2015-10-10, 22:07
Medlem
Har inget facit till den här uppgiften och därmed frågar jag här

Citat:
Skriv namn och strukturformel för den huvudsakliga produkten då väteklorid adderas till 2-metyl-1-buten

Det räcker med att jag skriver namnet eftersom strukturformeln bygger på det. Jag kommer fram till 2-klor-2-metylbutan. Är det riktigt?
2015-10-10, 22:45
Medlem
https://en.wikipedia.org/wiki/Free-radical_halogenation

Citat:
The last possibility in the termination step will result in an impurity in the final mixture; notably this results in an organic molecule with a longer carbon chain than the reactants.

När menar de att CH4 + Cl2 -> CH3Cl + HCl sker? Är det när alla radikaler har reagerat med varandra och det inte finns någon annan väg för reaktionen att gå? (Alltså att inte fortsätta genom att radikaler reagerar med klorradikaler och klorgas?)
2015-10-11, 13:34
Medlem
Vad är viktigt att tänka på när man ritar intermolekylära bindningar för hand? Jag har ibland fått minuspoäng eftersom jag inte ritade bindningarna korrekt. Vätebindningen ska ju sitta mellan molekylerna, från ett väte till en kväve, syre eller flouratom. Hur ritar man dem korrekt? Hur visar man att det just är en vätebindning, VdW-bindning och så vidare?
2015-10-11, 15:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
3-metylbutylpentanoat. Hur ser man direkt att den bildas ur 3-metylbutanol och pentansyra? Syran ger ju namnet "penta" men varför står det butyl?

Alkoholdelen i ester anges alltid som en alkylgrupp. Syrans ände med oat som blir suffix.
Citat:
Om man ska finna antalet isomerer av C3H6 så räknas väl n-propen som en isomer? (eller 1-propen, båda är korrekta)

Ja.
Citat:
Om vi låter propen reagera mer vätebromid kommer det ske en additionsreaktion. Varför dras den partiellt positiva väteänden i vätebromidmolekylen till dubbelbindningen? Dubbelbindningen är ju inte laddad?

Dubbelbindningen är elektronrik och attackerar vätet i en nukleofilattack. Dubbelbindning bryts och vätet adderas.
2015-10-11, 15:16
Bannlyst
Citat:
Jag är helt fast på den här uppgiften:

Citat:
Föreslå halogenalkan och nukleofilt reagens för att tillverka CH3CH(NH2)CH3

T.ex. CH3CH(Br)CH3 + NH3 ---> CH3CH(NH2)CH3 + HBr
Citat:
Har inget facit till den här uppgiften och därmed frågar jag här

Det räcker med att jag skriver namnet eftersom strukturformeln bygger på det. Jag kommer fram till 2-klor-2-metylbutan. Är det riktigt?

Riktigt. Det är den huvudsakliga produkten enligt markovnikovs regel.

Citat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Free-radical_halogenation

När menar de att CH4 + Cl2 -> CH3Cl + HCl sker? Är det när alla radikaler har reagerat med varandra och det inte finns någon annan väg för reaktionen att gå? (Alltså att inte fortsätta genom att radikaler reagerar med klorradikaler och klorgas?)

Det är när alla radikaler har gått ihop och avslutat kedjereaktionen. Leder till terminering och orena produkter.
Citat:
Vad är viktigt att tänka på när man ritar intermolekylära bindningar för hand? Jag har ibland fått minuspoäng eftersom jag inte ritade bindningarna korrekt. Vätebindningen ska ju sitta mellan molekylerna, från ett väte till en kväve, syre eller flouratom. Hur ritar man dem korrekt? Hur visar man att det just är en vätebindning, VdW-bindning och så vidare?

Intermolekylära bindningar ritas inte. Däremot intramolekylära så att antalet valenselektroner blir rätt.

T.ex. att kol ska ha fyra enkelbindningar så att det inte har en formell laddning.
2015-10-11, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilencedBanana
T.ex. CH3CH(Br)CH3 + NH3 ---> CH3CH(NH2)CH3 + HBr

Riktigt. Det är den huvudsakliga produkten enligt markovnikovs regel.

Det är när alla radikaler har gått ihop och avslutat kedjereaktionen. Leder till terminering och orena produkter.

Intermolekylära bindningar ritas inte. Däremot intramolekylära så att antalet valenselektroner blir rätt.

T.ex. att kol ska ha fyra enkelbindningar så att det inte har en formell laddning.

Tack för svar!

Jag har fastnat här, vet inte hur jag ska gå till väga när det gäller isomeri av alkener. Det blir svårt att hitta dem, i synnerhet cis och trans när de inte är så uppenbara.

"Finn alla klorerade alkener med summarformeln C3H5Cl" Hur kommer man fram till alla isomerer? Vilken metod använder man vid dubbelbindningar?
2015-10-11, 15:48
Medlem
När 3-metyl-1-buten adderar väte kommer ju dubbelbindningen spricka upp och bilda en alkan (2-metylbutan). Det jag undrar är; vilken av kolatomerna får den "nya" bindningen som frigörs efter att dubbelbindningen spruckit upp? Är det kol 1 eller kol 2? (Om dubbelbindningen går från 1 till 2).
2015-10-11, 16:03
Medlem
Föreslå reaktanter och skriv en reaktionsformel där dessa reagerar och bildar 1,1,2,2-tetraklorpropan.

Varför blir det propyn? Jag skrev först propan, men då skulle det ju bara bildas klorpropan..Hur kan det bildas fyra med en alkyn? Borde det inte bli 1,1,2,2-triklorpropan eftersom propan ger klorpropan?
2015-10-11, 18:58
Medlem
Behöver hjälp med labbrapport

För inte så länge sen genomförde jag en laboration i kemi 2.

I en bägare blandade jag järn(III)nitratlösning (Fe(NO3)3) och kaliumtiocyanatlösning (KSCN). Det bildades då en rödfärgad produkt.

Enligt läroboken har denna reaktion formeln:
Fe3+(aq) + SCN-(aq) <--> FeSCN2+(aq)

Jag antar att det är produkten FeSCN2+ som ger den röda färgen.

Jag hällde sedan lösningen i fem olika provrör.

I provrör 1 tillsattes sedan Fe(NO3)3. Lösningen blev då mörkare rött. Jag antar att det beror på att [FeSCN2+] ökade som svar på tillsatsen av Fe3+ joner.

I provrör 2 tillsattes KSCN. Även här blev rösningen rödare. Enligt mig beror det på att [FeSCN2+] ökade i samband tillsatsen av SCN- joner.

I provrör 3 tillsattes dinatriumfosfat, Na2HPO4. Lösningen blev då ljusare. Min teori är att detta beror på att Na+ jonerna drar åt sig SCN- joner och att (HPO4)2- jonerna drar åt sig Fe3+ joner, och att [FeSCN2+] på så sätt minskar.

I provrör 4 tillsattes silvernitrat, AgNO3. Lösningen blev då grumlig. Än har jag inte listat ut varför lösningen blev grumlig.

Provrör 5 fylldes med vatten. Lösningen blev då ljusare. Jag antar att detta beror på att samtliga ämnens koncentrationer minskade samt att jämviktsläget förskjöts åt vänster eftersom volymen ökade.

Har jag rätt angående provrör 1-3 samt 5? Och varför blev lösningen grumlig i Provrör 4?
2015-10-11, 20:18
Medlem
Hur ser man [utan att rita upp molekylerna] att det här är en additionsreaktion?

C17H33COOH + Br2 -> C17H33Br2COOH
2015-10-11, 20:35
Medlem
Citat:
Skriv formeln för 3-metylbutylpentanoat.

Estern har bildats av 3-metylbutanol och pentansyra. Jag sätter ihop dessa och skriver formeln "baklänges" (motsatt håll vi läser, såsom i arabiskan)

CH3(CH)CH3(CH2)2OC=O(CH2)3CH3

Stämmer detta eller hur ska jag göra? Det finns ju olika skrivsätt när jag googlar..
2015-10-12, 11:03
Medlem
Det grumliga du ser i provrör 4 är rent silver som fälls ut ur silvernitrat lösningen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in