Citat:
Ursprungligen postat av c^2
Stötte genast på en till.
"Skriv en formel för reaktionen mellan kaliumhydroxidlösning och saltsyra".
Ka⁺ + OH⁻ + H⁺ + Cl⁻
Nu kan vi ju antingen få KaCl eller H₂O. Och hur vet jag då vilken av dessa det blir?
Vi har även:
Natriumsulfatlösning och blynitratlösning. Fällning bildas.
Om jag gjort rätt får jag då:
2Na⁺ + SO₄²⁻ + Pb²⁺ + 2NO₃⁻
Nu vet jag alltså inte om fällningen blir NaNO₃ eller PbSO₄? Någon får gärna förklara denna också.
Faktum är att blir det det ena måste det i princip också bli det andra. Svaret är att både kaliumklorid OCH vatten bildas.
En tumregel är att nitrater ofta är väldigt lättlösliga i vatten, alltså kan man gissa sig till att det är blysulfaten som är fällningen.
Citat:
Ursprungligen postat av ChemistryAddict
Behöver hjälp med följande: "Skriv formeln för reaktionen mellan koppar och koncentrerad salpetersyra. Det bildas kvävedioxid."
_Cu+_HNO3→_NO2+x Där understrecken är olika koefficienter för respektive ämne och x är övriga produkter.
_Cu+_HNO3→_Cu(NO3)2+_NO2+x (Vi kan nästan säkert göra antagandet att det kommer att bildas kopparnitrat av oxiderade kopparjoner och nitratjoner. Gjorde också antagandet att det bildas tvåvärt positiva kopparjoner då dessa är de vanligaste.
Det ser ut som att vi kommer ha ett antal väte "över", syre också... Hmm, jag behöver alltså ett kemiskt ämne innehållandes BÅDE syre och väte.
_Cu+_HNO3→_Cu(NO3)2+_NO2+_H2O
Cu + 4 HNO3 → Cu(NO3)2 + 2 NO2 + 2 H2O