2014-03-19, 18:31
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleaman
Är lite trött och kommer ingenstans i denna uppgift.

"Du ska göra 0.5dm3 saltsyralösning med koncentrationen 2mol/dm3. Du har tillgång till saltsyra med koncentrationen 12mol/dm3. Hur gör du?"

Du vill alltså späda en lösning, då gäller att c1*V1=c2*V2. Räkna ut hur stor volym 12M saltsyra du behöver ta och fyll upp med vatten tills du har önskad slutvolym (0,5 liter).
2014-03-19, 18:49
Medlem
Fleamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forzo
Du vill alltså späda en lösning, då gäller att c1*V1=c2*V2. Räkna ut hur stor volym 12M saltsyra du behöver ta och fyll upp med vatten tills du har önskad slutvolym (0,5 liter).

Perfekt. Tackar så mycket för hjälpen!
2014-03-19, 20:38
Medlem
lluBdeRs avatar
Gamla kemi 1 tentor?

Tjena, undrar om någon sitter på gamla kemi 1 tentor?
Pluggar ett naturvetenskapligt år på KOMVUX, vore nice att kolla hur proven kan se ut, thx.
2014-03-19, 21:36
Medlem
weedfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinnysweatyman
Kolla upp coulombs lag. Finns en formel där du kan få fram kraften. radien i formeln är 0,7 m.

Okey tusen tack!
2014-03-19, 23:29
Medlem
Har en gammal tentauppgift framför mig där man får en tabell med normalpotentialer (E°/V) för en massa redoxpar. Man ska utgå ifrån dessa för att kombinera salter där dom är termodynamiskt stabila, ostabila samt explosiva. Hur går jag tillväga?
2014-03-20, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majestics
Har en gammal tentauppgift framför mig där man får en tabell med normalpotentialer (E°/V) för en massa redoxpar. Man ska utgå ifrån dessa för att kombinera salter där dom är termodynamiskt stabila, ostabila samt explosiva. Hur går jag tillväga?

Kunde inte redigera denna så en mod får gärna slå ihop dessa inlägg, men här är hela uppgiften: http://i.imgur.com/4PcoqL1.png
2014-03-23, 00:42
Medlem
pyro860s avatar
I en tidigare tenta fanns denna uppgifter i komplexometri. Men jag förstår den inte riktigt och vet inte hur jag skall kunna lösa den. Kan någon visa mig hur man skall lösa uppgiften? Och vad är egentligen Ktermodyn

Frågan lyder:
För att man med framgång skall kunna titrera en metalljon med EDTA krävs att den konditionella konstanten är minst 10^8 M^-1. Man ville titrera metalljonen M^2+ vid pH 6,0 i en buffert bestående av syran HA och dess anjon A^-. Beräkna högsta användbara koncentration av A^-. Beräkna högsta användbara koncentration av A^- och motsvarande totalkoncentration ([HA] + [A^-]) av bufferten om följande jämvikter gäller:

M^2+ + A^- <--> MA^+ K = 5 * 10^4.0 M^-1

HA <--> H^+ + A^- pKa = 5,9

För komplex bildning mellan M^2+ och EDTA gäller att log K_termodyn = 15,9

Nån som kan denna?
2014-03-26, 15:23
Medlem
Coppar + svavel HYPOTES?

Hej, vi ska göra Cu2S (nedsänkt 2:a) kopparsulfid imorgon på en labb

Vi ska ha förberedit en Hypotes, jag böner och ber

Vad ska jag skriva i min Hypotes

Snälla
2014-03-26, 16:01
Medlem
Allanthyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsmannen

Snälla

Jag tror du strök under fel ord :P, det var nog "min" du borde strukit under.
En hypotes är någonting personligt (vad _du_ tror), vi kan inte skriva den åt dig.

Men du kan ju läsa lite om reaktionen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Copper%28I%29_sulfide
http://premedstudies.blogg.se/2014/march/laboration-reaktion-mellan-koppar-och-svavel.html
2014-03-26, 18:30
Medlem
TovesTrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsmannen

Snälla
Herregud, varför pluggar du överhuvudtaget?
2014-04-01, 19:06
Medlem
Röbbesnöbbes avatar
Hallå, behöver hjälp med en fråga. Kanske är mer fysik än kemi men ändå. Det ska vara fysikalisk kemi så antar att det räknas.

Såhär lyder den: En villa använder 3,5 kubikmeter olja per år. Beräkna hur mycket värme i joule som erhålles då denna brännes upp vid 100 kPa. Densiteten är 900 kg/m^3 och kan kemiskt skrivas som C16H34. DeltaH0 för oljan är -455 kj/mol och -394 kj/mol för co2 samt -286 kj/mol för h2o.

Jag använder hess lag för denna men mitt svar (162 GJ energi) stämmer inte överrens med alla mina andra polares. Vet inte vad jag gör fel. Dessutom kommer jag inte på nått sätt att ta hänsyn till trycket på. Kanske kan vara det problemet, men jag vet att man ska använda hess lag iaf.

Väldigt tacksam för svar, detta är en så kallad pluspoängsfråga. Så den som hjälper mig klara den gör även att jag får 1 poäng på min kommande tenta som är om 2 månader
2014-04-03, 15:50
Medlem
Lite sent men:

Jag förstår inte vad som menas med vilken alkohol butanol tillhör men primär alkohol innebär att OH gruppen sitter på slutet/början av en kolkedja. Det finns ingen anledning att tro att butanol måste vara en primär alkohol och propanol en sekundär alkohol.

2-metyl-1-propanol är IUPAC namnet för isobutanol.

"På grund av ökande antal OH- molekyler. Desto mer av dem, desto mindre lösligt blir det.
Vätebindningar spelar också roll."

Helt fel, butan, samt pentan anger antalet kolatomer. Normalt ökar lösligheten med fler OH-grupper, men såväl butanol som pentanol har endast varsin OH-grupp (Om exempelvis en 5-kolskedja har 5 OH grupper, 1 på varje kol borde den heta någonting i stil med 1,2,3,4,5-pentanpentaol, där siffrorna anger position, pentan anger typen av kolkedja, pentaol anger att vi har 5 OH grupper).

Pentanolen har troligen sämre löslighet i VATTEN och andra mycket polära lösningsmedel p.g.a. en mindre andel av molekylen (OH-gruppen) ger bra förutsättningar att binda till vattenmolekyler (med vätebindningar).

Med eter anses antagligen dietyleter, isåfall är namnet dietoxietan.

"Svar: För att det är lika många antal kolatomer."
Om egenskaperna beror på antalet kolatomer borde de väl uppträda på likartat sätt?
Anledningen till om ett ämne förekommer i gas eller fast/flytande form hänger ihop med hur väl molekylerna binder till varandra.
Se det som att etan, iallafall vid rumstemperatur, inte har tillräckligt starka bindningar mellan etanmolekylerna för att motverka de slumpmässiga rörelser (värme) som sliter isär molekylerna från varandra så att de bildar en gas.
Etanmolekylerna binder till varandra främst via så kallade van der Waals-bindningar, eller mer exakt en undergrupp av dessa krafter som kallas London-krafter (tillfälliga förskjutningar i elektronmolnen så att svagt positiva områden och svagt negativa områden som attraherar varandra uppstår). Dessa krafter är proportionerliga mot en molekyls storlek bl.a. och etanmolekyler är ganska små.

I etanol däremot så har du dessutom OH-grupper. Två OH-grupper kan binda till varandra med en så kallad vätebindning som du kan se som en extra stark dipol-dipolbindning med kovalenta inslag.
Etanolen binder dessutom med van der Waalskrafter till varandra men vätebindningen är sannolikt det viktigaste inslaget.
Vätebindningen är så pass stark så att värmerörelsen inte sliter isär molekylerna utan de fortsätter att vara en vätska.

Trivialnamnet för HCOOH
Svar Myrsyra

COOH gissar jag är -COOH vilket borde indikera en kaboxylsyragrupp.

Rationellt namn för Myrsyra?
Svar Metansyra

Notera att de flesta namnfrågor hade du kunnat lösa genom att söka på wikipedia.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in