2010-03-15, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shmuunk
Ifall jag löser upp aluminium i natriumhydroxid enligt följande.

2 Al(s) + 2 NaOH + 6 H2O → 2 Na+ + 2 [Al(OH)4]- + 3 H2(g)

Sedan tillsätter jag någon form utav syra.

Frågan är: Bildas det aluminiumpulver då? Eller bildas det ett packat aluminiumblock?

Tillsätter du syra till en lösning av tetrahydroxoaluminatjon så faller först Al(OH)3(s), vid ökande syratillsats (om vi antar stark syra) löses hydroxiden åter under bildning av hydratiserad Al3+-jon.

Du får först en vit flockig fällning av Al-hydroxiden, fortsätter du att tillsätta syra löses fällningen.
2010-03-16, 14:30
Medlem
Percentage yield

Tja!

Pluggar för tillfället en kemikurs utomlands.
Har en fråga nedan som jag inte riktigt förstår, hoppas någon kan hjälpa mig med den.

Consider the following reaction:
2A + B --> 3C + D

3 mol A and 2 mol B react to form 4 mol of C. What is the percentage yield of this reaction?

a. 50%
b. 67%
c. 75%
d. 89%
e. 100%

Vore tacksam för ett svar och ni har tänkt
Tack på förhand!

MVH
2010-03-16, 15:25
Bannlyst
Du ska tänka hur många mol blir det X och hur många kan det bli Y. Utbytet är Y/X.
2010-03-16, 16:40
Medlem
har glömt lite nu men undrar bara. hur är det nu med atomer o periodiska systemet.
hur är atomerna? är det 2-8-8 ? menar liksom om det vorde en valens. o om intevalens 2-8-7?
sen heter väll skalen m,n,l ovs eller?
och sen näst sista frågan, bara vilka är det som vill uppnå valens och vilka vill ge o ta? är det grupp 1 13,14 som vill har -1,-2 respektive -3. o 15,16,17 +1,+2,+3 eller?

sen den sista är hur ska jag räkna ut hur många mol det är i 3gram NaCl? då gör man väll så 23+35,5=58,5 sen vet jag inte mer.. hur räknar man ut mol? vet att det ska bli 0,051 mol. dock inte fått det rätt..

Mvh Azz0r
Senast redigerad av AzZ0r 2010-03-16 kl. 16:48.
2010-03-16, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AzZ0r
har glömt lite nu men undrar bara. hur är det nu med atomer o periodiska systemet.
hur är atomerna? är det 2-8-8 ? menar liksom om det vorde en valens. o om intevalens 2-8-7?
sen heter väll skalen m,n,l ovs eller?
och sen näst sista frågan, bara vilka är det som vill uppnå valens och vilka vill ge o ta? är det grupp 1 13,14 som vill har -1,-2 respektive -3. o 15,16,17 +1,+2,+3 eller?

sen den sista är hur ska jag räkna ut hur många mol det är i 3gram NaCl? då gör man väll så 23+35,5=58,5 sen vet jag inte mer.. hur räknar man ut mol? vet att det ska bli 0,051 mol. dock inte fått det rätt..
Mvh Azz0r

1. Elektronskalen benämns innifrån k, l, m, n, o,... k-skalet kan ha max 2 elektroner, l- och m-skalen max 8, n- och o-skalen max 18. (räkna själv antalet grundämnen på varje rad i per sys). Vi struntar helt i orbitaler och spinn i denna beskrivning.

2. Elektroner fylls alltid på i skalen innifrån och ut. Här kommer en förenklad förklaring men som stämmer bra som tumregel. Det är optimalt med fulla skal, alkalimetallerna (Li, Na etc) är därför reaktiva för att de väldigt lätt kan ge bort den enda elektronen de har i sitt yttersta skal, halogenerna (Cl, F, etc) är väldigt reaktiva för att de lätt kan ta upp den sista elektronen de behöver för att få ett fullt skal. Grundämnen som inte ligger i kanterna av periodiska systemet är mindre reaktiva.

3. Mängden, som mäts i mol, är ett antal precis som dussin eller tjog. Du har räknat ut Molmassan för saltet till 58,5 g/mol. Mängden blir alltså 3 / 58,5 =0,51 mol. Skriv alltid ut enheterna så är det ju skitlätt och du slipper fråga om hjälp med A-kurskemi
2010-03-17, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmallBrother
1. Elektronskalen benämns innifrån k, l, m, n, o,... k-skalet kan ha max 2 elektroner, l- och m-skalen max 8, n- och o-skalen max 18. (räkna själv antalet grundämnen på varje rad i per sys). Vi struntar helt i orbitaler och spinn i denna beskrivning.

2. Elektroner fylls alltid på i skalen innifrån och ut. Här kommer en förenklad förklaring men som stämmer bra som tumregel. Det är optimalt med fulla skal, alkalimetallerna (Li, Na etc) är därför reaktiva för att de väldigt lätt kan ge bort den enda elektronen de har i sitt yttersta skal, halogenerna (Cl, F, etc) är väldigt reaktiva för att de lätt kan ta upp den sista elektronen de behöver för att få ett fullt skal. Grundämnen som inte ligger i kanterna av periodiska systemet är mindre reaktiva.

3. Mängden, som mäts i mol, är ett antal precis som dussin eller tjog. Du har räknat ut Molmassan för saltet till 58,5 g/mol. Mängden blir alltså 3 / 58,5 =0,51 mol. Skriv alltid ut enheterna så är det ju skitlätt och du slipper fråga om hjälp med A-kurskemi
det var just detta att jag hitta min kemi bok. tyckte det var kul o fatta lite om kemin igen men tack för hjälpen hade redan löst det mesta dock
2010-03-17, 02:01
Medlem
Citat:
Har en fråga som jag tycker är en riktig slamkrypare, hoppas ni kan klargöra den:

When some hydrogen sulphide gas was released accidentally into the atmosphere of a laboratory it could eventually be smelled in other parts of the building. Which one of the following accounts for this fact?

a. evaporation
b. condensation
c. conduction
d. diffusion
e. sublimation

borde vara a eller e. Men dessa är ju snarlika enligt mig. Vad tror ni?

Har fått svar.
Diffusion var rätt, haha
Senast redigerad av blask.micke 2010-03-17 kl. 02:12. Anledning: Har fått svar
2010-03-17, 16:19
Medlem
davvelitos avatar
Jag har problem med en labortaion i Kemi B.

Man ska bestämma halten kopparjoner i ett kopparprov. Lösningen består av CuSO4 5H2O och man titrerar med NaOH. I laborationen använder man en katjonbytare.

Någon som vet hur jag ska göra för att få reda på kopparhalten?
2010-03-17, 17:49
Medlem
Kemi B frågor

Skulle vilja ha hjälp med dessa frågor.

1. a) Vad får man om en aldehyd reagerar med en alkohol (ge också den generella formeln)?

b) Och sedan med en alkohol till?

c) Hur kan man koppla detta till hur olika socker/kolhydrater ser ut?

2. Hur bildas radikaler?

3. Vid tillverkning av många plaster används en mindre molekyl som kopplas ihop i längre kedjor. Vilka är förutsättningarna för att denna polymerisering ska ske?

4. Järnbromid (FeBr3) kan katalysera en reaktion mellan bensen (C6H6) brom (Br2) till bromobensen (C6H5Br) och vätebromid (HBr). Förklara varför detta bildas och att man inte bara får en addition av brom till en (eller flera) av dubbelbindningarna i bensenmolekylen.
2010-03-17, 19:00
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Fysik -> Kemi -> Stora Skol & Kunskapstråden - för de lata.

/Mod
2010-03-18, 13:24
Medlem
Kemi A, vad beskrivs här?

Hej hej på er!

Jag behöver lite hjälp av er kunniga Jag har fått en uppgift där jag inte förstår en av frågorna. Här nedan kommer uppgiften som jag försöker förstå men som jag inte kommer någon vart med

Citat:
Vad beskrivs av nedanstående texter?

1. Bindning mellan atomer i föreningar av olika ickemetaller under förutsättning att atomerna har olika elektronegativitet

2. En vinklad molekyl med en positivt laddad del och en negativt laddad del

3. Ett mått på en atoms förmåga att dra åt sig elektroner

4. Bindning som orsakar vattnets ytspänning

5. Svag bindning t ex mellan F2-F2

Någon som kan hjälpa mig med detta?

Tack på förhand!
2010-03-18, 13:27
Medlem
3. Elektronegativitet

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto