2011-04-11, 19:15
Medlem
kanulas avatar
Trådar sammanfogade.
/Mod
2011-04-11, 20:12
Medlem
Jag har läst precis om jonbindningar men inte förstått riktigt hur de vill sträva till ädelgasskal. Tex. Magnesiumbromid. Någon som kan förklara enkelt hur elektronkonfiguerationen för ädelgasskal ser ut?

Tack på förhand.
2011-04-11, 20:45
Medlem
MissaJoodens avatar
Tjenare!
Om jag har en titreringskurva av en okänd syra med två ekvivalenspunkter, hur gör jag då för att räkna ut conc på syran? Samt: är det möjligt att räkna ut pH-värdet i startpunkten för att se om kurvan stämmer?
Tack på förhand!
Senast redigerad av MissaJooden 2011-04-11 kl. 21:42.
2011-04-11, 21:34
Medlem
Knepig fråga med enkelt svar (antar jag).

Om en alkohol, t.ex. etanol blandas med vatten så löses ju alkoholen upp då det är en dipol. MEN om vi antar att alkoholen har jämn laddningsfördelning, kommer den då fortfarande att vara vattenlöslig pga att den har OH-molekyler som skapar vätebindningar, eller blir den svårlöslig?
2011-04-11, 22:10
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midro
Knepig fråga med enkelt svar (antar jag).

Om en alkohol, t.ex. etanol blandas med vatten så löses ju alkoholen upp då det är en dipol. MEN om vi antar att alkoholen har jämn laddningsfördelning, kommer den då fortfarande att vara vattenlöslig pga att den har OH-molekyler som skapar vätebindningar, eller blir den svårlöslig?

Jag anser att de båda påståendena motsäger varandra. Har den OH grupper så har den ej en jämn laddningsfördelning.
2011-04-11, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Jag anser att de båda påståendena motsäger varandra. Har den OH grupper så har den ej en jämn laddningsfördelning.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bb/1,4-Butanediol-3D-balls.png den bör väl ha en jämn laddningsfördelning?
2011-04-11, 22:22
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bb/1,4-Butanediol-3D-balls.png den bör väl ha en jämn laddningsfördelning?

Det beror på hur man ser på saken, syret är fortfarande mer elektronegativt än vad kolet är... Den kommer att bilda vätebindningar...
2011-04-11, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Det beror på hur man ser på saken, syret är fortfarande mer elektronegativt än vad kolet är... Den kommer att bilda vätebindningar...

Ahh, kemi på nybörjarnivå...man försöker tänka logiskt och BAM! UNFORSEEN EXCEPTIONS!!!!!!

Fast jag förstår på sätt och vis detta. Två regler som "fightas," en vinner för att den är starkare. typ.
2011-04-11, 22:48
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ahh, kemi på nybörjarnivå...man försöker tänka logiskt och BAM! UNFORSEEN EXCEPTIONS!!!!!!

Fast jag förstår på sätt och vis detta. Två regler som "fightas," en vinner för att den är starkare. typ.

Om du hade kört NMR eller nån annan analys på molekylen så hade det dock varit viktigt att inse att den är symmetrisk och de båda hydroxigrupperna ekvivalenta, samt kolen som sitter på samma avstånd i från dessa.
2011-04-12, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mumla
Jag har läst precis om jonbindningar men inte förstått riktigt hur de vill sträva till ädelgasskal. Tex. Magnesiumbromid. Någon som kan förklara enkelt hur elektronkonfiguerationen för ädelgasskal ser ut?

Tack på förhand.

Magnesium har två valenselektroner (ädelgasstruktur = 0 eller 8 alltså har den två för mycket). Brom har 7 valenselektroner (vill ha 1 till så den får 8). Alltså låter det rimligt att magnesium "ger bort" två elektroner, som tas upp av två bromatomer. Nu har alla ädelgasstruktur, men, magnesium är nu plusladdad och bromatomerna är minusladdade. De kommer attraheras av varandra och det är denna attraktionskraft som är jonbindningen.
2011-04-12, 16:10
Medlem
MissaJoodens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissaJooden
Tjenare!
Om jag har en titreringskurva av en okänd syra med två ekvivalenspunkter, hur gör jag då för att räkna ut conc på syran? Samt: är det möjligt att räkna ut pH-värdet i startpunkten för att se om kurvan stämmer?
Tack på förhand!

Inte fått svar än :S skulle uppskatta ett snabbt svar eftersom jag har en labbrapport jag måste skriva och bli klar med snarast!
Tack ännu en gång
2011-04-12, 16:42
Medlem
Ingen som kan hjälpa mig med detta? Skulle göra min dag!

Jag ska få 0.01 M Sn^2+ att falla ut med SO4^2- men för det krävs ett pH mellan 4-8 enl vad jag förstått men tenn-jonerna är lösta i 1 M HCl. Hur ska jag bära mig åt? Antar att jag måste göra en buffertlösning för att neutralisera HCl men hur?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in