas färg? Vad jag vet är att dom 2 starkaste syra/ bas kommer att ge en färg, men hur är det med dom andra?
2014-03-17, 20:26
Medlem
chokladmuffens avatar
Skulle behöva hjälp med lite beräkning av pH.

Beräkna pH i 0.020 mol/dm3 lösning av Natriumbensoat.
Har informationen att Bensoesyras syrakonstant (Ka) = 6.3*10^-5 , men är inte säker på att det är rätt?
Skulle va tacksam för lite hjälp
2014-03-17, 21:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av chokladmuffen
Skulle behöva hjälp med lite beräkning av pH.

Beräkna pH i 0.020 mol/dm3 lösning av Natriumbensoat.
Har informationen att Bensoesyras syrakonstant (Ka) = 6.3*10^-5 , men är inte säker på att det är rätt?
Skulle va tacksam för lite hjälp

Natriumbensoat är ett salt som bildats ur en syra (bensoesyra). Alltså sker en basisk reaktion i reaktion med vatten.

NaB + H2O <--> HB + OH- + Na+ (Na+ är åskådarjoner)

Beräkna kb ur sambandet kw = kb * ka

Ställ upp en jämviktsekvation på vanligt sätt för reaktionen och beräkna konc. OH-. Därefter konc H3O+ och pH.
2014-03-18, 09:47
Medlem
chokladmuffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinnysweatyman
Natriumbensoat är ett salt som bildats ur en syra (bensoesyra). Alltså sker en basisk reaktion i reaktion med vatten.

NaB + H2O <--> HB + OH- + Na+ (Na+ är åskådarjoner)

Beräkna kb ur sambandet kw = kb * ka

Ställ upp en jämviktsekvation på vanligt sätt för reaktionen och beräkna konc. OH-. Därefter konc H3O+ och pH.

Tack så jättemycket för hjälpen!
2014-03-18, 13:53
Medlem
weedfields avatar
Hejsan. Skulle behövt lite hjälp med en kemiuppgift.

Beräkna pH i följande lösningar:
a) 0,35 mol/dm3 saltsyra
b) 0,12 mol/dm3 svavelsyra
c) En orange lösning av metylrött

Tack på förhand!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här