2010-12-14, 15:27
Medlem
envogues avatar
Har en tenta i linjär algebra på måndag och skulle verkligen behöva hjälp med att förstå, och kanske även lösa, denna uppgift:

Linjen l: (x,y,z)= (0,1,1)+t(1,1,0), t tillhör R, speglas i planet E: x+2y+z=0 till sin spegelbild l'. Finn l':s ekvation på parameterform.

Vad är det jag ska ha fram, skärningspunkt? Och finns det någon särskild formel för att lösa upgiften?
Tack på förhand!
2010-12-14, 15:44
Medlem
drPlutoniums avatar
labbuppgift

behöver hjälp med en labbuppgift som ska vara inlämnad, har missat att göra den och det är det sista jag behöver göra för att klara av kursen. skulle verkligen uppskatta hjälp med vad som händer i respektive del.

Citat:
1. Material: En ballong (helst av aluminiumfolie), glasburkar (helst lika stora) med metallock

a) Blås upp ballongen. Knyt fast den ordentligt. Sätt den i frysen. Vad händer?

b) Tag sex tomma små burkar med metallock. Värm tre av locken. Skruva på alla lock lika hårt. Låt en kamrat öppna burkarna om en stund när alla locken känns lika varma. Jämför med de tre burkarna som du inte värmde locken på (t.ex. genom att blanda dem). Kan man avgöra vilka burkar som hade fått uppvärmda lock? Upprepa försöket flera gånger.
Citat:
2. Material: Glasflaska, tratt, kastrull, elplatta, kallt vatten
Fyll glasflaskan helt med kallt vatten. Häll över allt vatten från flaskan till kastrullen. Koka upp vattnet. Häll tillbaka det heta vattnet i flaskan. Om du använder en tratt se då till att tratten inte alls är inne i flaskan, använd t.ex. ett stativ för tratten.
Citat:
3. Material: En tom vattenflaska av tunn plast med kork, kallt och hett vatten från kranen.
Fyll flaskan med hett vatten så att den blir ordentligt varm. Häll ut vattnet. Skruva på korken ordentligt. Sätt den tomma flaskan under kallt rinnande vatten så att den kyls ner. Prova sedan vad som sker när du håller den under hett vatten.
2010-12-14, 20:24
Medlem
Någon kunnig som som kan förklara för en idiot varför ZnSO4 + Cu inte reagerar?
2010-12-14, 21:25
Medlem
Är inte kemi...

...men då får mod flytta den.

Citat:
Ursprungligen postat av envogue
Har en tenta i linjär algebra på måndag och skulle verkligen behöva hjälp med att förstå, och kanske även lösa, denna uppgift:

Linjen l: (x,y,z)= (0,1,1)+t(1,1,0), t tillhör R, speglas i planet E: x+2y+z=0 till sin spegelbild l'. Finn l':s ekvation på parameterform.

Vad är det jag ska ha fram, skärningspunkt? Och finns det någon särskild formel för att lösa upgiften?
Tack på förhand!

Så här skulle jag lösa denna.

a) Du ska få fram l´:s ekvation, när l:s och E:s ekvationer är kända (ges i uppgiften).
b) Lösningsformel ges av Householder-transformationen.

För denna se: http://en.wikipedia.org/wiki/Householder_transformation.
Metoden härleds på begripligt sätt här: people.math.gatech.edu/~carlen/2605/chap2part3.pdf , sidorna 1-1 till 1-2.
Snabbtittsversion: http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:2grLq_PxVEoJeople.math.gatech .edu/~carlen/2605/chap2part3.pdf+householder+transformation+reflecti on&hl=sv&gl=se&pid=bl&srcid=ADGEESgx5KYgVWKHhRF3uo _M0stNzYPzydMWHOpnrKGNwWpaOyoUP-FK0dQ8d_hUn9arUYxJmID4KGW14iK_r1-bRqIeRY 8V4z6xLb9dzn4dw-1DXnYpmAA6j4XGuukyxQA-fB4KyHMV&sig=AHIEtbTIoBzzUhZdlXivRDVROlcS-006wQ

1. Planet E:s ekvation skrivs på normalform: E = {(x,y,z)∈ℝ³; (x,y,z)·v=0}, i detta fall med v=(1,2,1). Vektorn v är E:s normalvektor, dock ej normerad.

2. Inför enhetsnormalen n till E, dvs n=v/|v|.

3. En punkt r₀=(x₀,y₀,z₀)∈ℝ³ speglas i planet E. Bildpunkten r₁=(x₁,y₁,z₁) ges då av Householder-transformationen enligt:

r₁=r₀-n(n·r₀)=r₀-v(v·r₀)/|v

Detta kan skrivas r₁=Mr₀, där M är matrisen I-n^Tn (här betyder ^T matristransponat). Observera att n är en radvektor, dvs 1x3-matris.

4. Sätt in linjen l:s ekvation (transponera, då vektorerna är radvektorer), dvs sätt in r₀^T = (x₀,y₀,z₀)^T = (0,1,1)^T+t(1,1,0)^T i 3 ovan, så fås spegelbildens ekvation.

Alltså:
r₁^T = Mr₀^T = M[(0,1,1)^T+t(1,1,0)^T] = M(0,1,1)^T+tM(1,1,0)^T

Genom att räkna ut matrisprodukterna fås linjen l´:s ekvation. Men det får du göra själv.
Senast redigerad av GaussBonnet 2010-12-14 kl. 21:32.
2010-12-15, 00:24
Medlem
Rättelser

Givetvis klantade jag mig. I detta fall har en faktor 2 ramlat bort.
Citat:
...
3. En punkt r₀=(x₀,y₀,z₀)∈ℝ³ speglas i planet E. Bildpunkten r₁=(x₁,y₁,z₁) ges då av Householder-transformationen enligt:

r₁=r₀-n(n·r₀)=r₀-v(v·r₀)/|v
...
Ska vara:
r₁=r₀-2n(n·r₀)=r₀-2v(v·r₀)/|v|²
Citat:
...
Detta kan skrivas r₁=Mr₀, där M är matrisen I-n^Tn (här betyder ^T matristransponat). Observera att n är en radvektor, dvs 1x3-matris.
...
Ska vara:
M är matrisen I-2n^Tn

Enligt Householder-transformationen.
Senast redigerad av GaussBonnet 2010-12-15 kl. 00:40.
2010-12-15, 08:43
Medlem
ChemistryAddicts avatar
”I en lösning bestående av 20cm3 Na2S2O3 och 70cm3 H2O tillsattes 10cm3 HCl. Beräkna [Na2S2O3].”
2010-12-15, 14:30
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChemistryAddict
”I en lösning bestående av 20cm3 Na2S2O3 och 70cm3 H2O tillsattes 10cm3 HCl. Beräkna [Na2S2O3].”

Nu är ju natriumtiosulfat ett salt vid rumstemperatur. Är du säker på att du har återgivit rätt information? Annars kan du ju alltid räkna med saltets densitet och därav få reda på substansmängden natriumtiosulfat, men jag skulle inte tro att det är tänkt att du ska göra på detta sätt.

Densiteten är i alla fall 1.667 g/cm3.

Återkom gärna!
2010-12-15, 15:16
Medlem
Avtentning utav Kemi A - Förstår mig inte riktigt på två uppgifter.

Håller på att ta en kompensationskurs i Kemi A, nu inför slutprovet på måndag har jag en fråga angående en uppgift på ett gammalt prov som jag repeterar på.

På uppgift 3b; för att få ut svaret, ska jag ta ΔH = ΔHf x n? (ΔHf är angivet sedan uppgift A)
I sådana fall blir det 157kJ/mol x 0.17 mol = 26,7 kJ, är det rimligt?
Om det inte stämmer har jag problem, jag kan ju inte använda mig utav ΔH = cmΔT eftersom ΔT och c inte är angivna.

Sedan en bonusfråga. På uppgift 4, ska jag räkna bindningarna för både reaktanterna och produkterna eller endast en utav de två?

Provet: (ursäkt för den halvkassa skärpan)
http://img709.imageshack.us/img709/4485/imag0128uw.jpg
2010-12-15, 15:24
Medlem
Plastbunkers avatar
På fyran så ska du inte räkna bindningarna i alla fall, det är hur mycket energi som krävs/fås av att bilda ämnet.
2010-12-15, 15:42
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arachnid
Håller på att ta en kompensationskurs i Kemi A, nu inför slutprovet på måndag har jag en fråga angående en uppgift på ett gammalt prov som jag repeterar på.

På uppgift 3b; för att få ut svaret, ska jag ta ΔH = ΔHf x n? (ΔHf är angivet sedan uppgift A)
I sådana fall blir det 157kJ/mol x 0.17 mol = 26,7 kJ, är det rimligt?
Om det inte stämmer har jag problem, jag kan ju inte använda mig utav ΔH = cmΔT eftersom ΔT och c inte är angivna.

Sedan en bonusfråga. På uppgift 4, ska jag räkna bindningarna för både reaktanterna och produkterna eller endast en utav de två?

Provet: (ursäkt för den halvkassa skärpan)
http://img709.imageshack.us/img709/4485/imag0128uw.jpg

Först och främst så kan jag rekommendera att använda den här tråden i fortsättningen:
https://www.flashback.org/t649935p139

Fråga 3 verkar rätt.
fråga 4 ska du skriva en reaktionsformel och sedan ta skillnaden mellan bindningarna för produkterna och reaktanterna.

CH4 + 2O2 --> CO2 + 2H2O

Reaktanter - Produkter = delta H
(4*413 + 2*498) - (805*2 + 464*4) = -818KJ/mol (exoterm reaktion)

Så skulle jag göra i alla fall.
2010-12-15, 15:52
Medlem
YellowLemons avatar
Edit:
Glöm min post, blev fel, ska kolla på det igen om en stund...
2010-12-15, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Först och främst så kan jag rekommendera att använda den här tråden i fortsättningen:
https://www.flashback.org/t649935p139

Fråga 3 verkar rätt.
fråga 4 ska du skriva en reaktionsformel och sedan ta skillnaden mellan bindningarna för produkterna och reaktanterna.

CH4 + 2O2 --> CO2 + 2H2O

Reaktanter - Produkter = delta H
(4*413 + 2*498) - (805*2 + 464*4) = -818KJ/mol (exoterm reaktion)

Så skulle jag göra i alla fall.

Allright. Tack så jättemycket! Hade helt glömt bort att man skulle ta Reaktanter - Produkter i slutet.
Såg i skrivande stund att du gjort fel, vilken utav uppgifterna syftade du på?

Tar även till mig det du skrev ang. skoltråden, ber om ursäkt!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in