2010-12-30, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suup
Massa text

Nu har jag klarat alla utom dessa:

Om det är ett oxidationsmedel kan istället den färglösa jodatjonen, IO3-, bildas hur ändras oxidationstalet för jod vid fläckborttagningen?
Kan du hitta på en kemisk metod att ta reda på vilken funktion medlet har?

Någon som kan ge mig en lådtråd hur jag ska göra?
2010-12-30, 20:28
Medlem
ivanrebroffs avatar
Jag skulle behöva hjälp att tyda en graf och gärna även hur jag ska räkna ut uppgiften.

http://i54.tinypic.com/2pzekid.png

Jag ska bestämma ∆H◦ och ∆S◦, så långt är jag med. Det jag främst undrar är, vad betyder 100/T(K)?
Står K för jämviktskonstanten eller för kelvin?

Tack på förhand!
2010-12-30, 22:40
Medlem
Hej vänner!

Omättade kolväten består av minst en dubbelbindning eller trippelbindning mellan atomerna.
Hur kan jag på något sätt fastställa att kolväte är omättat?
2010-12-31, 00:18
Medlem
Yuri Andropovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av invisigoth82
Hej vänner!

Omättade kolväten består av minst en dubbelbindning eller trippelbindning mellan atomerna.
Hur kan jag på något sätt fastställa att kolväte är omättat?
Lös kolvätet i bromvatten, är det omättat så kommer det bruna bromvattnet att förlora färgen.
2010-12-31, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yuri Andropov
Lös kolvätet i bromvatten, är det omättat så kommer det bruna bromvattnet att förlora färgen.

Tack Yuri. Skickade även ett PM till dig.
2011-01-03, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yuri Andropov
Skulle du kunna förklara lite mer ingående vad som händer och varför?
2011-01-03, 18:01
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suup
Skulle du kunna förklara lite mer ingående vad som händer och varför?

http://www.chemistry.ccsu.edu/glagovich/teaching/316/qualanal/tests/brominetest.html
2011-01-05, 20:02
Medlem
Varför bildas det skikt när ättiksyra och etanol reagerar med varandra om man tillsätter na2co3 efter estern har bildats?
2011-01-06, 00:18
Medlem
ivanrebroffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolo
Varför bildas det skikt när ättiksyra och etanol reagerar med varandra om man tillsätter na2co3 efter estern har bildats?

Natriumkarbonat är en för svag bas för att kunna lösa etylacetat, därför blir det skikt.
2011-01-06, 19:16
Medlem
Ros1ens avatar
Kort/lätt Kemi fråga - lite hjälp?

Hej, det är en sak som jag har lite svårt att förstå, angående en reaktionsformel.

I formeln finns det en syreatom som binder en kol och en väteatom. Runt om samma syreatomen finns det även 4 prickar. Om jag har förstått rätt så ska 2 prickar innebära en bindning. Innebär det att syreatomen har tillgång till 4 bindningar? Jag har fått lära mig att syret har möjlighet till 2 bindningar. Prickarna borde väl då innebära något helt annat, så hur ska man egentligen tolka detta?

Sedan en annan sak, när man har en reaktionsformel och det står " H+ " över reaktionspilen, som ska vara katylasator. Vad innebär det och vad gör den? En positiv väteatom eller??

Tacksam för svar!
2011-01-06, 19:27
Medlem
kqrs avatar
1. Prickarna betyder valenselektroner. Ett streck betyder ett elektronpar. Ett streck mellan två atomer betyder en elektronparbindning (kovalent bindning.)

2. H+ är en enkelpositiv vätejon, med andra ord en proton bara.
2011-01-06, 19:31
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolo

Kolla igenom hur estern bildas och inse att vatten är en biprodukt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Fischer%E2%80%93Speier_esterification

Vatten är lösligt i både etanol och ättiksyra. Etylacetat är lösligt med 8.3 g/100 mL vid 20 °C i vatten. Nu står det inte om vattnet avlägsnas vid reaktionen eller inte. Men avlägsnas det inte kommer reaktionen inte att gå särskilt långt åt esterns håll men ändå en bit.
Vatten avlägsnas vanligtvis med en dean-stark destillationsutrustning.
http://en.wikipedia.org/wiki/Dean-Stark_distillation

Na2CO3 är lösligt i vatten men ej i etanol eller etylacetat. Detta kommer orsaka en skiktning eftersom entropin ökar när vattnet dras ur esterlösningen för att lösa natriumkarbonaten.

Är du med?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in